تبلیغات
همدان نامه (همدان بلاگ) - همدان؛ مرکز گردشگری غرب
سه شنبه 26 بهمن 1395

همدان؛ مرکز گردشگری غرب

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گردشگری ،

همدان؛ مرکز گردشگری غرب

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
همدان؛ مرکز گردشگری غرب
مدت‌هاست از توسعه گردشگری همدان سخن گفته می‌شود و مسئولان ارشد استان توسعه گردشگری را مهم‌ترین راه توسعه استان می‌دانند اما برنامه‌ریزی جامعی در این باره از سوی تصمیم‌گیران استانی ارائه نشده است....
1395/11/25
مدت‌هاست از توسعه گردشگری همدان سخن گفته می‌شود و مسئولان ارشد استان توسعه گردشگری را مهم‌ترین راه توسعه استان می‌دانند اما برنامه‌ریزی جامعی در این باره از سوی تصمیم‌گیران استانی ارائه نشده است.
بارها همین مدیران از این‌که همدان به عنوان مسیر گردشگری معرفی نشده و مسافران داخلی و خارجی این استان را به عنوان مقصد گردشگری نمی‌شناسند، گله کرده‌اند اما در‌ این زمینه نیز برنامه‌ای ندارند. کارشناسان و فعالان گردشگری در تشکل‌های غیردولتی پیشنهادهایی برای برون‌رفت از وضع فعلی ارائه می‌کنند. برخی معتقدند ابتدا باید گردشگران را برای اقامت‌های کوتاه مدت در استان ترغیب کرد. این روند آرام آرام می‌تواند همدان را به عنوان یک مقصد گردشگری بشناساند برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که مدیران باید از مسابقه آمار دهی خارج شوند و نیروی خود را برای تقویت زیرساخت‌ها و توانمندسازی جامعه محلی درمسیرگردشگر پذیری استان معطوف کنند.

مقصد سفر
مجتبی جوادیه کارشناس گردشگری و راهنمای تور در همدان می‌گوید: این روزها گردشگری داخلی نه تنها در تعطیلات تابستان و نوروز بلکه در سراسر سال بسیار مورد توجه است. آمارها نشان می‌دهد توجه به امر سفر در بین هموطنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های گذران اوقات فراغت بالا رفته و تعطیلات آخر هفته معمولا در بیشتر مناطق کشور حتی در فصل زمستان بازار سفر گرم است. انتخاب مقصد برای کسانی که عزم سفر دارند کمی مشکل است و معمولا از این و آن که تجربه بیشتری در این امر دارند سوال می‌شود که کجا برویم؟
جوادیه می‌افزاید: پاسخ این پرسش که چه مقصدی را برای سفر برگزینیم به بسیاری موارد از جمله مدت سفر، وسیله نقلیه، مکان، میزان هزینه معین شده و موارد دیگر بستگی دارد. برای تعطیلات آخرهفته معمولا یک تا 2 روز باید برنامه‌ریزی کرد و اگر قرار باشد با وسیله نقلیه شخصی سفر کرد باید مسیر کوتاهی را انتخاب کرد.

همدان نزدیک
این کارشناس گردشگری با اشاره به ظرفیت‌ها و موقعیت همدان می‌گوید: همدان در مرکزیت غرب ایران واقع شده است. بر این اساس می‌توان گفت شهر همدان تا مرکز 9 استان با زمانی بین 2تا4 ساعت رانندگی قابل دسترس است پس به دلیل بعد مسافت، می‌تواند اصلی‌ترین گزینه غرب کشور باشد. از طرفی همدان با داشتن جاذبه‌های متنوع می‌تواند سلایق مختلف را برای سفر به خود جذب کند. در این باره می‌توان گفت اگر برنامه‌ریزان گردشگری همدان این موضوع را مورد توجه قرار دهند درصد بالایی از آمار گردشگری داخلی خصوصا در غرب کشور را می‌تواند به خود اختصاص دهد.
این راهنمای گردشگری در استان با تأکید برنقش مجتمع‌های گردشگری و تفریحی همدان ادامه می‌دهد: یکی از موارد قابل تامل آن است که نوآوری و خلاقیت و ایجاد جاذبه‌های نو گردشگری برای انتخاب دوباره یک مقصد بسیار اهمیت دارد. از این رو نقش مجتمع‌های تفریحی و گردشگری همسو با معیارهای گردشگری پایدار و همچنین توسعه پایدار گردشگری روستایی و عشایری که همدان دارای ظرفیت بالایی در این‌هاست، بسیار حائز توجه است.
وی اضافه می‌کند : مدیریت کنونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان روند مناسبی در تعامل با فعالان گردشگری و سازمان‌های مردم‌نهاد در پیش گرفته و در آمارهای آینده سفر به همدان این موضوع به وضوح احساس خواهد شد. از طرفی توسعه گردشگری استان و شهر همدان نیازمند مشارکت و همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط چون شهرداری است و تصمیم‌گیری‌های جداگانه و موازی راه به جایی نخواهد برد.

آمار‌های صادقانه
بابک مغازه‌ای مسئول هماهنگی و برنامه‌ریزی گروه کاری تشکل‌های حامی گردشگری و توسعه پایدار کشور نیز می‌گوید: آمار گردشگران و میزان ماندگاری آنها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نقشی پایه‌ای در تحلیل وضع واقعی موجود، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست برای آینده دارد. میزان تحمل و ظرفیت برد منطقه نیز باید به درستی در این برنامه‌ریزی‌ها و با استفاده از همین آمارها سنجیده شود.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در سال‌های گذشته به ویژه در مقاطعی خاصی چون نوروز انتشار آمارهای بیشتر از سال پیش همواره به ملاکی برای وزن کشی و قدرت نمایی مدیران بدل شده است. روال نادرستی که در دوره مدیریت پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باب شد، کار را به جایی رساند که در یکی از سال‌ها جمعیت گردشگران از جمعیت کشور نیز بیشتر شد به صورتی که یک مسافر از تمامی شهرها و استان‌هایی که عبور می‌کرد و هر موزه و مکان دیدنی که بازدید می‌کرد بارها شمارش می‌شد و در آمار می‌آمد.
مغازه‌ای اضافه می‌کند : با توجه به این مسائل و اثرات مخربی که چنین رقابتی در بالاتر بودن کمی و گاه غیرواقعی استان‌ها ایجاد کرده بود همواره فعالان مدنی این حوزه خواستار تهیه و انتشار آمار واقعی از سوی مسئولان ذیربط بودند که با واقعیات و امکانات استان‌ها همخوانی داشته باشد. به جای شمارش تخمینی و یا چند باره گردشگران و اتکا به آمار بلیت فروشی‌ها که ممکن است هر فرد از چند اثر بازدید کرده باشد یا شمارش خودروها که ممکن است خیلی از آنها اساسا اقامتی در آن منطقه نداشته باشند به آمارهای دقیق اقامتی و واقعیت‌ها اشاره شود، هرچند ممکن است در برخی مناطق کاهش سفر نیز داشته باشیم. این امر می‌تواند به دلایل متعددی نظیر وضع اقتصادی، جوی و جغرافیایی مربوط باشد و تنها ناشی از فعالیت یا عدم فعالیت مسئولان مربوطه نباشد. این آمارها در صورت دقت و امانت است که می‌تواند زمینه‌ساز برنامه‌ریزی درست در آینده باشد.

 آمارهای واقعی
این کارشناس گردشگری در استان همدان می‌گوید: با روی کارآمدن مدیران تازه در سازمان میراث فرهنگی نیز این انتظار به شکل‌های مختلف از سوی تشکل‌های مردمی عنوان و پیگیری شد.
 نوروز سال گذشته برای اولین بار شاهد بودیم که چند استان معدود از جمله همدان در حرکتی ستودنی آمارهای واقعی را به دور از توجه و تأکید بر افزایش حتمی تعداد مسافران اعلام کردند. در تمامی اقدام‌های ستاد برنامه‌ریزی سفر استان نیز نمایندگان سازمان‌های غیردولتی حاضر شدند و شفافیت یک مدیریت علمی و مردمی را به نمایش گذاشتند. هر چند متاسفانه برخی دیگر از استان‌ها به رسم سنوات قبل با انتشار آمارهایی عجیب که درنگاهی ساده می‌توان دریافت هیچ همخوانی اجرایی با توان آن استان در زمینه اقامت ندارد همچنان بر ادامه راه‌های پیشین تأکید داشتند.
 مغازه‌ای با اشاره به رابطه توسعه گردشگری و مسابقه آمار می‌گوید: در این شرایط انتظار سازمان‌های غیردولتی به عنوان نمایندگان وجدان اجتماعی از مسئولان استانی و کشوری در مورد استان‌هایی چون همدان این است که با تشویق مدیران و کارشناسانی که صادقانه وضع موجود را به نمایش گذاشته‌اند زمینه افزایش این اقدام‌ها و گام‌های علمی و نه شعاری را درحوزه گردشگری فراهم کنند. نمایندگان بخش‌های مختلف اجتماعی نیز در حد توان خود با چشمان تیزبین و پایشگر مدنی به بررسی این موضوعات می‌پردازند.
وی اضافه می‌کند : امروز بهبود وضع گردشگری کشور و حرکت در مسیر گردشگری پایدار و مسئولانه نیازمند شفافیت، صداقت و برنامه‌ریزی درست و مبتنی بر واقعیت‌هاست و با مسابقه آمار نمی‌توان گردشگری را توسعه داد. بهتر است نهادهای دولتی، خصوصی و کارشناسان واقع‌بینانه با گردشگری برخورد کنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%9B-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، گردشگری همدان ،

How can you get taller in a week?
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:23 ب.ظ
Hello very cool website!! Man .. Beautiful .. Wonderful
.. I'll bookmark your blog and take the feeds additionally?
I am happy to search out so many useful info here in the post, we'd like develop more techniques in this regard,
thank you for sharing. . . . . .
twila8lamb71.exteen.com
شنبه 14 مرداد 1396 04:13 ب.ظ
Excellent web site. Plenty of useful information here.
I am sending it to several friends ans additionally sharing in delicious.

And naturally, thank you on your effort!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:54 ق.ظ
I am really loving the theme/design of your website. Do you ever run into any web browser compatibility issues?

A few of my blog visitors have complained about my
blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox.

Do you have any advice to help fix this problem?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر