دوشنبه 25 خرداد 1394

سیاه‌بازی همدان در «تئاترال با طعم هگمتانه»

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،

سیاه‌بازی همدان در «تئاترال با طعم هگمتانه»

سیاه‌بازی  همدان در «تئاترال با طعم هگمتانه»
نمایش سیاه‌بازی «بنگاه تئاترال با طعم هگمتانه» نوشته «علی نصیریان» به كارگردانی «محمدجواد كبودراهنگی» از 16 خرداد در سالن آمفی‌تئاتر آوینی همدان به روی صحنه رفته است...
1394/03/25
نمایش سیاه‌بازی «بنگاه تئاترال با طعم هگمتانه» نوشته «علی نصیریان» به كارگردانی «محمدجواد كبودراهنگی» از 16 خرداد در سالن آمفی‌تئاتر آوینی همدان به روی صحنه رفته است. این نمایش توسط گروه نمایش بوعلی با بازی مصطفی بیگی، میثم عزیزی، محمد محمدی‌قادر، سیدمهرداد كاوسی‌حسینی، لیلا كاظمی، امیركوندی، محمدطالبی، اكبر اسلامی و نوازندگی مصطفی فراهانی، بهنام بیات و امیر سلیمانی هر شب ساعت 18 و 30 دقیقه اجرا می‌شود و تا 27 خرداد ادامه خواهد داشت. پنجشنبه گذشته استاد «داود فتحعلی‌بیگی» پژوهشگر و مدرس نمایش‌های آیینی سنتی با حضور در همدان از این اجرا دیدن كرد.
  • كمرنگ‌شدن نمایش‌های سنتی
فتحعلی‌بیگی پس از تماشای نمایش گفت: من از دوستانی كه به‌عنوان یك سرباز پیاده‌نظام جبهه فرهنگی و هنری از آیین‌های ایرانی پاسداری می‌كنند تشكر می‌كنم. دوستانی كه سن و سال بیشتری دارند حتماً به خاطر می‌آورند كه در مراسم جشن‌ها و عروسی‌ها گروه‌هایی بودند كه دعوت می‌شدند، می‌آمدند و نمایش اجرا می‌كردند این گروه‌ها شب‌های شاد خانواده‌ها را پر می‌كردند.  فتحعلی‌بیگی ادامه داد: متأسفانه رفته‌رفته این نمایش‌ها و توجه به آنها كمرنگ شد اما بودند انگشت‌شمار از استادانی مانند استاد علی نصیریان و استاد بهرام بیضایی كه به این نكته توجه و ارزش این هنر را درك و برای نگهداری این هنر بومی تلاش كردند.  این پژوهشگر نمایش‌های آیینی سنتی افزود: تا اینكه این میراث گرانبها به نسل من رسید اما متأسفانه در هم‌نسلان من خیلی‌ها گرایش به این نماش‌ها پیدا نكردند. حتی در دانشكده‌ها هم تدریس نمی‌شد. به همین دلیل حفظ و نگهداری این نمایش‌ها بسیار دشوار است. در نتیجه یادگیری این نوع نمایش‌ها هم سخت است.  وی در مورد تغییراتی كه در متن توسط كارگردان همدانی نمایش به وجود آمده بود گفت: بومی‌شدن كه هیچ ایرادی ندارد، می‌تواند زمینه‌هایی فراهم كند برای ارتباط بیشتر با تماشاگر. اما مهم این است كه ببینیم چقدر این امر درست اتفاق افتاده است. در این كار هم بخش‌هایی خوب بود و نوع ارتباطی كه تماشاگر با این نمایش داشت نشان می‌داد كه در بخش‌هایی موفق عمل كرده است.  وی در مورد بازیگر نقش سیاه در این نمایش گفت: بازیگر بانمك و حاضرجوابی است اما تا پختگی راه زیادی دارد.  فتحعلی بیگی در پایان گفت: برای همه كسانی كه سعی می‌كنند این سرزمین پابرجا بماند و فرهنگ این آب و خاك، اصالت‌ها را از دست ندهد و پایدار باشد، آرزوی موفقیت می‌كنم.
  • اضافه‌كردن متن‌های همدانی
محمدجواد كبودراهنگی كارگردان نمایش با اشاره به استفاده از شعرهای عامیانه همدانی در این نمایش گفت: ما در عین حال كه به متن اصلی و محتوایی كه آقای نصیریان نوشته وفادار بودیم اما در بخش‌هایی مانند «طلسم وروره جادو» مسائل شهری همدان را گنجاندیم و تعدادی از اشعار عامیانه به گویش همدانی را در متن آوردیم. دلیل تغییرات این بود كه فكر كردیم متن اصلی برای مخاطب امروز در همدان ممكن است جذابیت كمتری داشته باشد و اگر این موضوع را نداشتیم مخاطب رضایت كمتری داشت به‌ویژه در همدان. بازتاب خوبی كه از تماشاگر داشتیم به دلیل تصنیف‌ها و ترانه‌های عامیانه همدانی و آداب رسوم همدان بود كه در اجرا می‌دیدند.  وی در پاسخ به این سؤال كه چگونه می‌توان نمایش‌های آیینی سنتی را با توجه به اینكه استقبال خوبی را در پی دارد رواج داد، گفت: این‌گونه نمایش‌ها مدت‌هاست كه كمرنگ شده و بیشتر در جشنواره‌های آیینی و سنتی اجرا می‌شود. در حالی كه به نظر من عامه مردم دوست دارند چنین كارهایی را ببینند، دوست دارند یك كار ساده، صمیمی و با زبان طنز و كمیك اجرا شود و یك ساعت، جدای از محتوا سرگرم شوند. اگر ما بتوانیم سرگرمی را به‌عنوان هدف در نظر بگیریم و بلد باشیم تماشاگر را سرگرم كنیم مهم است و در كنار آن محتوا را هم باید در نظر گرفت.  كارگردان نمایش بنگاه تئاترال با طعم هگمتانه ادامه داد: در گذشته هم نمایش‌های تخته‌حوضی این‌گونه بود كه مردم را می‌خنداندند و طنز اجتماعی سیاسی را هم در آن  لحاظ ما کردند.
  • كم‌توجهی به باورهای اجتماعی
كبودراهنگی با تأكید بر استفاده از باورهای اجتماعی همدان در نمایش‌های سنتی گفت: ما به باورهای خود و شهرمان كم‌توجه بودیم كه باید به این موضوع هم بپردازیم. این در حالی‌ است كه  اجرای نمایش‌هایی از كردستان، كرمانشاه و سیستان و بلوچستان در جشنواره‌های بومی نشان می‌دهد آیین‌های خود را شناسانده‌اند اما ما كم كار كردیم. هنرمندان همدانی در این عرصه خیلی كم كار كرده‌اند. چه موسیقی چه زبان و لباس معرفی نشده است.  وی افزود: مسائل اجتماعی و مشكلی مانند مرغ‌فروشان و تجمع كارگران در اطراف میدان شهر كه تاكنون رفع نشده را ما در قالب «طلسم وروره جادو» یكی از باورهای عامیانه آوردیم تا بگوییم برخی مشكلات شهری انگار طلسم شده و كسی در پی حل معضل نیست.
  • نشاط اجتماعی
كبودراهنگی با اشاره به ضرورت نشاط اجتماعی و شادمانی شهروندان و رسالت نمایش در پرداختن به شادمانی مردم گفت: با رعایت مسائل عرفی باید پیش رفت تا تماشاگر هم لذت ببرد هم مشاركت كند و همراه شود. باید طوری كار كنیم تا پایان نمایش مشكلی پیش نیاید. این كار خیلی مشكل است. نباید تلاش كنیم با هر چیزی تماشاگر را به خنده واداریم. ما در این كار از این مسأله دوری كردیم. وقتی تماشاگر راضی باشد ما هم راضی هستیم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%C2%AB%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D8%B9%D9%85-%D9%87%DA%AF%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87%C2%BB?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، سیاه بازی در همدان ، تئاتر همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic