دوشنبه 26 مهر 1395

دوچرخه سواری برای صلح و دوستی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گردشگری ،

دوچرخه سواری برای صلح و دوستی

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
دوچرخه سواری برای صلح و دوستی
سید مسعود طباطبایی جانباز 65 درصد جنگ است. او سال 1365 در عملیات نفت شهر مجروح شد و اکنون 27 سال پس از جنگ همچنان در حال مبارزه با دشمنان این سرزمین است...
1395/07/25
سید مسعود طباطبایی جانباز 65 درصد جنگ است. او سال 1365 در عملیات نفت شهر مجروح شد و اکنون 27 سال پس از جنگ همچنان در حال مبارزه با دشمنان این سرزمین است. او امروز مهم‌ترین دشمن کشورش را وضع بحرانی آب و محیط زیست و تخریب میراث نیاکانش می‌داند. به همین دلیل پابه رکاب شده و سوار بر یک دوچرخه در حال رساندن پیام صلح و دوستی و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی است.
طباطبایی که 55 سال سن دارد 3 مرتبه همه استان‌های کشور را رکاب زده است و بالاترین رکورد را در گردشگری با دوچرخه ایران دارد. او هفته گذشته به عنوان یکصد و ششمین استان و برای پنجمین بار با دوچرخه وارد شهر همدان شد و مورد استقبال فعالان مدنی و گردشگری قرار گرفت. طباطبایی در خانه بومگردی ورکانه با فعالان محیط زیست و گردشگری همدان دیدار کرد و پس از پایان مراسم با خانواده محمد قادری قهرمان دوچرخه‌سواری همدان که این روزها برای درمان بیماری سرطان به آمریکا سفر کرده دیدار و آرزو کرد بعد از بهبودی محمد قادری سفر مشترکی را با وی با دوچرخه آغاز کنند.این دوچرخه سوار از استان کرمانشاه وارد همدان شد و سفر خود را با دوچرخه به طرف تهران از سر گرفت. او در گفت وگو با همشهری از سفرهایش با دوچرخه می‌گوید.
  •  از انگیزه ایرانگردی با دوچرخه بگویید. چند وقت است که رکاب می‌زنید؟
دور اول گردشگری با دوچرخه را سال 1390آغاز کردم. این برنامه به عشق پرچم 3 رنگ ایران شروع شد و با شعار ایثار تا سال 93 در 51 استان رکاب زدم. برنامه دوم با پرچم سبزرنگ با شعارهای محیط زیستی و حفاظت از منابع ملی، طبیعی و فعالیت‌های انسان دوستانه بود که سال 1394 انجام شد و 34 استان را رکاب زدم. دور سوم دوچرخه سواری به استان‌های ایران را به عشق رنگ سفید پرچم ایران (نماد صلح و دوستی اقوام ایران زمین) با شعار صلح در سال 95 آغاز کردم.
  • سفر به همدان در قالب این برنامه است؟ دور سوم از چه تاریخی آغاز شد؟
این سفر به مناسبت روز ارتش (29 فروردین) از لشکر 58شاهرود آغاز شد و به سمت تهران رکاب زدم. سپس همزمان با روز ملی خلیج فارس(10 اردیبهشت) از یزد تا بندر عباس با سومین تور دوچرخه‌سواران اقوام ایرانی همراه شدم. این برنامه را 10 نفره انجام دادیم. سپس برنامه‌ها را از توس به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز آزادسازی خرمشهر به سمت استان خوزستان ادامه دادم و تا استان البرز رکاب زدم.
  •  با دوچرخه به دماوند هم صعود کردید، درست است؟
در بین این برنامه‌ها، برنامه دیگری را اجرا کردیم و با دوچرخه‌های سایکل توریستی به دماوند صعود داشتیم. در بین راه یکی از دوستان دچار ارتفاع زدگی شد و بار دوم هم دوست دیگری به مشکل خورد اما چون هیچ کاری را نیمه‌کاره نمی‌گذارم، 3بار به تنهایی از جبهه جنوبی صعود کردم. این برنامه که از دریاچه ارومیه تا دماوند بود یادمان محیط‌بانان شهید بود و به مناسبت بزرگداشت جانباختگان محیط زیست صورت گرفت.
  • از مشکلات سفر بگویید. جانباز بودن مانعی برای سفرتان ایجاد نمی‌کند؟
ادامه سفر من از قم به مرکزی و سپس خوزستان بود. از 25خرداد ماه از توس شروع کردم و 6 شهریور به دهلاویه خوزستان رسیدم. اول شهریور دچار مشکل قلبی شدم و در خوزستان بستری شدم اما پس از ترخیص به رکاب زدن ادامه دادم. 3 روز پیش هم در استان ایلام به دلیل وجود گردنه‌های زیاد دچار مشکل شدم و ایلام را از سفرم حذف کردم. در ادامه این سفر در همدان هستم که در واقع یکصد و ششمین استانی است که رکاب زده‌ام. ادامه سفرم از همدان یادمان زنده‌یاد بهمن گلبارنژاد جانباز عزیزی است که در ریو از خط پایان زندگی با نام ایران و ایرانی با افتخار گذشت. هدف این است که در روز چهلم این عزیز، به صورت گروهی بر سر مزار او در خوزستان درخت بکاریم.
ما در بخش مسائل حفاظت از میراث تاریخی و محیط زیست فقر زیادی داریم. هر حرکت کوچکی می‌تواند جرقه‌ای باشد برای آیندگان تا این منابع حفظ شود.
  • بیشتر برنامه‌های شما مناسبتی است. این روش اجرای برنامه چه تاثیری روی جامعه دارد؟
تاکنون برنامه‌ای که به صورت عمومی اجرا شود هم داشته‌اید؟
امسال طرح ملی شناسنامه‌دار کردن درخت از تولد تا ازدواج را ارائه کردم که مورد موافقت ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفت.
  • درباره این طرح توضیح می‌دهید؟
با اجرای این طرح هرکسی می‌تواند به اداره منابع طبیعی مراجعه کند، یک اصله درخت بگیرد و در جایی که دوست دارد بکارد. پس از آن بار دیگر به منابع طبیعی مراجعه می‌کند و شناسنامه آن درخت را گرفته و تقدیم فرد مورد نظر می‌کند. این طرح به جای اهدای دسته گل، شیرینی و کادو در مناسبت‌های مختلف از جمله جشن تولد، ازدواج، فارغ‌التحصیلی، روز پدر، روز مادر ومناسبت‌های دیگر می‌تواند اجرا شود.
  • این طرح تاکنون در جایی اجرا شده است؟
این طرح ابتدای امسال در استان خراسان رضوی آغاز و شناسنامه‌ها طراحی شده. قرار است هر استانی نماد منطقه خود را در شناسنامه بگنجاند. مثلا اگر نماد همدان آرامگاه بوعلی است در شناسنامه تصویر آرامگاه را بیاورند.
طرح سایکل‌توریست در همه‌گیر شدن دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه  عمومی چه تاثیری داشته است؟
اگر بسترسازی مناسب باشداین طرح می‌تواند تاثیر داشته باشد. به خصوص در شهرهای بزرگ به دلیل نداشتن طرح‌های کارشناسی شده و بسترسازی مناسب در این زمینه ناکام بوده‌ایم. برای مثال گاهی طرح‌های غیرکارشناسی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو مطرح می‌شود که اشتباه است.
  • به چه دلیل اشتباه است؟
هر طرحی زیرساخت نداشته باشد ناموفق خواهد بود.ابتدا باید خط سبز یا مسیر سبز دوچرخه سواری ایجاد کنند، امنیت برای دوچرخه سوار ایجاد شود، شرایط آسان خرید دوچرخه درنظرگرفته شود و کسی که می‌خواهد سوار دوچرخه شود کارت ورزشی داشته باشد، سپس از چنین طرحی سخن بگویند. اکنون این کار کارشناسی نشده است. در چنین شرایطی من به عنوان پدر خانواده با چه امنیتی به فرزندم اجازه دهم در این شهرهای شلوغ سوار دوچرخه شود؟ فکر می‌کنید چند درصد مردم ما به این کارزار یا طرح پیوسته‌اند؟ بیشتر در فضای مجازی و تبلیغاتی است.
  •  تاکنون در سفر به یکصد و 6 استانی که عنوان کردید چه مسافتی را رکاب زده‌اید؟
تاکنون مسافتی را که طی کرده ام حساب نکرده‌ام. دوستانی که تمام استان‌ها را رکاب زده‌اند می‌گویند 22هزار کیلومتر است. من به نام ایران 3 بار استان‌ها را رکاب زده‌ام و 380 اصله درخت کاشته‌ام، اما این‌که چند کیلومتر مسافت داشته نمی‌دانم.
  • تاکنون چند بار به همدان سفر کرده‌اید و برخورد مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این پنجمین سفر من با دوچرخه به همدان است. متاسفانه ضعیف‌ترین برخورد و استقبال را مسئولان همدان داشتند اما مردم شهر، تشکل‌های گردشگری و فعالان مدنی جبران کرده و سنگ تمام گذاشته‌اند. اگرچه در این سفر از مسئولان استان گله‌مند هستم اما خوشحال هستم که فعالان مدنی همدان به استقبالم آمدند. امیدوارم روزی برسد که مسئولان استان همدان به موضوع دوچرخه‌سواری بیشتر توجه کنند.
  •  هدف نهایی شما از این همه رکاب‌زنی چیست؟
سال 1365 در لشکر 58 تکاور ذوالفقار در سومار نفت شهر مجروح شدم و همیشه با شوخی به دوستان می‌گویم: «من چون در سال 65 مجروح شدم و 65 درصد جانباز هستم تا 65 سالگی رکاب زدن را ادامه می‌دهم». اما این شوخی را یک تلنگر به هموطنانم می‌دانم که ذهن مردم را به این مسأله معطوف کنم تا به سفر پاک و حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی سرزمینمان توجه کنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، مسعود طباطبایی ، دوچرخه سواری همدان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic