تبلیغات
همدان نامه (همدان بلاگ) - نور، صدا ، نمایش
شنبه 2 بهمن 1395

نور، صدا ، نمایش

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،

نور، صدا ، نمایش

نویسنده: حسین زندی - مسعوداحمدی خبرنگاران همشهری -همدان
نور، صدا ، نمایش
وقتی تئاتر درهمدان رونق گرفت بیشتر علاقه‌مندان این حوزه با هدف بازیگر شدن به این عرصه وارد شدند. معدود افرادی نیز بودند که صرفا بنابر علاقه و مهارتی که داشتند به سمت هنر نمایش کشیده شدند....
1395/10/28
وقتی تئاتر درهمدان رونق گرفت بیشتر علاقه‌مندان این حوزه با هدف بازیگر شدن به این عرصه وارد شدند. معدود افرادی نیز بودند که صرفا بنابر علاقه و مهارتی که داشتند به سمت هنر نمایش کشیده شدند. مهدی محمودیان اولین نورپرداز حرفه‌ای و یکی از قدیمی‌ترین نورپردازان تئاتر همدان از جمله این افراد است. محمودیان برای بیشترنمایش‌هایی که از ابتدای دهه 50 در همدان به روی صحنه رفته نورپردازی و از ابتدای دهه 80 با این حرفه خدا حافظی است. با او در باره تاریخ نورپردازی همدان و فعالیت‌هایش گفت وگو کرده ایم.
  • برای آشنایی با فناوری‌ها شیوه‌های نوین نورپردازی چه‌کار می‌کردید؟
پدیده تئاتر یک حسن مهم دارد؛ کسی که وارد این کار می‌شود ناچار است مطالعه و تحقیق کند. من علاقه زیادی به مطالعه داشتم و نمایشنامه‌ها و کتاب‌های زیادی در زمینه تئاتر خوانده بودم. با طرز کار نمایشنامه نویسان در بخش‌های فنی نیز آشنا شده بودم و این کار به من بسیار کمک می‌کرد. از سوی دیگر آن زمان از طرف اداره فرهنگ وهنر وسایل نورپردازی در اختیارما قراردادند که خیلی کمک کرد. بعدها سالن خانه جوانان وسالن شهرداری را در اختیار ما قرار دادند و ما سیستم نورپردازی و صدابرداری آن‌ها را با کمک اهالی تئاتر به ویژه غلامرضا مهری تجهیز کردیم.
  • با کارگردانان چقدر تبادل اطلاعات داشتید؟ آیا اعمال سلیقه هم می‌کردید؟
رضا کشانی استاد تئاتر ما در اداره فرهنگ و هنرهمدان روشی را پایه‌گذاری کرده بود که هرکسی در همدان تصمیم می‌گرفت نمایشی را به روی صحنه ببرد باید درطول ماه‌ها تمرین هر هفته 2 یا 3جلسه تمامی عوامل را دورهم جمع کند و این گردهم آمدن همه عوامل باعث می‌شد نورپرداز و صدابردار نیز از روزاول متن و حرکت‌ها را حفظ کنند. دراین جلسه‌ها تحلیل و آنالیز نمایش هم بود که باعث می‌شد نظر کارگردان بازیگران و عوامل فنی نیز دراجرا دخیل شود. گاهی در این جلسه‌ها من نظر می‌دادم و مورد قبول واقع می‌شد.
  • اختلاف هم پیش می‌آمد؟
معمولا اختلافی وجود نداشت. همان‌طور که گفتم بیشتر همفکری بود. برخی کارگردانان می‌گفتند می‌خواهیم با سبک‌های خاص نمایش کار کنیم و من می‌رفتم و این سبک‌ها را مطالعه می‌کردم، آشنا می‌شدم و حالت‌ها را اعمال می‌کردم. چون از اول کار با نمایش بودیم می‌دانستم کارگردان چه چیزی را مد نظر دارد. به طور مثال نمایش« چهارصندوق» کاری بود که عروسک گردانی و تعدادی عروسک داشت و  باید دراین نمایش حالت تخیلی به وجود می‌آمد. به همین دلیل نورهایی که استفاده می‌کردیم بیشتر از پشت سر بود نورهای اصلی را رنگی استفاده می‌کردیم که حالت عروسک‌ها زیبا می‌شد و از حالت رئال به حالت سورئال در می‌آمد.
  • چه تعداد نمایش کار کردید و بهترین‌های آن کدام بودند؟
تعداد کارها را به خاطر ندارم اما اوایل دهه 50 جشنواره‌ای با عنوان بزرگداشت آثار علی نصیریان درهمدان برگزار کردند. چند کار از ایشان انتخاب شده بود که در بین این کارها نمایش« لانه شغال» متفاوت بود چون رضا کشانی کارگردان آن بود و زحمت زیادی کشیدیم تا از نظر دکور، نور و لباس حالت سورئال داشته باشد. خوشبختانه در چند جشنواره شرکت کردیم که موفقیت‌هایی نیز داشت.
  • نور چه نقشی درنمایش دارد ؟
نور باعث دیده شدن نمایش می‌شود. به طورمثال وقتی نور تخت یا نور ترنه (هاله ای) به یک نمایشنامه داده می‌شود بعد از چند دقیقه تماشاگر خسته می‌شود و خوابش می‌گیرد.باید نور و صدا طوری استفاده شود تا هیجان کار برای تماشاگر بیشتر شود هرچند برخی نمایش‌ها خود داستان مهیجی دارند.
  • تجهیزات آن زمان کار را سخت نمی‌کرد؟
آن زمان به دلیل این‌که تجهیزات و دستگاه‌ها ابتدایی بود اشتباه‌های زیادی می‌کردیم و مشکلاتی پیش می‌آمد. گاهی نور یا صدا اشتباه پخش می‌شد. نمایشی کار می‌کردیم که در صحنه‌ای باید صدای موش پخش می‌شد. یکی از بازیگران نمایش مهدی چایانی بود. بهترین راه این بود که اگر صدا فراموش می‌شد بازیگر با حرکات نشان دهد که درصحنه موش وجود دارد اما من دستپاچه شدم و با دهان شروع کردم به صدا درآوردن و بازیگران کار را جمع و جور کردند.
  • هیچ گاه دوست نداشتید بازیگر شوید؟
من آنقدر از کار فنی لذت می‌بردم که هیچ وقت دنبال بازیگری نرفتم. بعدها رشته درسی ام را هم فنی انتخاب کردم و سیستم‌های تلویزیون خواندم. هرگاه از من خواستند در تئاتر نقشی بگیرم نتوانستم کار قابل قبولی ارائه کنم و موفق نبودم. به نظر من بازیگری بسیار دشوار است و نشان دادن حالت‌ها کار هر کسی نیست.
  • بازیگر چقدر در انتخاب نور نقش دارد؟
تئاتر یک کار جمعی است. ممکن است در سینما کارگردان یا نویسنده محل دوربین و نور را تنظیم کند اما در تئاتربازیگران هم در چگونگی نورپردازی نقش دارند؛ گاهی آنها پیشنهادهایی می‌دادند که استفاده می‌کردم و بسیار هم کارآمد بود.
  • از خاطرات خوش بگویید.
زمانی که با غلامرضا مهری دوست صدابردارم کار می‌کردیم برای دوستان طنز شده بود به دلیل این‌که گوش‌های من سنگین و چشم‌های آقای مهری ضعیف بود، گاهی مسائلی پیش می‌آمد که باعث خنده دوستان می‌شد.
  • به جز نورپردازی درچه حوزه‌هایی کار کرده‌اید؟
در مدرسه عالی تلویزیون سیستم‌های تلویزیونی خواندم که هم دوربین داشت هم صدا. بعدها در همدان سیستم تلویزیونی همدان را راه اندازی کردم و در رادیو هم به عنوان صدابردار و اپراتور صدا کار می‌کردم. چون تصویربرداری می‌کردم عکاسی بیشتر نمایش‌ها را من انجام می‌دادم. عکاسی تئاتر یک حرفه است اما آن زمان کسی در این حوزه نبود.
  • با تلوزیون همکاری می‌کردید؟
من سال 1356 استخدام رادیو وتلویزیون شدم و سال 1362 از تلویزیون بیرون آمدم اما با دوستان ارتباط خوبی دارم.
  • وضعیت نورپردازی تئاتر همدان نسبت به استان‌های دیگر چگونه بود؟
آن زمان همدان و تهران تنها شهرهایی بودند که درجشنواره‌ها و نمایش‌ها سیستم صدابرداری، افکت و نورپردازی داشتند.ما نورهای سینمایی را در تئاتر هم استفاده می‌کردیم.
  • چه نوآوری‌هایی در این حوزه داشتید؟
تمام کارهای ما ابداعی بود. آن زمان افکت نبود. به طور مثال ما اگر افکت دریا لازم داشتیم باید می‌رفتیم شمال صدای دریا را ضبط می‌کردیم یا با کارتن صدای آوار ایجاد می‌کردیم.موارد دیگر هم همین‌طور بود. حالا دریک سی دی همه این‌ها وجود دارد.
  • کدام کارگردان‌ها به موضوع نور حساس تر بودند؟
رضا کشانی و عباس شیخ بابایی حساس‌ترو جدی‌تر بودند.
  • از چه زمانی با نورپردازی خداحافظی کردید؟
آخرین کار تئاتری من اوایل دهه 80 با جلال میرزاپور بود که یک گروه نمایشی در شهرک فرهنگیان درست کرده بود. به جشنواره کرمانشاه رفتیم و بعد ازآن دیگر کار نکردم.
  • تجهیزات قدیمی را حفظ کرده‌اید؟
دستگاه‌های صدابرداری و نورپردازی داشتم اما چندسال پیش آقای مهری گفت برای تالار شهرداری نیازدارم و من همه را به تالار شهر دادم. البته تجهیزات عکاسی و نگاتیوهای چاپ نشده زیادی دارم.
  • بعد از شما چه کسانی کارشما را ادامه دادند؟
افراد زیادی آمدند اما کارهای بعد از جنگ را آقای حسن کوثری انجام می‌داد.
  • گویا مدتی تاریخ تئاتر درس داده‌اید. ازاین دوره بگویید.
مطالعه من در تاریخ تئاتر باعث شد در اداره ارشاد تاریخ تئاتر جهان را  تدریس کنم. آن زمان که من آغاز کردم تاریخ مدونی ترجمه نشده بود و من با استفاده از مقدمه نمایش‌نامه ها، تاریخچه‌ای گردآوری و از آن استفاده می‌کردم. بعدها کتاب ویل دورانت آمد و کتاب‌های بهرام بیضایی منتشر شد که راهگشا بودند.
  • در نمایشنامه نویسی هم تجربه‌ای دارید؟
نمایشنامه نوشتم اما چون زیاد می‌خواندم نوشته‌های خودم به دلم نمی‌نشست.


برچسب ها: همشهری همدان ، مهدی محمودیان نورپرداز ،

Cialis pills
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:34 ب.ظ

Appreciate it! Lots of advice!

generic cialis soft gels brand cialis nl cialis for sale opinioni cialis generico low dose cialis blood pressure cialis authentique suisse cialis coupons recommended site cialis kanada cialis dosage recommendations tarif cialis france
Buy cialis online
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 09:32 ب.ظ

Seriously a lot of awesome info!
cialis rckenschmerzen cialis canada cialis for bph cialis online fast cialis online cialis daily cialis preise schweiz cialis sans ordonnance no prescription cialis cheap what is cialis
Viagra from canada
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 06:36 ب.ظ

This is nicely expressed! !
where to buy viagra buy levitra buy viagra safely buy cheap viagra no prescription buy pfizer viagra online viagra side effects buy cheap viagra viagra generic buy viagra online prescription buy viagra pills
Cialis prices
شنبه 18 فروردین 1397 09:00 ق.ظ

Excellent facts. Kudos.
cialis efficacit cialis cuantos mg hay click now buy cialis brand generic cialis levitra only best offers cialis use we choice free trial of cialis prescription doctor cialis cialis soft tabs for sale cialis generique 5 mg the best choice cialis woman
Buy generic cialis
شنبه 4 فروردین 1397 08:34 ق.ظ

Really plenty of superb information.
cialis generico milano cialis 05 brand cialis generic how much does a cialis cost cialis 50 mg soft tab cialis side effects cialis 5 mg para diabeticos generic cialis 20mg uk interactions for cialis cialis patentablauf in deutschland
gemmahert.blog.fc2.com
شنبه 14 مرداد 1396 05:38 ب.ظ
Asking questions are really nice thing if you are not understanding
anything completely, except this piece of writing presents nice understanding yet.
belindamcclure1.soup.io
شنبه 14 مرداد 1396 12:02 ب.ظ
Thanks on your marvelous posting! I really enjoyed
reading it, you may be a great author.I will
remember to bookmark your blog and may come back in the foreseeable future.
I want to encourage you to ultimately continue your great writing,
have a nice evening!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر