چهارشنبه 30 تیر 1395

صعود؛ از الوند تا دماوند

نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،کوهنوردی ،

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
محمد اسدی‌پیروز، کوهنورد و فعال محیط زیست همدانی، به تازگی همراه همنوردان خود به قله دماوند صعود کرده است. وی این برنامه موفق را تمرینی برای صعود به قله کازبک عنوان می‌کند...
1395/04/29
محمد اسدی‌پیروز و محمود بیات ۲ همنوردی هستند که برنامه‌های کوهنوردی خود را به صورت مشترک اجرا می‌کنند. این دو کوهنورد همدانی به غیر از صعودهای داخلی، سال ۱۳۹۲ یک رکورد صعود سرعتی در قله آرارات کشور ترکیه از خود به جای گذاشتند و امسال هم با تمرین‌های پیاپی برای اولین بار می‌خواهند به قله کازبک در کشور گرجستان صعود کنند.

مسیرهای پیروزی
محمد اسدی‌پیروز با معرفی مسیرهای صعود به قله دماوند به همشهری می‌گوید: برای رسیدن به قله دماوند، مسیرهای مختلفی وجود دارد که شناخته‌‌شده‌ترین آن‌ها جبهه‌های شمالی، شمال‌شرقی، غربی و جنوبی است. مسیر صعود جبهه شمالی از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی‌سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد؛ همچنین جبهه شمال‌شرقی که پناهگاه تخت فریدون در مسیر آن قرار دارد و جبهه غربی با پناهگاه سیمرغ از دیگر مسیرهای صعود به این قله زیبا هستند. جبهه جنوبی پلور، رینه (۲۱۰۰ متر)، گوسفندسرا (۳۰۰۰ متر)، بارگاه سوم (۴۲۰۰ متر) و آبشار یخی (۵۱۰۰ متر) در این مسیر قرار دارند.
وی با معرفی این جبهه‌ها ادامه می‌دهد: تاکنون چند برنامه صعود به دماوند داشتیم اما اولین بار بود که از جبهه غربی صعود می‌کردیم. این جبهه با تمام سختی‌ها، شیب تند و توده‌های هوای سردی که داشت جاده‌ای سرسبز با گل‌های لاله (قبل از رسیدن به پناهگاه سیمرغ) آن را به یکی از زیبا‌ترین مناظر کوهنوردی تبدیل کرده بود.
اسدی‌پیروز اضافه می‌کند: هر جبهه صعود دماوند موقعیت‌های خاص خود را دارد و از جنبه‌هایی مورد توجه کوهنوردان قرار می‌گیرد؛ برای مثال برای کوهنوردانی که برای اولین بار صعود می‌کنند جبهه جنوبی بهترین مسیر است و کوهنوردانی که می‌خواهند خود را برای صعودهای ۶ هزاری و بالا‌تر آماده کنند مسیر شمالی زمستانی را انتخاب می‌کنند.
قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر، به عنوان بام ایران شهرتی جهانی دارد این کوه در ۹۰ کیلومتری شمال‌شرقی تهران است. دماوند بلند‌ترین قله مخروطی جهان است که با کمتر از 3هزار نفر صعودکننده خارجی کم‌گذر‌ترین قله مخروطی جهان نیز به ‌شمار می‌رود.

صعود به کازیک
این کوهنورد می‌گوید: زیبا‌ترین و فنی‌ترین قله زیبای دنیا که، فتح آن آرزوی هر کوهنوردی است، قله «کی ۲» در مرز پاکستان و چین است‌؛ اما هنوز آماده صعود به این قله نیستیم. قله‌ای که ۲۰ مرداد امسال قرار است به آن صعود کنیم قله کازیک یا به زبان محلی قازبکی در کشورگرجستان است. محدوده جغرافیایی آن شرق رشته کوه قفقاز مرکزی است و ارتفاع آن ۵۰۴۷ متر است.
وی اضافه می‌کند: نخستین صعود به این قله در سال ۱۸۶۸ توسط «داگلاس فرش‌فیلد»، «مور» و «تاکر» صورت گرفت و پس از آن راه برای صعودهای بعدی هموار‌تر شد. زمان مناسب صعود به این قله اواخر تیرماه تا آخر شهریورماه هر سال است.
اسدی‌پیروز ادامه می‌دهد: قله کازبک به ارتفاع ۵۰۴۷ متر یک کوه آتشفشانی از نوع استارتو ولکانو است و سومین قله بلند در گرجستان بعد از قله‌های شخارا (۵۲۰۱ متر) و جانگا (۵۰۵۹ متر) به شمار می‌رود.
این کوه در شرق رشته‌کوه قفقاز مرکزی در رشته‌کوه خوخ (نام گرجی آن) ما بین دریای سیاه و دریای خزر، در شمال اوستیا در ۲۵ کیلومتر مرزی کشور روسیه و گرجستان و در ۱۴ کیلومتری شهر تفلیس در روستای کازبکی قرار گرفته است.
وی می‌گوید: قله کازبک هفتمین قله بلند در رشته کوه‌های قفقاز و دومین کوه بلند در قاره اروپا بعد از البروس است. نام گرجی این قله مکینواری و به معنی کوه یخ است. در حال حاضر دسترسی به این منطقه فقط از طریق شهر تفلیس امکان‌پذیراست.

اوج کوهنوردی همدان
این کوهنورد همدانی با اشاره به صعود و افول رشته کوهنوردی در استان می‌گوید: به عقیده بزرگان و پیشکسوتان کوهنوردی، اوج کوهنوردی همدان در دهه ۷۰ بود که بزرگانی را تحویل جامعه کوهنودی ایران داد.
پس از آن هر روز از جایگاه و مقام خود فاصله می‌گرفت تا اوایل دهه ۹۰ که دوباره رشد چشمگیری، هم در زمینه کوهنوردی و هم در زمینه سنگنوردی شاهد بودیم.
اسدی‌پیروز با تأکید بر تأثیر این رشته ورزشی بر زندگی شخصی خود ادامه می‌دهد: کوهنوردی به من آموخته زندگی قشنگ‌تر از انجام کارهای احساسی فاقد هر نوع منطقی است. کوهنوردی به من آموخت زندگی کنم.
  • گزارش صعود
کوهنوردان شناخته‌شده و حرفه‌ای معمولا پس از اجرای برنامه‌های صعود گزارشی از نحوه صعود تهیه می‌کنند تا تجربه‌های خود را در اختیار دیگر کوهنوردان قرار دهند. محمد اسدی‌پیروز نیز گزارش کوتاه و خواندنی‌ای از برنامه صعود به دماوند را در اختیار روزنامه همشهری قرار داده است:
ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه با تعدادی از کوهنوردان گروه کوهنوردی «یاران» همدان از میدان امامزاده عبدالله همدان به ‌وسیله یک دستگاه مینی‌بوس به سمت تهران حرکت کردیم و چون به دلیل تعطیلات عید فطر ترافیک بسیار سنگین بود، حدود ۶ ساعت دیر‌تر به پلور رسیدیم. پس از پیاده شدن سوار 2 دستگاه نیسان شدیم و به سمت پارگینگ حرکت کردیم. ساعت ۵ بعدازظهر به پارگینگ رسیدیم و پس از حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه کوله‌کشی به پناهگاه سیمرغ رسیدیم. پس از برپایی چادر و کمی استراحت، برای هم‌هوایی به ارتفاع ۴۸۰۰ رفتیم و برگشتیم. روز بعد پس از خوردن صبحانه مختصر و بستن کوله حمله با تجهیرات کامل به سمت قله حرکت کردیم. اعضای گروه با آمادگی خیلی خوب تا ارتفاع ۵۴۵۰ متر ادامه دادند که متأسفانه با یک توده هوای بسیار سرد مواجه شدیم. در این هنگام گروهی از کوهنوردان اصفهانی که جلو‌تر از ما حرکت کرده بودند بدون اینکه به قله برسند تصمیم به برگشت گرفته بودند و با به ما پیشنهاد دادند به خاطر مساعد نبودن هوا صعود نکنیم و از مسیر رفته بازگشتند. اما ما با توجه به تجربه سرپرست گروه تصمیم به صعود گرفتیم که پس از ۳۰ دقیقه قله را از جبهه غربی فتح کردیم. حدود ساعت ۲ بعدازظهر و پس از حدود ۲۰ دقیقه عکس گرفتن و به جای آوردن سجده شکر تصمیم گرفتیم برگردیم. حدود ساعت ۸ شب به پناهگاه سیمرغ رسیدیم و پس از استراحت و شب‌مانی، ساعت ۷ صبح به سمت پارکینگ حرکت کردیم.