چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395

همدان لالجین؛ فرصتی برای جهانی شدن همدان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،میراث فرهنگی ،گردشگری ،صنایع دستی ،

لالجین؛ فرصتی برای جهانی شدن همدان

نویسنده: حسین زندی
لالجین؛ فرصتی برای جهانی شدن همدان
تلاش‌ها برای معرفی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، همدان را به اهداف توسعه گردشگری نزدیک‌تر می‌کند. ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه شهر لالجین میزبان ۳ نفر از داوران بین‌المللی ثبت جهانی شهر خلاق صنایع دستی بود تا درباره ثبت لالجین به عنوان شهر سفال تصمیم بگیرند...
1395/02/20
تلاش‌ها برای معرفی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، همدان را به اهداف توسعه گردشگری نزدیک‌تر می‌کند. ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه شهر لالجین میزبان ۳ نفر از داوران بین‌المللی ثبت جهانی شهر خلاق صنایع دستی بود تا درباره ثبت لالجین به عنوان شهر سفال تصمیم بگیرند.
داوران در این ۲ روز از کارگاه‌های سنتی، فروشگاه‌ها و مراکز آموزشی شهر لالجین بازدید کردند و نشست‌هایی را نیز با مسئولان و فعالان این حوزه برگزار کردند. نشست داوران شورای جهانی صنایع دستی با مسئولان و برخی از تولیدکنندگان سفال شهر لالجین استان همدان، که ۱۵ اردیبهشت در سالن اجتماعات شهرداری این شهر برگزار شد، از آن جمله بود.
در حاشیه این ‌نشست گفت‌و‌گویی با علی مالمیر، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در زمینه فرصت‌های جهانی شدن لالجین انجام داده‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید.

ثبت جهانی شهر لالجین چه تأثیری بر رشد بازار هدف گردشگری خواهد داشت؟
معرفی استان در سطح ملی و بین‌المللی توسط مجموعه‌های مرجع از جمله یونسکو یا شورای جهانی صنایع دستی یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که می‌تواند ما را با صرف هزینه کمتر و اثرگذاری گسترده‌تر به جامعه هدف گردشگری معرفی کند. درباره لالجین ما از همین سرفصل ورود پیدا کرده‌ایم.

چه شاخصه‌هایی مورد نظر شورای جهانی صنایع دستی است و آیا لالجین این شاخصه‌‌ها را داراست؟
میزان سهمی که سفال در اقتصاد لالجین دارد، میزان اشتغالی که سفال در شهر لالجین ایجاد کرده است، میزان ارتباطی که سفال در زندگی اجتماعی لالجین دارد و موارد دیگر از جمله شاخصه‌های اقتصادی است. حدود ۹۰ درصد از مردم لالجین به نوعی در صنعت سفالگری ذی‌نفع هستند. شاخصه بعدی شاخصه فرهنگی است؛ وجود کارگاه‌های قدیمی، خاک مناسب و منحصربه‌فرد و حضور هنرمندان، همگی از ظرفیت‌های این شهر در ۲ حوزه فرهنگی و تاریخی هستند. به اضافه اینکه بخش عمده‌ای از صادرات استان همدان مربوط به صنایع دستی و به‌ویژه سفال است و بیش از ۷ سال است که صادرکننده نمونه کشور در زمینه سفال هستیم. بنابراین لالجین از ابعاد مختلف شرایط لازم برای تعریف و معرفی و ثبت در مقیاس جهانی را دارد و خوشبختانه به‌رغم اینکه کل ایران در زمینه صنایع دستی مدعی است لالجین توانست در این زمینه عرض اندام کند و به عنوان نامزد شهر جهانی سفال معرفی شود.

درباره حضور داوران بین‌المللی در لالجین بگویید؟
علاوه بر لالجین شهر مشهد نیز به‌ عنوان نامزد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی معرفی شده است. داوران جهانی پس از بازدید از مشهد در ۱۴ اردیبهشت‌ماه وارد استان همدان شدند و ۲ روز از شهر، ظرفیت آموزشی، کارگاه‌های جدید و قدیمی، آزمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها بازدید کردند. همچنین جلسه‌ای را با شهردار لالجین و تشکل‌های صنفی مرتبط برگزار کردیم. امیدواریم این بازدید منجر به کسب عنوان ثبت جهانی در نشست ۵ قاره شود که در تابستان برگزار خواهد شد.

برای تسهیل روند ثبت جهانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
شاخصه‌هایی برای این‌ هنر در لالجین وجود دارد که اولا باید بتوانیم این شاخصه‌ها را به خوبی ارائه و معرفی کنیم، ثانیا موانع و دست‌انداز‌ها را در این روند شناسایی و برطرف کنیم. یکی از این موانع وجود کالاهای چینی و غیرسفال در فروشگاه‌هاست که با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، و خود فروشندگان در ۲ هفته اخیر جمع‌آوری شده است. مسأله دوم نحوه چیدمان در ویترین‌ها و وجود نشان‌های سفال در منظر شهری لالجین است که البته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. مسأله دیگر مرمت کارگاه‌های قدیمی و سنتی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی بود که مورد بازدید هم قرار گرفتند.

در زمینه آماده‌سازی منظر شهری چه اقداماتی صورت گرفت؟
اقدامات خوبی از قبیل لکه‌گیری آسفالت، طراحی تابلوهای راهنمای گردشگری و آماده‌سازی یکی از میدان‌های شهر برای استقبال از داوران و گردشگران با همکاری شهرداری، استانداری و اداره راه صورت گرفت.

برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
اگر لالجین به‌ عنوان شهر جهانی ثبت شود باید موزه‌ای داشته باشیم. مکانی را هم برای این منظور در نظر گرفته‌ایم و بخشی از کار هم انجام شده است. دومین برنامه پیش‌بینی دهکده سفال است که صحبت‌های اولیه‌ آن انجام شده است. به اضافه اقدامات تبلیغاتی که با همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما صورت پذیرفته است تا بتوانیم در جامعه نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم.

نگاه بلندمدت اداره میراث و شما نسبت به لالجین چگونه است؟ چند درصد از این فعالیت‌ها حتی در صورت ثبت جهانی نشدن ادامه خواهد داشت؟
ما ذهنیت مردم لالجین را تغییر داده‌ایم و شهر لالجین به عنوان یک شهر جهانی و در مقیاس وسیع به مردم لالجین معرفی شده است؛ این مسأله باعث ایجاد یک خودباوری در مردم این شهر شده است. این تغییر ذهنیت در درون خود مردم و مسئولان ایجاد توقع و مطالباتی می‌کند که باعث می‌شود زمینه رقابت و عرض اندام فراهم شود.
در شرایطی که تهدیدی جدی تحت عنوان کالاهای چینی برای لالجین و صنعت سفال وجود دارد باید صاحب خلاقیت شد و در پس روند تولید، تحقیق و توسعه وجود داشته باشد. برای این منظور باید بین ظرفیت‌های علمی استان در اصلاح ایرادات فرمولاسیون لعاب و کاهش میزان سرب آن و مباحث دیگر تلفیقی ایجاد کنیم که در همین راستا آزمایشگاه مرکز رشد را توسط داوران شورای جهانی سفال افتتاح کردیم. ضمن اینکه یک کار جمعی صورت گرفته و بخش خصوصی، تشکل‌های غیردولتی، تشکل‌های خصوصی و رسانه‌ها همگی همکاری کرده‌اند. این تجربه می‌تواند به ما کمک کند در مسیر جهانی شدن گام‌های بهتری برداریم.

فکر می‌کنید لالجین این ظرفیت را دارد که به معرفی استان و تقویت بنیه اقتصادی آن کمک کند؟
۲ شاخص مهم اقتصادی داریم که مدنظر همه دولت‌هاست؛ یکی شاخص رشد اقتصادی و دیگری شاخص کاهش نرخ بیکاری. حوزه صنایع دستی چند ویژگی دارد؛ یکی اینکه میزان ارزش افزوده‌ آن با توجه به بومی بودن این صنعت و مواد اولیه‌ ارزان‌قیمتش، به سرمایه‌گذاری کمی نیاز دارد و می‌تواند به رشد اقتصادی کل استان کمک کند. دوم اینکه میزان اشتغال این حوزه هم زیاد است.
شاهد این مدعا این است که براساس سرشماری سال ۹۰ در استان همدان ۱۵ درصد از کل شاغلان استان مربوط به بخش صنعت هستند که از این میزان بیش از یک سوم، یعنی ۵ درصد، از سهم اشتغال کلی استان مربوط به حوزه صنایع دستی است. این نشان می‌دهد صنعت سفال این ظرفیت را دارد که به ۲ شاخص کلان اقتصادی کمک کند.
نکته قابل توجه دیگر این است که این صنعت مبتنی بر داشته‌های بومی است و نوسانات متغیرهای خارجی اثری بر این حوزه ندارد.
شاهد دیگر اینکه سهم بسیار مناسبی از صادرات غیرنفتی به‌ خصوص در سطح استان مربوط به همین بخش است؛ ضمن اینکه اثر القایی بسیار مثبتی بر گردشگر و گردشگری دارد.

در زمینه برندسازی چه برنامه‌ای دارید؟
یکی از جاهایی که می‌توانیم برند داشته باشیم و استان همدان را به خارج از کشور معرفی و در نتیجه کمک به حوزه اقتصادی کنیم همین بخش است. در حوزه بازاریابی یکی از مهم‌ترین اقدامات ایجاد و توسعه برند است که امیدواریم بتوانیم لالجین را به عنوان یک برند جهانی ثبت و اعتباری برای تولیداتمان کسب کنیم.
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان: سهم چشمگیری از صادرات غیرنفتی همدان مربوط به بخش صنایع دستی است.


برچسب ها: همشهری همدان ، لالجین ، ثبت جهانی لالجین ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic