شنبه 22 خرداد 1395

روبه‌راهی رستوران‌های بین‌راهی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گفتگو ،گردشگری ،

روبه‌راهی رستوران‌های بین‌راهی

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
روبه‌راهی رستوران‌های بین‌راهی
کیفیت خدمات مجتمع‌ها و رستوران‌های بین‌راهی این روزها روند رو به بهبودی دارد تا جایی که رئیس انجمن صنفی مجتمع‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های بین راهی استان همدان ادعا می‌کند کیفیت خدمات رستوران‌های بین‌راهی با رستوران‌های درجه یک درون‌شهری برابری می‌کند...
1395/03/22
کیفیت خدمات مجتمع‌ها و رستوران‌های بین‌راهی این روزها روند رو به بهبودی دارد تا جایی که رئیس انجمن صنفی مجتمع‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های بین راهی استان همدان ادعا می‌کند کیفیت خدمات رستوران‌های بین‌راهی با رستوران‌های درجه یک درون‌شهری برابری می‌کند.
امین ابوالقاسمی که بیش از یک سال است ریاست انجمن صنفی مجتمع‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های بین راهی استان همدان را برعهده دارد در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت مجتمع‌ها و رستوران‌های بین‌راهی همدان می‌گوید.
  • چند مجموعه در صنف شما عضویت دارند؟
در مجموعه 58 عضو داریم که سفره‌خانه‌ها، میان‌راهی‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی شامل رستوران فروشگاه، پمپ‌بنزین و کارواش را در بر می‌گیرد.
  • چه افرادی بیشتر به این مراکز مراجعه می‌کنند؟
فضا و حوزه کاری ما ارتباط بسیاری با گردشگری دارد. یک گردشگر اولین خدمات را از مجموعه ما می‌گیرد. چه گردشگر داخلی چه خارجی از ابتدای ورود خود در جاده‌ها به نمازخانه، رستوران، پمپ‌بنزین، سرویس بهداشتی و استراحتگاه‌ نیاز دارد و وقتی وارد فضای شهری می‌شود نیز اگر علاقه‌مند به فرهنگ بومی منطقه باشد می‌تواند از سفره‌خانه و رستوران‌های سنتی استفاده کند.
  • در یک سال گذشته چه تغییراتی در مجموعه شما ایجاد شده است؟
آمدن من با تغییر مدیریت گردشگری استان هم‌زمان شد. همراهی مدیران این حوزه در استان بسیار تأثیرگذار بود و مجتمع‌های بین راهی تحول خوبی را شاهد بود. پیش از این در استان معمولا مردم این مجتمع‌های بین راهی و رستوران‌های میان‌راهی را جاهای خوبی نمی‌دانستند. علت این بود که این مجتمع‌ها مصوبات خوبی برای تعیین قیمت نداشتند در نتیجه نمی‌توانستند قیمت‌گذاری خوبی داشته باشند و برای جبران این وضعیت کیفیت خدمات‌رسانی را پایین می‌آوردند.
  • نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در‌ کار شما چگونه بوده؟
سیاست‌گذاری‌های کلان توسط سازمان صورت می‌گیرد. نظارت با سازمان است و سازمان ما را حمایت می‌کند. با همکاری معاونت گردشگری توانستیم تحول خوبی در نرخ‌نامه‌ها ایجاد کنیم؛ یعنی به فراخور وضع موجود و واقع‌بینی، نرخ‌نامه دادیم. درجه‌بندی‌هایی که پیش از این اعمال نمی‌شد را اعمال کردیم، برای مثال سازمان به یک رستورانی عنوان درجه 3 داده بود که در سال‌های فعالیتش، وضعیت و کیفیت کارش بهتر شده بود و به درجه‌ یک ارتقا پیدا کرده بود یا بالعکس. در طول یک سال گذشته این موارد را اعمال کردیم و همین تغییرات باعث بالارفتن کیفیت خدمات شده است. امروز می‌توان گفت رستوران‌های میان‌راهی ما با رستوران‌های درجه یک درون‌شهری برابری و رقابت می‌کنند.
  • فکر می‌کنید خدمات این مراکز پاسخگوی انتظارات است؟
دیدگاه‌ها تغییر کرده و مردم مثل گذشته نگاه نمی‌کنند. پس از اعمال نرخ‌نامه‌های جدید خوشبختانه انتظار و توقع مردم هم بالا رفته و اگر مجتمع خدمات خوب ارائه نکند بازخورد خوب نمی‌گیرد. در این زمینه چارچوب‌های نظارتی را نیز تقویت کرده‌ایم و به طور کلی وضعیت رو به بهبود است. در این مدت عدم رضایتمندی کمتر شده و شکایت کمتری داریم. به هرحال بحث رقابت بسیار مهم است اگر یک مجتمع خدمات خوب ارائه نکند مشتری را از دست خواهد داد.
  • اعتماد مردم به غذاخوری‌های بین‌راهی در طول سال‌های گذشته کمرنگ شده است. برای بازگشت این اعتماد و آشتی مردم با این مراکز چه برنامه‌ای دارید؟
طرحی را پیگیری می‌کنیم و به زودی با دوستان و همکاران اجرا خواهیم کرد. در نظر داریم یک سری نشان به رستوران‌ها بدهیم و بر اساس یک الگو و استاندارد به یک برند خاص برسیم که هر مجتمع به استاندارد مورد نظر رسید آن نشان را دریافت کند.
این پیشنهاد را ابتدا به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دادیم؛ البته دولت وضعیت مالی خوبی ندارد. این پیشنهاد از طرف استان همدان بود و فعلا در سطح استان دنبال می‌شود.
  • در گذشته گردشگران کمتر به این مجتمع‌ها می‌رفتند. بیشتر افرادی که به سفر کاری می‌رفتند یا مسافرانی که با اتوبوس سفر می‌کردند از این خدمات بیشتر استفاده می‌کردند. اکنون وضعیت چه تغییری کرده است؟
یکی از شاخصه‌های ما تعداد شکایت مشتریان است که بسیار کم شده است. وضعیت استان ما خوب است. بحث کاروان‌های زیارتی را داریم که ملاک خوبی برای آمار و خدمات ما هستند. دیدگاه غلطی در جامعه ما وجود دارد که فکر می‌کنند ارزان‌فروشی خوب است اما همان‌طور که گران‌فروشی جرم است گاهی ارزان‌فروشی هم باید جرم باشد. وقتی کسی بیش از حد ارزان‌فروشی کند مجبور است از کیفیت کم کند و ما دوستان را مجاب کردیم به کاروان‌ها بیشتر از 10 درصد تخفیف ندهند.
  • چه تعداد سفره‌خانه در استان دارید و چه شرایطی دارند؟
12 سفره‌خانه در استان داریم. یکی از مشکلات ما این است که قلیان را از فضاهای شناسنامه‌دار جمع کردند و به فضاهای بدون شناسنامه انتقال دادند به همین دلیل پس از جمع‌آوری قلیان بیشتر سفره‌خانه‌ها تعطیل شدند. البته سفره‌خانه‌های فعال ما وضعیت خوبی دارند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%B1%D9%88%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، گردشگری همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic