جمعه 29 بهمن 1395

نمایش لباس مردم« مادستان» در قلب تهران

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،

نمایش لباس مردم« مادستان» در قلب تهران

نویسنده: حسین زندی خبرنگار همشهری -همدان
نمایش لباس مردم« مادستان» در قلب تهران
نمایشگاه بین المللی تهران 18 تا 21 بهمن ماه میزبان آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌ها و تولیدکنندگان ادوات گردشگری از ایران و کشورهای مختلف بود....
1395/11/27
نمایشگاه بین المللی تهران 18 تا 21 بهمن ماه میزبان آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌ها و تولیدکنندگان ادوات گردشگری از ایران و کشورهای مختلف بود. علاوه بر بخش خصوصی که با چند غرفه از استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری حضور داشت، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در سالن ٣٨ نمایشگاه بین المللی پذیرای بازدیدكنندگان بود. روز یکشنبه در گزارشی به این رویداد پرداختیم اما به دلیل اهمیت موضوع این بار از نگاه معصومه مومنی كارشناس، مدرس و فعال گردشگری که از نزدیک پیگیر فعالیت های گردشگری در استان است، موضوع را بررسی می‌کنیم. او معرفی لباس باستانی همدان را از دستاوردهای این نمایشگاه می‌داند.
  • با توجه به این‌که در نمایشگاه حضور فعال داشتید، ارزیابی شما از نمایشگاه امسال چگونه است؟
استان‌ها با تقسیم‌بندی‌های انجام شده به صورت منطقه‌بندی در غرفه‌های مشترک حضور پیدا كرده بودند. از جمله اتفاقات مثبت این اقدام تعاملاتی بود كه از ابتدای كار رخ داد. طراحی برای چیدمان غرفه و رسیدن به تصمیم مشترك برای اجرا و نیز روند كار گروهی با تقسیم‌بندی‌های انجام شده به خوبی پیش رفت. استان همدان در كنار استان‌های مركزی، ایلام، كرمانشاه و كردستان در قالب منطقه ٤ فعالیت خود را انجام داد. این اتفاق می‌تواند الگویی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد و خارج از فضای نمایشگاهی نیز این استان‌ها در قالب برنامه کاری مشترک وارد فعالیت شوند.
  • تداوم دستاوردهای برگزاری نمایشگاه در برنامه‌ریزی کلان گردشگری چگونه اتفاق می‌افتد؟
این 5 استان در طرحی مشترک در قالب بسته هدیه به بازدیدكنندگان سوغات استان خود را عرضه كردند كه مورد استقبال قرار گرفت، دمنوش‌های تهیه شده نیز معرفی خوبی را در بر داشت و طراحی روی لیوان‌ها و سوغات متناسب با استان‌ها انجام شده بود. در بسته‌های استان همدان لیوان سفالی لالجین، كتابچه انگلیسی و سررسید سال نو با ارائه تصاویر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان همدان و اطلاعات بخش‌های گردشگری از جمله کارهای مثبت انجام شده بود. همه این اتفاقات، اتحاد استان‌های زاگرس‌نشین را به رخ كشید و انجام كار گروهی در عین انجام كار مستقل استان‌ها اتفاق جالبی بود كه سبب تعاملات مثبت بین این استان‌ها شد. این تعامل را قطعا در برنامه‌ریزی کلان هم خواهیم دید.
  • طرح تکمیل شده لباس مادی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. استقبال چگونه بود؟
یکی از جذابیت‌ها و مسائلی که در نمایشگاه بین‌المللی امسال پیگیری شد معرفی لباس باستانی همدان بود که در سال‌های پیش بازآفرینی شده است. پوشش مادی نیز در این دوره مورد استفاده قرار گرفت كه علاوه بر جذابیت، سوالاتی را در برداشت كه پاسخگویی به آن معرفی كهن شهر همدان را دربر داشت. باید توجه داشته باشیم وقتی یک عنصر فرهنگی را احیا می‌کنیم باید معرفی شود. اگر این اتفاق نیفتد نتیجه چندانی ندارد و نمایشگاه یکی از بهترین فضاها برای چنین کاری است. البته در نمایشگاه امسال بخش‌های صنایع دستی، موسیقی، نمایش محلی، تیزر و كلیپ نیز با انتقال مفاهیم فرهنگی، تاریخی و گردشگری مخاطبین زیادی را به خود جلب كردند.
  • با توجه به نزدیکی نوروز، این نمایشگاه چقدر می‌تواند به گردشگرپذیری استان کمک کند؟
این نمایشگاه فرصت مناسبی برای انتقال اطلاعات و ارائه خدمات مناسب به بازدیدكنندگان و انگیزه‌سازی برای انتخاب  همدان در برنامه سفرهای نوروزی بود. به نظر می‌رسد با توجه به فاصله کم استان همدان با پایتخت نوروز امسال شاهد ورود تعداد بیشتری گردشگر باشیم. در چنین نمایشگاهی در کنار ارائه اطلاعات، توجه به مخاطب‌شناسی بسیار حائز اهمیت است؛ اینكه مخاطب ما كیست و چه نوع اطلاعاتی را برای او انتخاب كنیم.
  • برای این‌که در آستانه نوروز در حوزه استقبال از میهمانان نوروزی بهتر عمل شود باید برنامه‌ریزی‌ها زودتر انجام شود. در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟
استان همدان با توجه به دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی وطبیعی بی‌نظیر، فاصله زمانی كوتاه تا تهران، آب و هوای جذاب برای استان‌های گرمسیر، پل ارتباطی بین استان‌های شرق و غرب و موارد دیگر در ایام نوروز پذیرای مسافران زیادی است. از این رو لازم است تدابیر و تمهیدات مناسب برای پذیرایی از مسافران نوروزی اندیشیده شود. از لحظه ورود تا خروج تمامی موارد بررسی و با توجه به اولویت‌ها در برنامه‌های اجرایی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط قرار گیرد. ثبت خاطره خوش در ذهن مسافران بهترین تبلیغ است و ماندگاری ارزش‌ها را به دنبال دارد.
  • یکی از مشکلات گردشگری این است که هنوز در استان‌هایی مانند همدان بخش دولتی فعال‌تر از بخش خصوصی است. این مشکل در نمایشگاه هم مشهود بود. برای تقویت عرصه‌های گردشگری در بخش خصوصی چه پیشنهادی دارید؟
در حوزه گردشگری، بخش‌های دولتی و خصوصی جدا از هم نیستند و عدم حضور یكی از آن دو موفقیتی در پی نخواهد داشت. سعی شد درغرفه‌های دولتی همدان تبلیغات بخش‌های خصوصی نیز صورت گیرد. در بخشی از معرفی‌ها نیز به مجموعه‌های گردشگری، هتل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها پرداخته شد.  
  • حضور همدان را نسبت به دیگر استان‌ها در این نمایشگاه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همدان در این برنامه تلاش كرد تا اطلاعات كاملی را در اختیار بازدیدكنندگان قرار دهد. طراحی تابلو در ورودی غرفه و مشخص شدن میزان فاصله به كیلومتر تا تهران برای بازدیدكنندگان جذاب بود. همچنین برگزاری مسابقه در فواصل برنامه‌ها با ارائه سوالاتی درباره استان در قالب شعر و روایت علاوه بر ایجاد فضای شاد و دریافت هدیه، انتقال اطلاعات را در بر داشت. نظرسنجی‌های انجام شده حاكی از رضایت مخاطبان بود.
  • امسال در نمایشگاه گردشگری همدان نسبت به گذشته حضور پررنگ‌تری داشت. حتی در بخش‌های دولتی و نهادهای مدنی تعامل خوبی با استان‌های دیگر دیده می‌شد. این تعامل چقدر می‌تواند در عمل به گردشگری استان کمک کند؟
همواره از گردشگری با عنوان زنجیری با حلقه‌های متصل و مرتبط با هم یاد می‌شود. یكی از پارامترهای موفقیت این صنعت تعاملات مناسب و ارتباط و پیوند با بخش‌های مختلف و فعالان این عرصه است كه هركدام به منزله یكی از حلقه‌هاست. ارتباط مناسب نهادهای مدنی به معرفی داشته‌های استان منجر شد. با توجه به انجام كارهای تیمی و مشترک نهادهای مدنی بستر مناسبی برای برنامه‌های اجرایی فراهم آمد.
https://goo.gl/3MoRGh


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic