جمعه 25 دی 1394

هنرمند باید دیده شود

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :هنر ،روزنامه همشهری ،موسیقی ،

هنرمند باید دیده شود

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
هنرمند باید دیده شود
«جواد مرادیان»، موسیقی‌دان همدانی، عضو پیوسته خانه موسیقی كشور است كه كنسرت‌های زیادی را در خارج از كشور از جمله‌تركمنستان، گرجستان، ارمنستان و كردستان عراق برگزار كرده است...
1394/10/23
«جواد مرادیان»، موسیقی‌دان همدانی، عضو پیوسته خانه موسیقی كشور است كه كنسرت‌های زیادی را در خارج از كشور از جمله‌تركمنستان، گرجستان، ارمنستان و كردستان عراق برگزار كرده است. شرایط موسیقی همدان را در گفت‌و‌گو با او كه هم مدرس موسیقی است، هم كارآفرین بر‌تر این حوزه و هم مدیر یك آموزشگاه، جویا می‌شویم.
  • شما كه مؤسس یك آموزشگاه و یكی از كارآفرینان برتر حوزه هنر و موسیقی هستید، شرایط كار در موسیقی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
ما فارغ‌التحصیل هنر و موسیقی داریم اما وقتی درس دانشجویان رشته موسیقی تمام می‌شود، به جز برخی آموزشگاه‌ها جایی نیست كه این هنرمندان را جذب كند. چند سال پیش، كه به عنوان كارآفرین بر‌تر معرفی شدم، بیش از ۱۵ معلم موسیقی جذب كرده بودم اما در واقع برای كارآفرینی فقط جذب نیرو كافی نیست، باید نوآوری هم داشت. آنچه من در كار گنجانده بودم موسیقی به عنوان مكمل درمان بود و تأثیر موسیقی بر غده تالاموس مغز را بررسی كرده بودم. ما این ایده را روی چند بیمار، از جمله بیماری كه نابینا شده بود، آزمایش كردیم. همچنین در یك مركز‌ درمان اعتیاد ۱۸ ماه روی تعدادی از افراد معتاد كار كردیم. نتیجه تحقیقات گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور همدان این بود كه موسیقی باعث افزایش آندروفین و در نتیجه سبب كمتر مصرف كردن مواد می‌شود. موسیقی را می‌توان به عنوان یك مكمل درمان در نظر گرفت. در آمریكا از دهه ۱۹۵۰ فارغ‌التحصیلان «موسیقی‌ـ درمانگر» فعالیت  خود را آغازكرده‌اند. این افراد در بیمارستان‌ها از موسیقی به عنوان یك درمان غیرشیمیایی استفاده می‌كنند.
  •   گفته می‌شود یكی از آسیب‌های موسیقی در آموزشگاه‌ها تداوم نداشتن آموزش است. تا چه حد این موضوع درست است و علت مهاجرت هنرجویان چیست؟
تعدادی از هنرجو‌ها كه مهاجرت می‌كنند و به تهران می‌روند به این دلیل است كه می‌خواهند از آموزش‌های استادان بزرگ موسیقی كشور بهره‌مند شوند و از امكانات تهران استفاده كنند اما خیلی از هنرجویان هم پس از پشت سر گذاشتن آموزش‌ها در تهران، برگشته‌اند.
 اگر ما برنامه به هنرجویان بدهیم تا معرفی شوند مهاجرت هم كنترل می‌شود. آنچه باعث رشد هنرمند می‌شود بازخورد و بازتاب اثر او است. اگر بازخورد را از زندگی هنرمند بگیریم انگیزه‌ای برای كاركردن نمی‌ماند. اگر هر ماه برای همین هنرجو‌ها كنسرت برگزار كنیم، حتی كنسرت رایگان، قطعا به هنرجویان بازخورد داده‌ایم.
  •   بیشتر هنرجویان شما در چه رده سنی قرار دارند؟
براساس تحقیقی كه در آموزشگاه‌ها انجام دادیم ۷۰درصد از هنرجویان كمتر از ۲۰ سال سن داشتند و جالب این است كه بهترین سن آموختن موسیقی نیز همین سن است. به همین دلیل مدارس بهترین فضا برای این موضوع هستند. خوشبختانه به تازگی جشنواره موسیقی در دبیرستان‌ها برگزار می‌شود. براساس یك پایان‌نامه كه در ایران نوشته شده دانش‌آموزان دبیرستانی كه نوازنده‌ساز هستند، ضریب هوشی بالاتری دارند.
  •   این روز‌ها جوانان خیلی به موسیقی عامه‌پسند گرایش پیدا كرده‌اند اما آموزش‌ها بیشتر بر موسیقی فاخر متمركز است. تعاملی بین آموزشگاه‌ها و نهادهای دولتی برای تغییر ذائقه جوانان وجود دارد؟
من كارهایی را كه در كنسرت‌ها ارائه می‌كنیم به سه بخش تقسیم می‌كنم؛ ابتدا موسیقی كه مورد علاقه اهل ‌فن است، دیگری برای كسانی كه اتفاقی وارد سالن شده‌اند و علاقه‌ای به این موسیقی ندارند و سوم برای خانواده نوازندگان تا بتوانند به راحتی ارتباط برقرار كنند؛ البته در كنسرت‌های حرفه‌ای‌ قضیه متفاوت است و استادان حرفه‌ای مخاطب حرفه‌ای دارند اما در كنسرت‌های آموزشی باید سلیقه‌های گوناگون را در نظر گرفت.
  •   استعدادیابی در آموزشگاه‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟
به دلیل كمبود موضوع استعدادیابی در موسیقی، من تحصیلات دانشگاهی را در رشته روان‌شناسی پی گرفتم تا یك مركز استعدادیابی تأسیس كنم. با این روش دنبال این هستیم كه بتوانیم تشخیص دهیم هنرجویی كه به آموزشگاه مراجعه می‌كند به كدام هنر علاقه دارد و مستعد آموزش و یادگیری است یا نه؟ دیگر این‌كه اگر در موسیقی استعداد دارد كدام‌ساز و رشته موسیقی برای او مناسب‌تر است. یك سری تست‌های روان‌شناسی ساده به ما كمك می‌كند افراد برون‌گرا و درون‌گرا مشخص و هنرجو‌ها را تفكیك كنیم. همچنین نوع علاقه افراد را به‌سازها و نوع موسیقی مشخص می‌كنیم. به هنرجویان توصیه می‌كنم در كلاس همه‌سازها یك بار حاضر شوند تا با صدای واقعی‌سازها آشنا شوند و سپس سازشان را انتخاب كنند.
  •   وضعیت آموزشگاه‌ها در سطح مدیریت چگونه است؟
یكی از مشكلاتی كه در مدیریت آموزشگاه‌ها داریم این است كه بخش مدیریت فرهنگی ما ضعیف است. مسئولان مجوز ایجاد شعبه دیگری از یك آموزشگاه موسیقی را نمی‌دهند. سبزی‌فروشی و بستنی‌فروشی شعبه دوم می‌زند اما برای موسیقی نمی‌توان این كار را كرد. اگر شعبه‌هایی را در شهرستان‌ها ایجاد كنیم‌تردد هنرجو كمتر می‌شود و افراد بیشتری جذب این  هنر می‌شوند. ما از استان‌های دیگر از جمله كردستان، كرمانشاه و مركزی هنرجو داریم كه این یك امتیاز مثبت برای همدان است، بدین معنی كه وضعیت موسیقی در همدان بهتر از سایر استان‌های همجوار است.
  •   تفاوت شیوه‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها چگونه است؟
یكی از مشكلات ما در آموزش این است كه معلم موسیقی فقط یك شیوه آموزشی برای همه سنین دارد؛ یعنی كودك ۸ ساله با نوجوان ۱۵ ساله یا جوان ۲۰ ساله برای او تفاوتی ندارد. در حالی كه بر اساس داده‌های روان‌شناسی در هر یك از این سنین نحوه آموزش باید متفاوت باشد.
  •   شما در این زمینه چه كار كرده‌اید؟
هم با معلم‌ها صحبت می‌كنیم كه تفاوت قائل شوند هم به خانواده‌ها می‌گوییم تصور نكنید فرزند شما اگر به آموزشگاه موسیقی آمد حتما سال آینده نوازنده خواهد شد؛ در درجه اول همین كه در یك فضای فرهنگی قرار می‌گیرد مثبت است. پس از این مرحله است كه كودك یا نوجوان با‌سازها آشنا می‌شود و برای یافتن علاقه خود ممكن است‌ساز تخصصی‌اش را تغییر دهد.
  •   نهادی برای پیگیری مطالبات آموزشگاه‌ها وجود دارد؟
ما یك انجمن موسیقی داریم كه چندان در این مباحث دخالت نمی‌كند.
  •   تعامل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه است؟
اگر اداره ارشاد به این نتیجه برسد كه آموزشگاه‌ها را به دیده بنگاه اقتصادی و بنگاه اشتغال ببیند، كه تاكنون ندیده است، بسیاری از مشكلات ما حل خواهد شد. بیش از ۵۰ معلم موسیقی در سطح همدان داریم كه در آموزشگاه‌ها شاغل هستند و در هیچ نهاد خدماتی خصوصی آماری در این سطح نداریم. ۵۰ معلم موسیقی بیمه هستند و هیچ نگرانی‌ای هم برای اداره ارشاد ندارد. همه آموزشگاه‌ها اجاره‌ای است و ارشاد تسهیلاتی برای خرید فضای آموزشی در اختیار آموزشگاه‌ها نمی‌گذارد. به تازگی یك آموزشگاه موسیقی در همدان تعطیل شد و چند معلم شغلشان را از دست دادند در حالی كه با یك وام می‌توانستند از این كار جلوگیری كنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، جواد مرادیان ، آموزشگاه های موسیقی همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic