سه شنبه 27 مهر 1395

پیاده‌راه‌سازی فقط سنگفرش کردن نیست

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گردشگری ،میراث فرهنگی ،

پیاده‌راه‌سازی فقط سنگفرش کردن نیست

نویسنده: حسین زندی خبرنگار
پیاده‌راه‌سازی فقط سنگفرش کردن نیست
یکی از طرح‌هایی که برای حفظ هویت تاریخی شهر از سال‌های دور پیگیری شده، پیاده‌راه‌سازی دایره اول شهر همدان است در این طرح 6 خیابان منشعب از میدان اصلی شهر به پیاده‌راه تبدیل می‌شود با این رویکرد و آثار و اماکن موجود در دایره اول و دوم شهر حفظ می‌شود...
1395/07/26
 یکی از طرح‌هایی که برای حفظ هویت تاریخی شهر از سال‌های دور پیگیری شده، پیاده‌راه‌سازی دایره اول شهر همدان است در این طرح 6 خیابان منشعب از میدان اصلی شهر به پیاده‌راه تبدیل می‌شود با این رویکرد و آثار و اماکن موجود در دایره اول و دوم شهر حفظ می‌شود. از سال 1384 هر از چندگاه این طرح در انجمن شهر و رسانه‌ها مطرح نقل مجالس می‌شد، اما اراده‌ای برای تصمیم‌گیری در مدیران شهری درباره آن وجود ندارد. اردیبهشت‌ماه امسال اعضای شورای اسلامی شهر تصویب کردند شهرداری اجرای پیاده‌راه را در 2 خیابان از 6 خیابان اصلی آغاز کند. پس از این تصمیم، اجرای طرح در خیابان بوعلی آغاز و مقرر شد به محض پایان یافتن سنگفرش این خیابان، اجرای طرح در خیابان اکباتان ادامه یابد. اجرای سنگفرش خیابان بوعلی همدان ادامه دارد و اگر شهرداری به وعده خود عمل کند، به زودی اجرای طرح به خیابان اکباتان خواهد رسید. اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی در خیابان اکباتان نیز مانند بوعلی مخالفان و موافقانی دارد. بیشتر کسبه و فروشندگان و مالکان در این خیابان با اجرای طرح مخالف اما بسیاری از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری با اجرای مشروط آن موافق هستند. فعالان میراث فرهنگی می‌گویند مدیران شهری تصمیم گرفته‌اند 6 خیابان اصلی را برای ایجاد پیاده‌رو سنگفرش کنند و ببندند، اما 6 خیابان دیگر را به قیمت تخریب بافت قدیم شهر در میانه این خیابان‌ها ایجاد کرده‌اند.
 نگاهی به کولانج، محوطه سرگذر و آقاجانی بیک این ادعا را ثابت می‌کند که نه فقط ورود اتومبیل و وسایل نقلیه به مرکز شهر کمتر نشده، بلکه روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. کارشناسان یکی از شرط‌های اصلی اجرای این طرح را بسته‌ شدن همزمان خیابان‌ها می‌دانند چون دایره مرکزی شهر این روزها رفته‌رفته به 12 خیابان تبدیل شده. آنها می‌پرسند اگر قرار بر این است که تعداد وسایل نقلیه‌ای که در مرکز شهر تردد می‌کنند، تغییر نکند یا بیشتر شود، چه ضرورتی برای بستن خیابان‌های اصلی و ایجاد پیاده‌راه وجود دارد یکی از انتقادهایی که به این طرح وارد شده، ساده‌انگاری در اجرای آن است.
 برای این تصمیم مهم بررسی جنبه‌های مختلف شهرسازی از جمله امور اجتماعی ضروری است، اما مدیران شهری فقط سنگفرش کردن خیابان را از دیگر استان‌ها کپی‌برداری کرده‌اند. بازآفرینی و احیای عناصر کهن از نیازهای اصلی در اجرای این طرح است که نادیده گرفته شده نماهای بناها، دیواره‌ها، تابلوهای فروشگاه‌ها، فضای سبز فراموش شده‌اند.
 حال که طرح در خیابان‌های بوعلی و اکباتان به صورت همزمان اجرا می‌شود، باید این 2 خیابان را با هم در نظر گرفت و در استفاده از عناصر مشترک، نمادها و نشانه‌ها و معماری این 2 خیابان در چیدمان و مبلمان شهری بهره برد. آرامگاه بوعلی سینا و تپه باستانی هگمتانه نمادهای اصلی 2 خیابان و یکی از سنگ آذرین و دیگری از خشت خام است و برای هماهنگی با این 2 نماد بهتر است از هر دو مصالح بومی استفاده شود. این در حالی است که مصالح جدید از جمله کامپوزیت و سرامیک در فضای دیداری و بصری این خیابان‌ها بیشتر خو‌دنمایی می‌کند.
به طور کلی پیوست فرهنگی اجتماعی طرح پیاده‌راه‌سازی ضعیف است وبه نظر می‌رسد در اجرا هم ضعیف‌تر خواهد شد. پیاده‌راه‌سازی فقط سنگفرش کردن نیست بلکه از نظر زیبایی شناختی احیای بافت قدیم گزینۀ مهم است.
 گردشگری پایدار با محور و رویکرد گردشگری فرهنگی در این طرح باید لحاظ شود. همچنین ایجاد سرزندگی و به نمایش گذاشتن هویت تاریخی این خیابان با ایجاد فضای جمعی و پیاده همراه با امکانات و مبلمان مناسب ضروری خواهد بود.


برچسب ها: همشهری همدان ، پیاده راه اکباتان ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic