چهارشنبه 30 تیر 1395

کارگاه نور‌پردازی پرتره در همدان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،هنر ،

کارگاه نور‌پردازی پرتره در همدان

نویسنده: حیدر زند خبرنگار همشهری -همدان
کارگاه نور‌پردازی پرتره در همدان
در هفته گذشته سالن آمفی‌تئا‌تر مجتمع آوینی همدان میزبان کارگاه نور‌پردازی پرتره با حضور سعید دستوری، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی با تخصص نور‌پردازی پرتره از کالج کامپتون کالیفرنیا، بود...
1395/04/29
در هفته گذشته سالن آمفی‌تئا‌تر مجتمع آوینی همدان میزبان کارگاه نور‌پردازی پرتره با حضور سعید دستوری، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی با تخصص نور‌پردازی پرتره از کالج کامپتون کالیفرنیا، بود.
دستوری یکی از مدرسان این رشته است و حضور وی در همدان فرصتی بود تا علاقه‌مندان به این شاخه از عکاسی بتوانند از تجربه‌های او بهره ببرند. کمتر از ۵۰ نفر از عکاسان علاقه‌مند به نور‌پردازی تخصصی در این کارگاه شرکت کردند که بیشتر آن‌ها از همدان، اراک و کرج بودند.

 نظریه‌های عکاسی
سعید دستوری با اشاره به نگاه هنرمندانه عکاسان گفت: بدون تئوری نمی‌توان عملی کار کرد. غیر از اینکه عکاسی یک فن  است تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا به عنوان یک هنر نیز شناخته شود. در آغاز کشف عکاسی آن‌ را یک تکنیک قلمداد می‌کردند. کسی که پشت دوربین است به خودی خود هنری به کار نمی‌برد. ابزاری دارد که می‌تواند به عنوان یک تکنیک از آن استفاده کند؛ اما وقتی آن نگاه هنرمندانه در عکاسی اتفاق می‌افتد هنر شکل می‌گیرد.
این هنرمند ادامه داد: در عکاسی به غیر از نورنگاری باید یک نگاه عکاسانه هم وجود داشته باشد. اگر کار عکاس صرفاً نورنگاری باشد تکنسین است و عکاس هنرمند نیست، عنصری که ما را از تکنسین بودن در عکاسی متمایز می‌کند نگاه عکاسانه است.
دستوری گفت: این نگاه را نمی‌توان به کسی تزریق کرد و باید در وجود شخص باشد. اگر نگاه وجود داشته باشد می‌توان آن را تقویت کرد. وقایع بد را از زاویه خوب نگاه کردن، نگاه عکاسانه است؛ مانند گوش موسیقی داشتن. در موسیقی با یاد گرفتن اصول ابتدایی می‌توان ساز زد اما بدون گوش موسیقی نمی‌توان نوازنده هنرمند یا آهنگساز بود. هنر یک مقوله درونی است و تکنیک مسأله‌ای بیرونی است و تلفیق این دو با هم بسیار متعالی است.

اتفاقات خوب در عکاسی
این مدرس عکاسی  با ابراز امیدواری نسبت به آینده عکاسی از نگاه عکاسان امروز کشور گفت: نسل جدید کارهای فوق‌العاده‌ای دارند که هم خلاقیت را با خود دارد هم تکنیک را. گاهی برخی عکس‌های این نسل را که می‌بینم حیرت می‌کنم و می‌گویم ما عکس نگرفته‌ایم. برخی از این بچه‌ها بهتر نگاه می‌کنند. نسل ما نمی‌توانست اینگونه نگاه کند و قرار نبود اینگونه نگاه کند. قرار است نسل به نسل هنر عکاسی بهتر شود و این اتفاق افتاده است.
وی همچنین به اهمیت نور در عکاسی اشاره کرد و گفت: عنصر نور مقدمه عکاسی است. در حال حاضر عکاسی بدون نور امکان‌پذیر نیست. استاد من «پروفسور میچل» می‌گفت هیچ‌وقت نگذارید وسیله دست‌ساز از شما قوی‌تر و جلو‌تر باشد. این سخن بسیار ارزشمند است. نباید اجازه دهیم وسیله دست‌ساز در دیدگاه هنرمندانه ما تأثیر داشته باشد. وسیله بدون نگاه هنرمندانه نمی‌تواند معجزه کند.

اهمیت نور
این نور‌پردازی گفت: عکاس به تمامی اشیا به‌ عنوان سوژه نگاه می‌کند. حتی بدون دوربین کادربندی‌ها را در آن می‌بیند و این یعنی تقویت کردن نگاه عکاسانه. عکاس باید یک پوشه‌ در ذهن خود باز کند به نام نور و نور را در زندگی خود ببیند. نور جذابیت می‌دهد. نور عنصری است که خداوند خلق کرده تا همدیگر را ببینیم. بدون نور هویت‌ها گمشده هستند. بدون نور رنگ، عکس و حتی شیء وجود ندارد. من وقتی دیگران را نمی‌بینم یعنی آرامشم را از دست داده‌ام چون صورت‌ها برای من زیر سؤال می‌رود.
وی به عکاسان توصیه کرد: نور مانند نسیم است نه توفان؛ نور مانند باران است نه سیلاب. نور بسیار محترم و دوست‌داشتنی است و انسان چیزی را که دوست دارد نباید محصور کند. عکاسان حرفه‌ای ارزش نور را می‌شناسند؛ نور را دوست دارند؛ پس آن را محصور و زندانی نمی‌کنند؛ آن را‌‌ رها می‌کنند تا خود را نشان دهد و جذابیت‌ها را نمایان کند.

آتلیه‌داران هنرمند نیستند
این استاد عکاسی در پایان با اشاره به جایگاه برخی آتلیه‌داران گفت: آتلیه‌داران تکنسین‌های خوبی هستند اما هنرمند نیستند. دوربین عکاسی عکاس ناشی را مانند اسبی که سوارکارش ناشی است زمین می‌زند. نور هم این ویژگی را دارد.
وی اضافه کرد: برخی‌ها می‌گویند «نور غلط». ما در عکاسی «نورغلط» نداریم؛ اما نور «غیرجذاب» داریم. ما نباید از اصطلاحات اشتباه در عکاسی استفاده کنیم.
  •  کارگاه تخصصی
محمدرضا سمندر، عکاس همدانی و دبیر اجرایی کارگاه نور‌پردازی پرتره، گفت: علت اینکه تعداد شرکت‌کننده‌ها کمتر از ۵۰ نفر بود  فراگیر بودن آن بود تا  هنرجو‌ها بتوانند بهره بیشتری از کارگاه ببرند.
سمندر ادامه داد: این کارگاه با حمایت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد همدان و آموزشگاه عکاسی پویش برگزار شد اما عباس عربزاده، عکاس همدانی، برای برگزاری این برنامه تلاش بسیاری کرد.
وی ادامه داد: وضعیت آموزش عکاسی در همدان با آنچه در تهران هست فاصله بسیاری دارد و حضور استادانی مانند سعید دستوری می‌تواند در نوع نگاه هنرجوهای همدانی و انتخاب راه بسیار مؤثر باشد.http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B1%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86


برچسب ها: همشهری همدان ، عکاسی همدان ، سعید دستوری ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic