دوشنبه 6 اردیبهشت 1395

گردشگری همدان و گردشگران واقعی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :میراث فرهنگی ،گردشگری ،روزنامه همشهری ،

گردشگری

همدان و گردشگران واقعی

نویسنده: حسین زندی / خبرنگار همشهری -همدان
همدان و گردشگران واقعی
مسئولان میراث فرهنگی استان امسال تلاش کردند آمار واقعی از گردشگران نوروزی ارائه وثبت کنند...
1395/02/06
مسئولان میراث فرهنگی استان امسال تلاش کردند آمار واقعی از گردشگران نوروزی ارائه وثبت کنند.
امسال اولین باری بود که در ستاد اسکان استان، نمایندگان تشکل‌های غیردولتی حضور داشتند و بر ارائه آمارها نظارت می‌کردند. پس ‌از تعطیلات نوروز مدیران میراث فرهنگی وگردشگری استان آماری را ارائه کردند مبنی بر اینکه تعداد گردشگران نوروزی در همدان و اقامت مسافران نسبت به گذشته رشد چندانی نداشته است. بنابر گفته فعالان مدنی در حوزه گردشگری استان نیز آمار سال 1395 نسبت به  سال‌های گذشته واقعی بود .
برای روشن شدن چگونگی آمارگیری گردشگران استان گفت‌و‌گویی با علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام داده‌ایم که می خوانید.
  • مهم‌ترین هدف آمارگیری گردشگران در اداره مطبوع شما چیست؟
ابتدا باید ببینیم اساسا فلسفه آمار چیست. آمار باید داده‌هایی را ارائه کند که این داده‌ها منتهی به اطلاعات شوند تا مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد. اگر آمارها غلط باشند، داده‌ها اشتباه باشد، تبدیل اطلاعات دچار خطا می‌شود و با یک ضریب بالا تصمیم‌گیری‌ها هم غلط خواهد بود.
  • فکر می‌کنید در سال‌های گذشته آمارها مبنای تصمیم‌گیری مدیران قرار گرفته است؟
نکته‌ای که در زمینه آمار به ویژه در 8 تا 9 سال گذشته رخ داد انحراف در تهیه و ارائه آمار بود. آمارهایی مبنای ارزیابی عملکرد مدیران قرار گرفت که این آمارها خود سبب انحراف شد بدین معنا که مسابقه‌ای در دستگاه‌های مختلف دولتی بین بخش‌های مختلف پدید آمد که آمار نادرست و با صحت کم ارائه کنند. این مسابقه آمار باعث شد از دو منظر تصمیم‌گیری دچار چالش شود؛ یکی اینکه که آمار درستی ندارید که بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید، منظر دیگر این است‌ که مدیران برای ارزیابی آمار گذشته و حال دچار اشتباه می‌شوند یعنی شما امروز بر اساس آمار درست تصمیم می‌گیرید اما وقتی می‌خواهید با گذشته‌ای که بر روی آمار غلط استوار است مقایسه کنید نمی‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید. این گرفتاری را داشته-ایم و متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها را دچار اشتباه و چالش کرده است.
در نظر بگیرید بیماری به آزمایشگاه پزشکی مراجعه می‌کند و می‌خواهد نتیجه آزمایش با کمترین خطا ارائه شود. هیچ‌کس از متولیان آزمایشگاه نمی‌خواهد که به طور مثال چربی خون او را چند درصد بیشتر بنویسد یا فشار خونش را کم اعلام کند. ما برای اینکه درد را در حوزه گردشگری درست تشخیص دهیم باید دنبال آمار درست در این حوزه باشیم.
  • این آمارها چه تاثیری بر ارائه خدمات به گردشگران دارد؟
یکی از بررسی‌های نظامی آماری تحلیل آمار است. در سالجاری این برنامه را به شهرستان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که آمارها را با تحلیل ارائه کنند. ما باید این توانایی را داشته باشیم که تحلیل ارائه کنیم تا بتوانیم به صحت ارزیابی ها امیدوار باشیم و بر اساس آن برای خدمات‌دهی تصمیم بگیریم.
  • آمارگیری ها به چه صورت انجام می شود؟
ما دو گونه آمار داریم؛ یکی آمار ثبتی  که بر اساس هر تراکنش ثبتی انجام می‌گیرد مانند آمار زاد و ولد که در جایی ثبت می‌شود و درصد خطای پایینی دارد و دیگری آمار برآوردی است که با فرض‌های مختلف می‌توان برآوردهای گوناگونی به دست آورد.
برای مثال در حوزه گردشگری با یک فرض خوش‌بینانه می‌توان یک آمار بزرگی تولید کرد. می‌توانیم از روی تعداد خودروهایی که زمان نوروز وارد همدان می‌شوند بگوییم 60 درصد این خودروها گردشگرند که به طور متوسط هرکدام 4 سرنشین دارد این یک آمار برآوردی است یا اگر بگوییم هرخودرو یک سرنشین دارد آماری کم‌شمارتر به دست می‌آوریم. آمار برآوردی این گونه است.
  •  چگونه می‌توان به صحت آمارهای مقایسه ای دست یافت؟
اگر مثلا وقتی آمار ارائه شده توسط استان کرمانشاه را با همدان مقایسه می‌کنیم متوجه نباشیم که آیا هر 2 آمار بر اساس داده‌های ثبتی است یا یکی ثبتی و دیگری برآوردی است؟ اگر برآوردی است آیا جنس فرض‌ها یکی است و قابل مقایسه است؟ دقت کدام بیشتر است؟ به نتیجه درستی نمی‌رسیم و بیشتر دچار سوء تفاهم می‌شویم.
وقتی می‌گوییم 3 میلیون گردشگر وارد یک استانی می‌شود اینها اگر هر یک 3 مورد از جاذبه‌های دیدنی بازدید کرده باشند 9میلیون بلیت اماکن تاریخی فروخته می‌شود.
آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ یا با برآورد میزان تغییر مصرف نان یک شهر می‌توان آماری تقریبی به دست آورد.
  • آمار برآوردی کمکی به توسعه گردشگری استان می‌کند؟
میران درآمد شاخص مهمی است و هدف اصلی ما از توسعه گردشگری نیز همین است. از مقایسه این شاخص با گذشته می‌توان به میزان رشد آن دست یافت. وقتی می‌گویند یک میلیون و600 هزار نفر مسافر ورودی به استان داریم اما تحلیل نمی‌کنند چه تعداد از این افراد در استان اقامت کرده‌اند، عبور کرده‌اند و چقدر هزینه کرده‌اند، دردی را دوا نمی‌کند.
  • در تهیه و ارائه آمار امسال از چه روشی استفاده کردید؟
ما در نوروز امسال به آمار ثبتی پرداختیم. برای مثال تعداد اقامت را در نظر گرفتیم. اقامت یعنی فردی رفته تخت اجاره کرده، هزینه پرداخت کرده و از تخت استفاده کرده است. حال این تخت و اقامت ممکن است در هتل، متل، مسافرخانه یا خوابگاها و اقامت‌گاهای آموزش پرورش باشد.
 آمار اقامت ما روزانه ارائه شده که تقریبا برابر سال گذشته است؛ یعنی میزان درآمد ما اگر افزایش قیمت را در نظر نگیریم برابر با سال گذشته است و رشد چندانی نداشته است. مورد بعد تعداد بازدیدهای ما از اماکن تاریخی و طبیعی بوده که گردشگر بلیت خریده و وارد سایت شده است.
 طبیعتا تعداد بازدید کننده از تعداد اقامت بیشتر است چون ممکن است یک نفر چند بار از جاذبه‌های استان بازدید کند.
  • چه تغییری در تعداد بازدیدها داشتید؟
در نوروز امسال نسبت هر نفر بازدید به تعداد اقامت 2/7 است یعنی هر نفر 2/7 بازدید داشته است. این شاخص باید از یک بزرگتر باشد و هرچه تعداد بازدید بیشتر شود بدین معنی است که روزهای اقامت افراد بیشتر بوده است. اگر استانی آماری ارائه کند و بگوید تعداد اقامت ما بیشتر از تعداد بازدیدکنندگان است بدین معنی است که آمار غلط است.

  • آمار شما در نوروز امسال چقدر واقعی بود؟
ما تلاش کردیم آمار برآوردی را حذف کنیم. برای مثال کسانی که در خانه مسافرهای ثبت‌نشده و غیرمجاز اقامت می‌کنند یا کسانی که در منازل بستگان ساکن هستند در آمار امسال نیامد و آمار ما واقعی بود.
گردشگران-ص1.jpg
آژانس‌عكس همشهری-امیرحسین جامه‌بزرک
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، گردشگری همدان ، آمار گردشگری همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic