چهارشنبه 18 فروردین 1395

سعدی‌خوانی نوروزی در جوار باباطاهر

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،میراث فرهنگی ،ادبیات ،گردشگری ،

سعدی‌خوانی نوروزی در جوار باباطاهر

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
سعدی‌خوانی نوروزی در جوار باباطاهر
تور یک روزه همدان‌گردی همراه با شعرخوانی و موسیقی 12 فروردین از سوی انجمن سعدی‌پژوهی همدان برگزار شد.
1395/01/18
فعالان حوزه گردشگری در همدان در تعطیلات نوروزی با برنامه‌های گوناگون به استقبال نوروز و مهمانانش رفتند. برخی از آنها به صورت داوطلبانه در اماکن گردشگری همدان به راهنمایی مسافران مشغول بودند و نمایندگان تشکل‌ها نیز با حضور در ستاد استقبال نوروزی در کنار نمایندگان سایر نهادهای دولتی حضور داشتند.
یکی از برنامه‌های این حوزه که توسط انجمن سعدی‌پژوهی همدان با همکاری اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد تور یک روزه همدان‌گردی بود. این برنامه در دوازدهمین روز نوروز با حضور تعدادی از اعضای تشکل‌های گردشگری، انجمن‌های ادبی و مسافران نوروزی با اجرای سعدی‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و موسیقی همراه بود.برگزارکنندگان این مراسم هدف خود را از چنین برنامه‌هایی رساندن پیام‌های فرهنگی به گوش مدیران ارشد شهری و آشناکردن گردشگران با ظرفیت فرهنگی و ادبی استان عنوان کردند. آنان همدان را یکی از استان‌هایی می‌دانند که برای گردشگری ادبی مناسب است.افراد شرکت‌کننده در این برنامه پس از بازدید از مکان‌های فرهنگی شهر از جمله برج قربان، شیرسنگی، گنبد علویان، آرامگاه بوعلی و باباطاهر در جوار میدان باباطاهر برنامه اصلی خود را اجرا کردند.

 شکل‌گیری انجمن سعدی‌خوانی
محمدصالح صفری، دبیر انجمن سعدی‌پژوهی همدان، در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های انجمن گفت: حدود یک سال و نیم است که با تعدادی از ادب‌دوستان و فرهیختگان، به تشکیل جلسات سعدی‌پژوهی و تشریح و تفسیر آثار استاد سخن می‌پردازیم. تشکیل انجمن سعدی‌پژوهی 2 علت عمده داشت. اول علاقه وافر بنده به حضرت سعدی و دیگر احساس جای خالی پندهای اخلاقی استاد سخن در جامعه ما.وی افزود: علاوه بر جلسات سعدی‌پژوهی، جلسات متعدد دیگری از قبیل شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی و حافظ‌خوانی، در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.

حفظ زبان پارسی
صفری درباره ضرورت شکل‌گیری انجمن‌های ادبی و خواندن و تشریح آثار کهن ادبیات فارسی گفت: اولین دلیل، جلوگیری از نابودی فرهنگ و زبان پارسی است. ما در قرن 21 و عصر ارتباط و فناوری زندگی می‌کنیم. هرچند فناوری فواید بسیاری در بردارد، امروزه به دلیل استفاده نامتعارف از آن، تنها روی زشت و فرهنگ‌زدای خود را به ما می‌نمایاند.
برای مثال در همین برنامه‌ها و فضای مجازی، بسیاری ستم و بی‌مهری به فرهنگ و زبان پارسی صورت می‌گیرد. از نوشتن فارسی با الفبای انگلیسی (فینگیلیش) تا مخفف‌نویسی‌های بی‌مورد.
وی ادامه داد: در تاریخ ادبیات فارسی 2 شخص بزرگ از فروپاشی و انحطاط زبان و فرهنگ پارسی با آثار خویش جلوگیری کرده‌اند؛ نخست حکیم فردوسی با سرودن شاهنامه و دیگری سعدی شیرازی همزمان با تاخت و تازهای وحشیانه و افسارگسیخته مغول. اما من به همه اقشار جامعه این قول را می‌دهم که افرادی همچون فردوسی و سعدی دیگر نخواهند آمد تا یک تنه زبان پارسی را زنده نگه دارند. بلکه خود ما باید دست به کار شویم و دست از تخریب فرهنگ خود برداریم.

 تلنگر به خانواده‌ها
دبیر انجمن سعدی‌پژوهی همدان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلنگر به خانواده‌های ایرانی از دیگر دلایل ضرورت استفاده از آثار گران‌سنگ فارسی است. آثار ادبیات کهن در بین خانواده‌های ایرانی به دست فراموشی سپرده شده است. گویی هیچ‌کس به فرهنگ و ادب نیازی ندارد.
وی ادامه داد: در سال‌های نه چندان دور نخستین کتابی که به کودکان نوآموز در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌شد، گلستان سعدی بود؛ اما حال اگر از افراد جامعه درباره آخرین اثر ادبی‌ای که مطالعه کرده‌اند بپرسید، در بهترین حالت پاسخشان این است که دیوان حافظ را در شب یلدا باز کرده و فالی از آن گرفته‌اند! آیا ادبیات غنی ما تنها در دیوان حافظ خلاصه شده است؟! آیا دیوان حافظ محدود است در خرافه‌ای به نام فال؟!

 تعالیم اخلاقی
صفری افزود: جامعه‌ای که روزبه‌روز از آموزه‌های اخلاقی فاصله می‌گیرد بیش از پیش به تعالیم اخلاقی نیازمند است؛ آموزه‌هایی لطیف از ادبیات کهن ما. به جرات می‌توان گفت هیچ مسأله اخلاقی وجود ندارد که حضرت شیخ اجل در گلستان یا بوستان خود به آن اشاره نکرده است. از آموزه‌های عمیق و عرفانی گرفته تا مسائل مورد نیاز در زندگی روزمره.دبیر انجمن سعدی‌پژوهی همدان اضافه کرد: امید است با توجه به این اهداف، نسبت به زبان و فرهنگ خویش مهربان‌تر و با خواندن و ترویج آثار بزرگان ادب پارسی، در حفظ و حراست از این «قیمتی‌درّ» کوشاتر باشیم.

 حفظ جایگاه مفاخر فرهنگی
دبیر انجمن شاهنامه‌خوانی سرو سایه‌فکن تهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به شأن و جایگاه مفاخر فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما برای توسعه گردشگری نباید به جایگاه مفاخر فرهنگی آسیب بزنیم. اگر در آرامگاه بوعلی یا باباطاهر مراسمی برگزار می‌شود باید با شخصیت این بزرگواران همخوانی داشته باشد. این مکان‌ها فضای اجرای برنامه‌های سرگرمی و شوهای تلویزیونی نیست. بهتر است مدیران شهری فضاهای دیگری برای برنامه‌های تفریحی در نظر بگیرند.
حیدر زندی در ادامه با اشاره به نوروز در شاهنامه گفت: در اساطیر ایرانی سیاوش ایزد نباتات است و با مردن او خشکسالی آغاز می‌شود و با زایش کیخسرو دوباره چشمه‌ها جوشان و دشت‌ها سبز می‌شوند، گذر سیاوش از آتش را هم می‌توان نمادی از زایش و ظهور دوباره او یعنی ایزد نباتی دانست. نوروز در آغاز فصل بهار و در معتدل‌ترین هوا جشن گرفته می‌شود. زمانی که ایزد مهر یا میتره به اوج قدرت خود می‌رسد و بین گرما و سرما تعادل ایجاد می‌کند. در شاهنامه هم این اعتدال مشهود است.زندی اظهار کرد: نوروز و روز آغاز فروردین، که به نام اورمزد نامگذاری شده، روزی سپند و فرخنده است و کارهای مهم در این روز آغاز می‌شده است. برای نمونه در شاهنامه آغاز پادشاهی کیومرث در برج بره ـ که برابر با فروردین است ـ آمده است. همچنین پیدایش جشن نوروز در شاهنامه به جمشید نسبت داده شده و جمشید نیز در روز اورمزد از ماه فروردین به تخت می‌نشیند و دیوان او را به آسمان می‌برند.در پایان مراسم استاد علی‌اصغر طاهری، خواننده پیشکسوت همدانی، به اجرای بهاریه‌هایی پرداخت.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D9%87%D8%B1


برچسب ها: همدان ، گردشگری ادبی ، همشهری همدان ، سعدی خوانی در باباطاهر ، میراث فرهنگی همدان ، گردشگری همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic