چهارشنبه 25 فروردین 1395

ارتباط؛ مهم‌ترین نیاز خوشنویسی همدان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،هنر ،

ارتباط؛ مهم‌ترین نیاز خوشنویسی همدان

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
ارتباط؛ مهم‌ترین نیاز خوشنویسی همدان
کیوان کاظمی ششم تیرماه 1356 در همدان در یک خانواده فرهنگی متولد و از کودکی تحت تاثیر خط خوش پدر به رشته خوشنویسی علاقه‌مند شد...
1395/01/24
  کیوان کاظمی ششم تیرماه 1356 در همدان در یک خانواده فرهنگی متولد و از کودکی تحت تاثیر خط خوش پدر به رشته خوشنویسی علاقه‌مند شد. وی خوشنویسی را نزد استادان متعددی آموخت و مدرک فوق‌ممتاز در زمینه خط شکسته را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرد. کاظمی سال‌هاست در همدان به صورت تخصصی خط شکسته به هنرجویان آموزش می‌دهد.درباره وضعیت خوشنویسی و آموزش خط شکسته در همدان، خرید آثار هنری توسط نهادهای دولتی و فضاهای نمایشگاهی در استان با این خوشنویس همدانی به گفت‌وگو نشستیم.
  • علاقه شما به خوشنویسی از کجا آغاز شد؟
از دوران ابتدایی نزد یکی از دوستان پدر به نام حسین رنجبران آموختن خوشنویسی را آغاز کردم و ادامه دادم.
  • چرا خط شکسته را انتخاب کردید؟
خط تخصصی من خط شکسته است. از کودکی هر زمان خط شکسته می‌دیدم، لذت می‌بردم. برای اینکه وارد دوره عالی شوم مجبور بودم خط نستعلیق کار کنم چون طبق مصوبه انجمن خوشنویسان ایران آموختن خط نستعلیق تا پیش از دوره عالی ضروری است. تا پایان این دوره نزد استاد حسین رنجبران بودم.
  • در همدان نزد چه استادانی آموزش دیدید؟
حدود سال 70 که انجمن خوشنویسان هنوز در همدان تأسیس نشده بود، در کوچه حمام عبدل یک آموزشگاه خصوصی بود که استاد علی چهاردولی آن را اداره می‌کرد و استاد رنجبران هم در آنجا به ما خط نستعلیق آموزش می‌داد. مدتی هم به مجتمع آموزش هنر رفتم که زیرمجموعه اداره فرهنگ و ارشاد بود. در این زمان بود که وارد دوره عالی شدم و خط شکسته را ادامه دادم. درجه ممتاز نستعلیق را نزد استاد مرتضی شعبانی و درجه ممتاز شکسته را نزد استاد عطاالله سرمدی گرفتم.
  • برای آموختن خط به شهرهای دیگر هم رفتید؟
بله، برای ادامه کار و دریافت درجه فوق ممتاز به تهران رفتم و نزد استاد محمد حیدری مدرک فوق ممتاز دریافت کردم.
  • در بین خوشنویسان همیشه چالشی بر سر بهتر بودن سبک و مکتب هنری وجود دارد. شما در خط شکسته به کدام مکتب گرایش دارید؟
معمولا خوشنویسان سعی می‌کنند پیرو استادی باشند که نزد او آموزش دیده‌اند. سبکی که من کار می‌کنم سبک استاد محمدحیدری است. اما صرفا به شیوه ایشان نمی‌نویسم و چون من در دوره ممتاز شیوه استاد یدالله کابلی را نزد استاد سرمدی کار می‌کردم به سبک او نیز علاقه‌مندم. بخش‌هایی از سبک استاد کابلی را هم به کار می‌برم و در ترکیب‌های آزاد و ترکیب‌بندی از این سبک استفاده می‌کنم. همچنین من از شیوه قدما مانند خط استادان درویش عبدالمجید طالقانی، گلستانه و حتی استاد ملک‌زاده در هر جا که زیبایی به خط بیفزاید استفاده می‌کنم.
  • شما تعصبی روی سبک خاصی ندارید؟
هر کدام از شیوه‌ها و سبک‌ها زیبایی خاص خود را دارد. متأسفانه برخی حرفی را باب کرده‌اند و می‌گویند شکسته قدیم، شکسته درست است. این حرف به نظر من نادرست است. هر کدام زیبایی خود را دارد و نمی‌توانیم یکی را رد کنیم. هنر اگر پیشرفت نکند درجا می‌زند. استاد یدالله کابلی خط شکسته را به‌روز کرد. چون چشم بیننده به فضاهای جدید نیاز داشت، سنت‌شکنی در خط  شکسته به وجود آمد. اگر با تعصب به هنر نگاه شود درست نیست.
  • جایگاه خط شکسته را در همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما در خط شکسته نفرات برجسته نداشتیم. برخی از کسانی که در سال‌های پیش از ما کار می‌کردند به دلیل اینکه برای دریافت درجه ممتازی باید خط شکسته را به عنوان خط دوم امتحان می‌دادند به این خط علاقه‌مند می‌شدند اما شکسته همدان را استاد عطاالله سرمدی وقتی به همدان برگشتند دگرگون کردند. تا آن زمان برخی فکر می‌کردند خط شکسته یک خط بی‌قاعده است و هر طور بخواهند می‌توانند بنویسند اما استاد سرمدی تاثیر زیادی گذاشتند. خط شکسته استان را مدیون استاد سرمدی هستیم. ضمن اینکه استاد جعفر سجادی در شهرستان اسدآباد هم شکسته‌نویس خوبی هستند و تاثیرگذارند.
  • چرا کتابی با خط شکسته تولید نمی‌شود؟
متأسفانه چون خواندن خط شکسته مشکل‌تر از خط‌های دیگر است، این امکان را از هنرمندان گرفته است و ناشران هم استقبال نمی‌کنند. اگر هم کتابی منتشر شود صرفا مورد استفاده خوشنویسان خواهد بود.
  • وضعیت آموزش خط شکسته در همدان چگونه است؟
این موضوع دو بخش دارد؛ یکی کل هنر خوشنویسی است و دیگری آموزش خط شکسته است. در زمینه خوشنویسی می‌توان گفت خانواده‌ها فرزندان خود را کمتر به سمت خوشنویسی سوق می‌دهند و از سوی دیگر فناوری‌های جدید باعث شده کودکان کمتر به این هنر گرایش داشته باشند. می‌دانیم خط نستعلیق و شکسته دو خط کاملا ایرانی هستند. در همدان خط شکسته هم طرفداران خود را دارد. در سال‌های اخیر به دلایلی تحمیلی گرایش به سمت خط ثلث و نسخ پیدا شده که بر اساس علاقه نیست و دلایلی خاص باعث این موضوع شده است. این به هنر خوشنویسی آسیب می‌زند و در حق شکسته ظلم می‌شود.
  •  گرایش به خط شکسته در خانم‌ها بیشتر است یا آقایان؟
به طور کلی در آموزش خوشنویسی گرایش خانم‌ها بیشتر است چون تلاش خانم‌ها بیشتر است. هنرجویان خانم با تداوم می‌آیند و نیمه‌کاره رها نمی‌کنند. از طرفی مشغله کاری آقایان بیشتر است.
  • نیاز اصلی خوشنویسی استان چیست؟
بزرگ‌ترین نیاز خوشنویسی همدان ارتباط است. ارتباطی که با خارج از استان باشد و هنرجویان بتوانند با استادان بزرگ در استان‌های دیگر تعامل و ارتباط داشته باشند. مسأله‌ای که در استان‌هایی مانند قزوین به راحتی در دسترس است و می‌توانند با حمایت‌های دولتی به تهران بروند و از کلاس‌های آموزشی استادان استفاده کنند. اما این نیاز با مشکل روبه‌رو است چراکه رفت‌و‌آمد به تهران سخت است. نیاز دیگر بحث خرید و فروش آثار هنری است. همدان بازار فروش آثار هنری ندارد. یک بخشنامه دولتی داریم که هر اداره دولتی یک درصد از اعتبار و بودجه سالانه را به خرید آثار هنری اختصاص دهد که متأسفانه در همدان اداره‌های دولتی هرگز از این مصوبه پیروی نمی‌کنند و هیچ اثر هنری‌ای را نمی‌خرند. اگر همین بودجه به خرید آثار هنری اختصاص یابد هنرمندان دلگرم می‌شوند. خوشنویسان نمایشگاه می‌زنند و هزینه می‌کنند اما بازده مالی ندارد و همیشه زیان می‌بینند.
  • در گذشته تجربه‌هایی داشتیم که استادانی از تهران، از جمله استاد عبدالله فرادی، برای آموزش‌دادن هنرجویان به همدان می‌آمدند و کلاس‌هایی برگزار می‌کردند. امروز نمی‌توان از این تجربه بهره برد؟
آن زمان که استاد فرادی به همدان می‌آمد، از روی علاقه بود؛ اما اکنون استادان درجه یک این کار را نمی‌کنند. آمدن استاد از تهران به همدان دستمزد می‌خواهد، هتل و هزینه اقامت می‌خواهد و انجمن از نظر مالی چنین توانایی‌ای را ندارد. اداره ارشاد این کار را باید انجام دهد که وقتی درخواستی از آن می‌شود معمولا به بن‌بست می‌خورد.
  • موضوع ساخت موزه هنرهای معاصر به کجا کشید؟
متأسفانه اطلاع‌رسانی نمی‌شود و خیلی از هنرمندان نمی‌دانند قرار است چنین مکانی ساخته شود. دیگر اینکه همیشه بدترین مکان و بدترین فضا که دور از دسترس است به فعالیت‌های هنری اختصاص می‌یابد مانند کتابخانه مرکزی همدان که در نقطه‌ای دور از دسترس ساخته شده است. در همدان فضای برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در سطح ملی را نداریم که 500 اثر را در آن به نمایش بگذاریم و جشنواره خوشنویسی ملی برگزار کنیم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%9B-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، خوشنویسی همدان ، هنر در همدان ، هنرمندان همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic