شنبه 5 تیر 1395

تلفن اورژانس برای چه به صدا درمی‌آید

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گفتگو ،

تلفن اورژانس برای چه به صدا درمی‌آید

نویسنده: حسین زندی
تلفن اورژانس برای چه به صدا درمی‌آید
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به‌رغم پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر داشت همچنان با مشکلات زیادی درگیر است. یکی از این مشکلات اساسی موضوع مزاحمان تلفنی است که تاکنون هیچ راهکاری برای حل آن چاره‌ساز نبوده است...
1395/04/05
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به‌رغم پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر داشت همچنان با مشکلات زیادی درگیر است. یکی از این مشکلات اساسی موضوع مزاحمان تلفنی است که تاکنون هیچ راهکاری برای حل آن چاره‌ساز نبوده است. حبیب معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، در گفت‌و‌گو با همشهری ضمن بیان خدمات این مرکز به بیان مشکلات و کمبودهای آن می‌پردازد.
  • مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟
این مرکز چند فعالیت عمده انجام می‌دهد که یکی از آن‌ها مدیریت پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای است. ما در نقاط مختلف استان ۲۶ پایگاه جاده‌ای داریم که در آزادراه‌ها، جاده‌های اصلی، فرعی و حتی جاده‌های روستایی استقرار دارند. ۱۸ پایگاه شهری در استان داریم و یک پایگاه اورژانس هوایی که به یک بالگرد اجاره‌ای مجهز است؛ البته بالگرد حدود یک سال و نیم پیش یعنی اواسط سال ۹۳ شروع به کار کرده است. بخش دوم کار ما مربوط به ستاد هدایت اطلاع‌رسانی و رسیدگی به امور درمان دانشگاه است. تمام بیمارانی که بین بیمارستان‌ها جابه‌جا می‌شوند، برای مثال از بیمارستان‌های شهرستان‌ها یا حتی اگر از استان‌های دیگر می‌خواهند به بیمارستان‌های همدان بیایند، هماهنگی و مدیریت آن با مجموعه ماست و این موارد را به صورت مرتب رصد می‌کنیم. قسمت‌ بعدی کار ما برنامه‌های مقابله با بحران و پدافند غیرعامل است.
  • چه حوادثی را پوشش می‌دهید؟
پوشش خدماتی حوادث غیرمترقبه، سیل، زلزله و حوادث انسان‌ساز مانند حوادث ترافیکی، اقدام به خودکشی، سقوط از ارتفاع، برخورد با شیء بی‌جان، برق‌گرفتگی، سوختگی، سرمازدگی، گرمازدگی و هر حادثه‌ای که برای مردم اتفاق بیفتد بر عهده مرکز فوریت‌های پزشکی است. همچنین اورژانس‌های داخلی مانند بالارفتن قند خون، فشار خون، سکته قلبی و مغزی و اورژانس‌های جراحی مثل آپاندیسیت، انسداد روده، تروما، خونریزی و غیره را در ساعات مختلف شبانه‌روز به شکل رایگان به مردم خدمات می‌دهیم.
  • خدمات‌رسانی مرکز به چه شیوه‌ای است؟
ما در سال ۱۳۸۵ در حدود ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار مأموریت انجام می‌دادیم. اکنون در سال، ۳۰ هزار مأموریت شهری و جاده‌ای انجام می‌دهیم و از لحظه‌ای که کسی با ما تماس می‌گیرد مأموریت ما آغاز می‌شود. در سراسر نقاط استان سیستم ضبط مکالمات داریم که چه ساعتی، چه دقیقه‌ای و چه ثانیه‌ای با ما تماس گرفته، مکالمه چقدر طول کشیده، چه صحبت‌هایی کرده، پرستار ما چه جوابی داده، آمبولانس کی حرکت کرده، کی به محل حادثه رسیده، چقدر در محل حادثه بوده، چقدر در راه بوده، ظرف چند دقیقه به بیمارستان رسیده، چند دقیقه در بیمارستان بوده و چند دقیقه مجددا به محل استقرار خود برگشته است. این‌ها وظایف معمولی است که ما انجام می‌دهیم به غیر از آن ما به مناسبت‌های مختلف استقرار و آماده‌باش داریم.
  •  با نهادهای دیگر مانند نیروی انتظامی و هلال احمر در بحث خدمات‌رسانی در حوادث غیرمترقبه جاده‌ای تعامل دارید؟
هم در شهر‌ها هم در جاده‌ها یک سری سازمان‌ها وجود دارند که به شهروندان خدمات امدادی ارائه می‌دهند؛ مرکز فوریت‌های پزشکی، هلال احمر، آتش‌نشانی، راهنمایی و رانندگی، پلیس‌راه در جاده، سازمان پزشکی قانونی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از جمله این سازمان‌ها هستند. ما از طریق تعاملی که با هم داریم این سرویس‌ها را ارائه می‌دهیم. برابر قوانین و مقرراتی که در کشور وجود دارد ما و هلال احمر وظیفه نجات را بر عهده داریم. اگر اتوبوسی تصادف کرده باشد و چند نفر زیر اتوبوس گیر کرده باشند وظیفه نجات و رهاسازی به عهده هلال احمر است اما از آن مرحله یعنی تریاژ اقدامات درمانی (گروه‌بندی بیماران) که در محل حادثه به بیماران داده می‌شود انتقال مصدومان، مراقبت حین انتقال و رساندن مصدومان به بیمارستان بر عهده ماست.
 البته بعضی وقت‌ها ممکن است مواردی پیش آید که هلال احمر به ما کمک کند. از نظر قانونی به این ترتیب است که عمده تکلیف بر اساس قوانین به عهده ماست. در داخل شهر‌ها فقط ما خدمات می‌دهیم و هلال احمر در جاده همراه ماست. فعالیت‌های ما ارتباط تنگاتنگی با هم دارد. هنگام واژگونی یک اتوبوس پلیس هم باید در محل حادثه حضور داشته باشد و امنیت محل حادثه را تأمین کند تا همکاران ما اقدامات خود را انجام دهند.
  • مهم‌ترین شاخص کار شما چیست؟
مهم‌ترین شاخص برای ما رضایتمندی مردم است. هر ماه و هر روز ۱۰ درصد ماموریت‌ها را که با ما تماس گرفته‌اند، روز بعد با آن‌ها تماس می‌گیریم و راجع به میزان رضایتمندی آن‌ها از خدمات ۱۱۵ می‌پرسیم. رضایتمندی در کل استان بیش از ۹۵ درصد بوده است؛ البته شکایاتی هم داشتیم که طبیعی است. یعنی در ۳۰ ‌هزار ماموریتی که ما انجام می‌دهیم اگر در سال ۳۰ نفر هم به سیستم ما انتقاد کنند طبیعی است و ما موظف هستیم رسیدگی کنیم و اگر مشکلی وجود دارد اصلاح کنیم. مهم‌ترین شاخصه‌ای که در خدمات‌رسانی به مردم در بخش اورژانس پیش‌بیمارستانی وجود دارد مدت زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم از لحظه تماس اوست که دولت می‌گوید در شهر‌ها باید کمتر از ۸ دقیقه و در جاده‌ها کمتر از ۱۵ دقیقه باشد. ما اکنون در شهر‌ها نزدیک به ۶ دقیقه و در جاده‌ها طی ۸ دقیقه بر سر بالین بیمار حاضر می‌شویم.
  • عامل این موفقیت چه چیزی است؟
از آنجایی که همدان استان کوچکی است ما توانسته‌ایم تعداد پایگاه‌هایمان را افزایش دهیم. در نتیجه سطح دسترسی را بالا بردیم. ما در اول سال ۸۵ فقط ۱۶ پایگاه داشتیم اکنون۴۶ پایگاه داریم یعنی ۳۰ پایگاه اضافه شده چیزی حدود ۳ برابر. به اضافه اینکه ما اورژانس هوایی نداشتیم. الآن داریم و این‌ها باعث شده مدت زمان رسیدن به صحنه حادثه کاهش پیدا کند.
  • کمبودهای حوزه کاری شما چیست؟
از نظر امکانات ما ۸۰ دستگاه آمبولانس، حدود ۳۵۰ نفر نیروی انسانی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس‌دار، یک دستگاه اتوبوس اتاق عمل، بیمارستان صحرایی ۲۵-۳۰ تخت‌خوابه داریم و سیستم ارتباطات بی‌سیمی در سراسر استان وجود دارد. در دانشگاه علوم پزشکی که مجموعه گسترده‌ای است و ۱۲ هزار کارمند دارد فقط مجموعه ما امکان ارتباط بی‌سیم دارد؛ اما برای اینکه دسترسی مردم را به سیستم به صددرصد برسانیم احتیاج به ۹ پایگاه دیگر داریم.
  •  اگر حادثه‌ای مثل زلزله‌ای اتفاق بیفتد، فکر می‌کنید این امکانات پاسخگو باشد؟
برنامه‌ریزی‌های ما برای مواقع بحران تفاوت دارد. ۸۰ آمبولانسی که گفتم برای بخش پیش‌بیمارستانی است. ما حدود ۴۰ دستگاه در بیمارستان‌ها و بخش بهداشت داریم یعنی دانشگاه ۱۲۰ آمبولانس دارد به اضافه حدود ۸۰ دستگاه هم در ادارات دیگر مانند هلال احمر، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، نیروی هوایی، نیروی زمینی، بخش خصوصی. این‌ها هم به عنوان سازمان‌های همکار با ما تفاهم‌نامه دارند و موقعی که حادثه‌ای اتفاق بیفتد به کمک ما می‌آیند. به اضافه اینکه طراحی وزارت بهداشت طوری است که در حادثه‌های اینچنینی در استان‌های مختلف به کمک هم می‌آیند. همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام با هم یک قطب هستند. قطب غرب که به کمک هم می‌روند.
  • بودجه مرکز شما از کجا تأمین می‌شود؟
بودجه ما ردیف کشوری دارد اما سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان بودجه داشتیم که کفاف نیاز‌ها و هزینه‌های ما را نمی‌دهد. ما هر سال حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان از درآمد دانشگاه علوم پزشکی را استفاده می‌کنیم.
امسال پیش‌بینی‌ ما این است که بودجه هزینه‌های ما ۱۵ میلیارد تومان در سراسر استان شود چون سیستم ما سیستم درآمدزایی نیست و خدمات آن رایگان است. هر سال چیزی حدود ۱۵۰۰ قلم کالا نیاز داریم.
  • همه تماس‌هایی که با شما انجام می‌شود درباره امداد و نجات است؟
مشکلی که ما در همدان داریم و در بقیه نقاط کشور هم با شدت و ضعف وجود دارد، بحث مزاحمان تلفنی است. به خاطر مشکلات فرهنگی که در جامعه وجود دارد متأسفانه قسمت زیادی از انرژی سیستم اپراتوری صرف پاسخ به مزاحمان تلفنی می‌شود. ما تعدادی را به مراجع قضایی معرفی کردیم و با بیش از ۳۰ نفر آن‌ها برخورد شد اما چاره‌ساز نبوده است.
  • این مزاحمت‌ها در کدام نقطه شهر بیشتر است؟
نمی‌توان با قاطعیت گفت، یک سری موبایل است، یک سری تلفن عمومی. از جاهای مختلف وجود دارد و با وجود برخوردهایی که شده مزاحمت‌ها کاهش نداشته است. یک سری تماس‌ها هم تماس‌های بی‌ارتباط است مثلا می‌گویند فردا مدرسه تعطیل است یا نه؟ یارانه را ریخته‌اند یا نه؟ تلفنی که برای خدمات‌رسانی به مردم گرفتار، محروم و بیمار طراحی شده است نباید با چنین مسائلی مواجه باشد. این‌ها بحث‌های فرهنگی جامعه است. متولیان فرهنگی و سازمان‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند باید در این زمینه کار کنند.
  • در ۲ یا ۳ سال اخیر با اجرای طرح تحول نظام سلامت چه تغییراتی در مجموعه شما رخ داده است؟
بیشتر داخل بیمارستان‌ها از طرح تحول سلامت نفع برده‌اند؛ یعنی بیشتر دید درمانی داشته و عمدتا پول داخل بیمارستان رفته است. بخش بهداشت و بخش پیش‌بیمارستانی کمتر از این اعتبارات بهره‌مند شده است. فقط اورژانس هوایی جزو برنامه هفتم طرح تحول نظام سلامت بوده که تا الان ما بیش از ۷۰ ماموریت داشتیم و ۹۰ بیمار و مصدوم را نجات داده‌ایم.
  • همدان یک پایگاه اورژانس هوایی مجهز به یک بالگرد اجاره‌ای دارد که تاکنون بیش از ۷۰ ماموریت داشته و ۹۰ بیمار و مصدوم را نجات داده است.
  • بودجه ما ردیف کشوری دارد اما سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان بودجه داشتیم که کفاف نیاز‌ها و هزینه‌های ما را نمی‌دهد.
  • http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D8%A7%D9%88%D8%B1%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D8%AF?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، اورژانس همدان ، فوریتهای پزشکی همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic