سه شنبه 28 اردیبهشت 1395

رسانه‌ها ‌؛ کلید موفقیت روابط عمومی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،معرفی کتاب ،

رسانه‌ها ‌؛ کلید موفقیت روابط عمومی

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
رسانه‌ها ‌؛ کلید موفقیت روابط عمومی
نویسنده کتاب «مدیریت ارتباطات در سازمان‌ها» عامل اصلی موفقیت روابط عمومی در سازمان‌ها را ارتباط با رسانه‌ها عنوان می‌کند...
1395/02/28
نویسنده کتاب «مدیریت ارتباطات در سازمان‌ها» عامل اصلی موفقیت روابط عمومی در سازمان‌ها را ارتباط با رسانه‌ها عنوان می‌کند.
 «مدیریت ارتباطات در سازمان‌ها» (استراتژی‌ها و اهداف نوین) نام کتابی است که محمد اکبری به تازگی روانه بازار کرده و از سوی انتشارات اسکاف همدان در سال ۱۳۹۴با شمارگان ۱۰۰۰ منتشر شده است.
این نویسنده همدانی در گفت‌وگو با همشهری درباره کتابش و اهمیت نگاه علمی به روابط‌عمومی در سازمان‌ها می‌گوید.
  • دلیل نگارش این کتاب چه بود؟ آیا خلئی در این حوزه احساس می‌کردید؟
در سال ۹۰ که در مقطع کار‌شناسی ارشد تحصیل می‌کردم با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده همین بود و متأسفانه آسیب‌های زیادی در واحد روابط عمومی سازمان‌ها و حتی وزارتخانه‌ها شاهد بودم تصمیم گرفتم کتابی را که نگاهی نو، علمی و حرفه‌ای به روابط عمومی داشته باشد ترجمه و تألیف کنم.
درواقع انگیزه و علتی که باعث نگارش کتاب در حوزه روابط عمومی برای بنده شد وجود دو بحث عمده بود؛ یکی بحث خلأ نظریه‌های ارتباطی و مطرح نشدن نظریه‌های موجود در روابط عمومی در ایران و دوم بحث کاربردی بودن این علم در دنیای امروز. نبود آگاهی درباره اهداف و کارکردهای روابط عمومی در جامعه نیز بی‌تأثیر نبود. یک انگیزه فرعی هم وجود داشت و آن این بود که به این رشته در ایران هنوز آن‌چنان که شایسته و بایسته است پرداخته نشده و به نوعی مهجور و مغفول است. به نوبه خود تلاش کردم با نوشتن این کتاب این خلأ را تا اندازه‌ای پر کنم. همچنین امیدوارم شاهد نگارش و چاپ کتاب‌های دیگری در حوزه روابط عمومی به صورت علمی و عملی در کشور باشیم.
  • کتاب شما داده جدیدی به مخاطب حوزه ارتباطات و روابط عمومی ارائه می‌کند؟
این کتاب اشاره می‌کند عامل اصلی موفقیت روابط عمومی در سازمان‌ها از دل رسانه می‌گذرد چرا که رسانه با مردم ارتباط برقرار می‌کند و به همین دلیل بسیار نگاه تخصصی و کاربردی دارد؛ یعنی صرفا مباحث تئوریک در آن بیان نشده است. در واقع کتاب به دو بخش تقسیم شده است. بخش تئوریک که به شما جهت و نگاه می‌دهد و شما را به یک کار‌شناس روابط عمومی تبدیل می‌کند و بخش کاربردی که به شما یاد خواهد داد اساسا روابط عمومی برای چه به وجود آمده و ضرورت آن چیست. متأسفانه در کشور ما دانشجویان و مدیران این حوزه هنوز با اهداف کارکردهای روابط عمومی آشنایی ندارند. در کتاب آمده است شما با چه ابزار‌ها و تکنیک‌هایی می‌توانید روی افکار عمومی اثر بگذارید و بتوانید به اهداف مدیریتی مورد نظر خود برسید.
  • با توجه به اینکه منابع این حوزه غربی هستند، در این اثر چقدر بحث بومی‌سازی را مد نظر قرار داده‌اید؟
علم هیچ مرزی را نمی‌شناسد و علی‌رغم این‌که منابع این اثر ترجمه است یک نگاه علمی به شما می‌دهد. شما می‌توانید از علم در هر نقطه‌ای استفاده کنید و سازمان خود را با این علم همراه و هماهنگ کنید.
 در این کتاب گفته شده است با توجه به شرایط ایران چه نوع روابط عمومی باید پیاده شود و مدیران با مطالعه این کتاب به فلسفه اصلی روابط عمومی و لزوم وجود آن در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها پی خواهند برد. هدف این است که کار‌شناسان و دانشجویان روابط عمومی با وظایف روابط عمومی آشنا شوند و در این حوزه کسب دانش و تخصص کنند.
  • در تولید این اثر تا چه میزان به همدان نگاه داشته‌اید؟ آیا به غیر از منابع مورد استفاده، تحقیق میدانی هم صورت گرفته است؟
با توجه به نگاه غیرعلمی حاکم به ارتباطات و روابط عمومی در ایران و به خصوص در شهرستان‌ها از جمله همدان، احساس کردم سازمان‌های ما نیازمند یک تجدید ساختار در این حوزه هستند و با این نگاه بومی‌سازی شده و آسیب‌شناسی روابط عمومی این کتاب را تألیف کردم. و در بحث تحقیق میدانی در ۴ وزارتخانه بحث روابط عمومی را در ارتباط با مردم و ارباب رجوع بررسی کردم و نتایج این تحقیق را هم در کتاب آوردم. متأسفانه به این نتیجه رسیده‌ام که روابط عمومی در ایران بیشتر درون‌سازمانی است تا برون‌سازمانی و به جای نگاهی حرفه‌ای نگاهی ابزاری و تبلیغاتی به آن می‌شود.
  • آیا می‌شود نتایج این تحقیق را در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها پیاده کرد؟
بسیار مشکل است؛ اما به دلیل این‌که دیگر روابط عمومی سنتی و غیر تخصصی جوابگو نیست به نوعی مجبور و محکوم به پیاده کردن این نتایج و دستاورد‌ها هستیم؛ در غیر این صورت قطعا دچار آسیب خواهیم شد. اولین ابزاری که می‌توانیم توسط آن به این هدف و کارکرد برسیم رسانه‌ها هستند. خواهشی که از اهالی رسانه دارم این است که در حوزه روابط عمومی آسیب‌شناسی کنند. با برگزاری همایش‌ها و کمک اهالی رسانه و تربیت دانشجو‌ها خواهیم توانست این کاربرد‌ها را به مدیران منتقل کنیم.

http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%E2%80%8C%D8%9B-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، روابط عمومی در همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic