یکشنبه 31 خرداد 1394

آژانس‌های یک‌طرفه

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گردشگری ،مطالب در خبر گزاری ها ،

آژانس‌های یک‌طرفه

mosaferati-hamedan.jpg

با اینکه مقام‌های ارشد استان به توسعه‌ی گردشگری در همدان تاکید می‌کنند اما یکی از مشکلات بزرگ گردشگری استان این است که صنعت گردشگری و گردشگرپذیری استان فصلی است و حضور گردشگران در همدان به تعطیلات نوروز و ما‌ه‌های پایانی تابستان محدود می‌شود و در دیگر فصل‌های سال بیشتر هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های استان خالی است. کارشناسان، نبود برنامه‌ریزی درست و راهبردی در این زمینه را اصلی‌ترین عامل معضل موجود می‌دانند. یکی از فعالان حوزه‌ی گردشگری در همدان، از اصلی‌ترین علت‌ها را یکسویه بودن صنعت گردشگری در همدان می‌داند و معتقد است فعالان حوزه‌ی گردشگری در گردشگرپذیر کردن استان کمتر تلاش می‌کنند و بیشتر در زمینه‌ی خروج گردشگر از همدان و اجرای تورهای خروجی فعال هستند و حل این مشکل، مستلزم برنامه‌ریزی درست و جامع است.


مجتبی جوادیه، دبیر موسسه‌ی نبض سبز حیات و کارشناس گردشگری در همدان می‌گوید: امروزه جذب و بالا بردن آمار گردشگر ورودی در فصول غیر پیک مسافر، یکی از دغدغه‌های مدیران و شرکت‌های دولتی و غیر‌دولتی فعال در این زمینه است. یکی از راهکارهای مهم برای اینکه ما غیر از نوروز و تابستان هم در استان از وجود گردشگر بهره ببریم داشتن برنامه جذب مسافر در آژانسهای مسافرتی است که متاسفانه علی‌رغم اینکه دولت مشوق‌هایی از قبیل معافیت مالیاتی خصوصا برای جذب گردشگر خارجی قائل شده، اما همچنان این امر صورت نمی پذیرد.
این راهنمای گردشگری در همدان می‌گوید: دفاتر خدمات مسافرتی در حال حاضر بصورت یک طرفه فعالیت می‌کنند به این صورت که فقط برای شهرها و کشورهای دیگر تبلیغات انجام می‌دهند و برای آنها جذب مسافر می‌کنند. حتی در این مورد هم اکثرا مجری سفر به طور مستقیم نیستند. فروش بلیط ایرلاین‌ها، قطار و همچنین فروش بسته‌های سفر شرکت‌های مستقر در پایتخت، عمده‌ی فعالیت این دفاتر را شامل می شود.
این کارشناس گردشگری با اشاره به دلایل وجود چنین معضلی می افزاید: عوامل زیادی می تواند دلیل عدم فعالیت آنها در امر پذیرش مسافر باشد به عنوان مثال: نداشتن تخصص در شناخت گردشگر و علایق آنها، قابلیت‌های استان در گردشگری و همچنین ناتوان بودن در طراحی یک بسته سفر در همدان و تبلیغ و مسافرگیری در استانهای دیگر از جمله دلایل آن است.
جوادیه بر نقش میراث فرهنگی تاکید می‌کند و می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان سازمان صادر کننده مجوز و ناظر این دفاتر می‌تواند نقش مهمی در فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در امر جذب گردشگر داشته باشد. میراث فرهنگی می‌تواند با ملزم کردن دفاتر به استفاده از راهنمایان گردشگری مجرب برای طراحی بسته‌ی سفر و تبلیغ و همچنین اجرای آن باعث شود این معضل کمرنگ شود. در عین حال قطعا سود بیشتری نسبت به ارسال مسافر عاید آژانس شده و اقتصاد شهر و استان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
او می گوید: در حال حاضر، وزنه‌ی سنگین تبلیغات و بازاریابی گردشگری همدان بر دوش هتل‌ها یا شرکت‌های خصوصی گردشگری همچون دهکده‌ی گنج نامه و خود سازمان میراث است که به نظر می‌رسد هم اکنون این دغدغه در رده‌های بالای مدیریتی مطرح است که منجر به ایجاد کمیته‌ای با همین رویکرد در استانداری شده است.
جوادیه در پایان می‌گوید: به عقیده‌ی من همکاری دفاتر خدمات مسافرتی با مراکز توریستی و اقامتی می‌تواند منجر به ایجاد راهبردی قوی در امر جذب گردشگر در فصول غیر پیک مسافر و تغییر دیدگاه نسبت به فصلی بودن گردشگری همدان شود و در نتیجه، فعال‌تر شدن این صنعت در همدان دور از دسترس نخواهد بود.

http://hmag.ir/fa/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D9%87%D9%86%D8%B1/251-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D8%B7%D8%B1%D9%81%D9%87



برچسب ها: گردشگری همدان ، همگان ، تورهای گردشگری همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic