تبلیغات
همدان نامه (همدان بلاگ) - مطالب دی 1393
سه شنبه 30 دی 1393

روزگار تلخ و شیرین آقای آموزگار

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گفتگو ،

روزگار تلخ و شیرین آقای آموزگار

نویسنده: حسین زندی همدان- خبرنگار همشهری

روزگار تلخ و شیرین آقای آموزگار

محمدرضا قادری: در روند درمان یك بیمار تنها روحیه كافی نیست، اگر درمان اصولی و روشمند نباشد، روحیه كاذب مشكلی را حل نمی‌كند.
1393/10/30
«مجیر خضریان» گفت: تصمیم گرفتم کاری کنم تا روحیه او تغییر کند. به یاد بچه‌های دبستان و راهنمایی قلیانی افتادم. شال و کلاه کردم، به سراغ معاون پرورشی مدرسه رفتم و گفتم محمدرضا، اگر بین بچه‌ها بیاید خیلی انرژی می‌گیرد. آقای زارعی گفتند بچه‌ها ظاهراً تصمیماتی دارند. گفتم من با تمام توان مقدمات این کار را فراهم می‌کنم. با یکی از خبرنگاران مشورت کردم و او هم قول داد دوربین صدا و سیما را به مدرسه بیاورد. از دوستان محمدرضا کمک خواستم تا به مدرسه بیایند. تعداد بچه‌ها خیلی زیاد بود و بسیاری از خانواده‎ها نیز آمدند. شور عجیبی مدرسه را در بر گرفته بود. مدیر و معاون مدرسه دنبال تدارک پذیرایی مراسم و دانش‌آموزان همه آماده بودند. دانش‌آموزان سال‌های گذشته از مدرسه‌های دیگر آمدند. معاون پرورشی مدرسه اعلام کرد که به عنوان نفر اول موهای سرش را می‌تراشد.
مدیر برنامه قادری گفت: مقدمات آماده شد و خبرگزاری‌ها هم آمده بودند، البته باید از اتفاقاتی که بعد از این همه تلاش، خبر از لغو‌شدن مراسم می‌داد، گذشت و فشارهایی را که به گروه دوستان محمدرضا، خانواده بیمار و مسئولان مدرسه وارد آمد، نادیده گرفت، اما با پیگیری مسئولان رده بالای استانداری، معاون سیاسی امنیتی استاندار «محمدابراهیم الهی‌تبار» ‌و مشاور جوانان استاندار «مهدی‌مسلم‌خانی» مشکل حل شد.
صحبت‌های معلم
حرکت دانش‌آموزان مدرسه آیت‌الله معصومی همدان روحیه بسیار خوبی به معلم خود بخشید. محمدرضا قادری در این‌باره گفت: دینی بزرگ بر گردن من گذاشتند و هر کاری از دستم برآید، انجام خواهم داد، به‌ویژه برای ورزش و بازی این بچه‌ها که بسیار مستعد هستند.
قادری گفت: من سعی می‌کنم بگویم کسانی که مبتلا به بیماری سرطان هستند، برای این بیماری انتخاب شده‌اند و دوست دارم پس از بهبودی یک کمپین و یک پایگاه اطلاع‌رسانی ایجاد کنم تا بیماران را راهنمایی کند. این دوستان احتیاج به راهنمایی دارند و واقعاً نمی‌دانند به کدام پزشک باید مراجعه کنند و کدام پزشک در تشخیص دچار اشتباه نمی‌شود یا در طول مدت درمان چه چیزی باید بخورند و چه چیزی نباید بخورند.
به طور مثال داروخانه‌ها می‌گویند داروی هندی تفاوتی با داروی فرانسوی ندارد اما کسی که داروها را تحت نظر پزشک مصرف کرده است، می‌داند که چه تفاوت‌هایی دارند. در روند درمان بیمار تنها روحیه کافی نیست اگر درمان اصولی و روشمند نباشد، روحیه کاذب مشکلی را حل نمی‌کند.
این قهرمان دوچرخه‌سواری ادامه داد: خیلی دوست دارم تجربه‌های و خاطرات بیماران سرطانی را در یک پایگاه اطلاع‌رسانی گردآوری و منتشر کنم تا بیماران با مراجعه به آن به جمع‌بندی برسند و راه رفته را دوباره تکرار نکنند.
تشکر از مسئولان
وی افزود: خوشبختانه خیلی از بزرگواران به من کمک کردند و از تک تک آنها سپاسگزارم؛ به‌ویژه از دکتر قالیباف، آقای دنیا مالی و رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری. مسأله این است که وقتی محمدرضا قادری بیمار است، شورای شهر تهران، شهردار تهران و دانش‌آموزانش از او پشتیبانی می‌کنند، اما آن کسی که این پشتوانه را ندارد و با بیماری مبارزه می‌کند، خیلی قوی‌تر است و خدا او را بیشتر دوست دارد.
دعای مادر
در حالی که این قهرمان دوچرخه‌سواری اصلی‌ترین قهرمان زندگی خود را مادر می‌داند، «شهربانو قادری» مادر محمدرضا قادری گفت: من مادر هستم و وظیفه دارم در حق فرزندانم مادری کنم، اما هیچ کاری برای پسرم نتوانستم انجام دهم. دشوار است که عذابی در دل داشته باشی و نتوانی آن را بروز بدهی.
او در ادامه توضیح داد: بالاخره بیماری ممکن است برای تک‌تک افراد جامعه وجود داشته باشد و تنها برای فرزند من نیست. وقتی دعا می‌کنم، از خدا می‌خواهم اول همه بیماران را شفا دهد و فرزند من هم در میان آنها سلامتی‌اش را به دست آورد.
شهربانو قادری در مورد همدردی دانش‌آموزان گفت: من از همه بزرگواران متشکرم که به ما لطف دارند، به‌ویژه از محصلان محمدرضا که با این حرکت روحیه پسرم را تقویت کردند. محمد به بچه‌ها خیلی علاقه دارد. امیدوارم همه سلامت و خوشبخت باشند. 



برچسب ها: همشهری همدان ، محمدرضا قادری ،

شنبه 27 دی 1393

«عاقلان» نقطه پرگار نمایش همدان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،روزنامه همشهری ،

«عاقلان» نقطه پرگار نمایش همدان

نویسنده: حسین زندی همدان- خبرنگار همشهری
«عاقلان» نقطه پرگار نمایش همدان
«اكبر عاقلان» یكی از پیشكسوتان هنر نمایش در همدان است. او از مربیانی است كه اولین روش‌های آموزشی هنر مدرن را به هنرجویانش آموخت.
1393/10/27
عاقلان این روزها در خلوت اتاق خود با بیماری دست و پنجه نرم می‌كند. حنجره‌اش را از دست داده است اما امیدش را نه. گاهی دستی به قلم می‌برد و پرونده هنری خود را سنگین‌تر می‌كند.
او در این گفت‌وگو به سختی به سؤالات پاسخ می‌گوید و با حوصله وصف‌ناشدنی برخی جواب‌ها را بر روی كاغذ می‌نویسد و لبخند از گوشه لبانش دور نمی‌شود.
 او در سال 1320در محله جولان متولد شده است. دیپلم ادبی را  در این شهر گرفته و بعد به تهران رفته و پس از اخذ فوق دیپلم علوم تربیتی، به همدان برگشته است.
  • چه سالی به همدان برگشتید و به چه‌كاری مشغول شدید؟
سال 1350 برگشتم و در دبیرستان‌ها مشغول كار شدم و به آموزش‌های هنری به‌ویژه تئاتر ادامه دادم. قبل از اینكه به تهران بروم در دوره دبیرستان با زنده‌یاد «حسن بیابانی»، «سیف‌الله گلپریان»، برادران «باب الحوائجی» و «شاملو» همكاری می‌كردم.
  • شما تجربه بازی در تئاتر هم داشتید؟
بله برای ایشان بازی می‌كردم.
  • شما در دانشسرا آموزش نقالی هم می‌دیدید؟
نه، چون به این رشته علاقه داشتم هنر نقالی را در همدان یاد گرفتم.
  • شیوه تدریس نمایش را در كلاس‌های انستیتو آموزش دیده بودید یا خود شما شیوه خاصی در تدریس داشتید؟
سابقه و تجربه تدریس و نوع برخورد با شاگردان را داشتم و شیوه تدریس یك كار تجربی بود. امور هنری خیلی به آموزش‌های انستیتو مربوط نبود.
  • در انستیتو چه كسانی با شما تئاتر كار می‌كردند؟
ایرج زهری، خسرو حكیم‌رابط، ابوالحسن ونده‌ور (وفا) استادان ما بودند.
  • آن زمان رفتن به طرف نمایشنامه‌های قهوه‌خانه‌ای متداول بود یا شما علاقه داشتید؟
جامعه تحت تأثیر فیلم‌های سینمای فارسی (یا در اصطلاح فیلمفارسی) به طرف پهلوان‌ها گرایش داشت. چون در نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای این عناصر وجود داشت، ما هم كار می‌كردیم كه برای مخاطب جذابیت داشت.
  • در خارج از محیط دبیرستان هم آموزش می‌دادید؟
بله حدود 80 هنرجوی دختر و 120 هنرجوی پسر تربیت كرده‌ام.
  • نمایش «فرشته و آدم» كه بازیگران زیادی داشته مربوط به این سال‌ها است؟
بله، كارگردانی آن با من بود. چند نفر آمدند و كار كردیم كه علاوه بر همدان 12 روز در تهران اجرا شد.
  •  یادتان هست كه چند نمایشنامه كار كردید؟
كارهای زیادی كه بیشتر آنها آموزشی بود، اسامی را به یاد ندارم آن سال‌ها حدود 400 كار اجرا كردیم.
  • با چه كسانی این كارها اجرا می‌شد؟
باقر دادگر، ایرج حافظی، ناصرپلنگی، حسین چیت‌ساز، اسلامی كه همكاری می‌كردند و كارهای هنری انجام می‌دادند مثلاً «ناصر پلنگی» نمایشنامه «مجسمه‌ساز» را نوشت و كارگردانی كرد، این نمایش در 6 شهر اجرا شد اما ساواك از ادامه اجرا جلوگیری كرد.
  • نمایشنامه «مجسمه‌ساز» منتشر شد؟
خبرندارم كه ناصر پلنگی چاپ كرده یا نه.
  • پلنگی نمایش را ادامه داد؟
نمایش را رها كرد اما نقاشی را در تهران ادامه داد.
  • پلنگی مجسمه‌سازی و نقاشی را نزد شما آموخت؟
بله تمرین‌های اولیه را در همدان ، برای شروع نقاشی یك دفتر 2 كیلویی تهیه كرده بود كه خیلی عریض بود و اتودهای نقاشی را روی آن انجام می‌داد.
  • از كارهایی كه اجرای عمومی داشت بگویید؟
«جان‌نثار» را كار كردیم كه مدیركل فرهنگ و هنر مجوز داد اما ساواك اجازه نداد اجرا كنیم.
  • از عكس‌ها و برشورهای كارها دارید؟
نه متأسفانه برای بیمه هنرمندان خواستند دادیم و برنگرداندند.
  • از نمایشنامه‌هایی كه نوشته‌اید كدام یك پیش از انقلاب اجرا شده است؟
پیش از انقلاب كارهای خودم اجرا نشد البته بیشتر بداهه‌سازی بود كه اجرا می‌كردیم و یا از نمایشنامه‌های دیگران كار می‌كردیم مانند نمایش «عاشق‌ها» و «موش‌ها و آدم‌ها».
  • چند كار منتشر نشده دارید؟
نمایشنامه خداحافظی را در تهران نوشته بودم كه «ایرج زهری» و «خسرو حكیم‌رابط» تأیید كردند. نمایش «خازمنی‌كنان» را به لهجه همدانی نوشته‌ام.
 نمایشنامه‌های نان، گنج‌، آدم‌ها و گوشه خلوت یك پارك، عروس یا دهقان سالخورده با پسرگفت، چه چیزها و دو كار دندان درد و موش‌ها كه قصه كودكان است.
  • پس نوشته‌های شما نه اجرا شده و نه منتشر شده است؟
نه هیچ‌كدام اجرا نشده اما اگركسی بخواهد اجرا كند مشكلی ندارد و من برای اجرا «به امید خداحافظی» و «نیرنگ‌های دنیا و اهلش» را پیشنهاد می‌كنم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%C2%AB%D8%B9%D8%A7%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%C2%BB-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D9%BE%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86


برچسب ها: اکبر عاقلان ، تئاتر همدان ، همشهری همدان ،

شنبه 27 دی 1393

هر آنکه سر بتراشد قلندری داند

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،روزنامه همشهری ،

هر آنکه سر بتراشد قلندری داند

یکی از دانش‌آموزان: آقای قادری 5 سال معلم ورزش ما بود و موهایمان را تراشیدیم تا روحیه‌اش قوی شود.
1393/10/27 مدتی است «محمدرضا قادری» قهرمان دوچرخه سواری همدان حال و روز خوشی ندارد. وی به بیماری سرطان ریه مبتلا شده است و دوران درمان را در یکی از بیمارستان‌های تهران می‌گذراند. قادری معلم ورزش مدرسه ابتدایی آیت‌الله معصومی در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر همدان است. دانش‌آموزان او مدت‌هاست انتظار بهبودی و بازگشتش را می‌کشند و چهارشنبه گذشته برای همدردی و تقویت روحیه معلم خود سرهایشان را تراشیدند.  

حرکت خودجوش
«ابراهیم زارعی» معاون امور پرورشی مدرسه آیت الله معصومی در این زمینه گفت: با آقای قادری از سال 92 همکار بودیم اما در سال جاری متاسفانه نتوانستند در مدرسه حضور داشته باشند. او معلمی متخلق به اخلاق نیکو و حسنه است که در قلب دانش‌آموزان جا دارد و چون معلم ورزش است روحیه قهرمانی دارد. با این روحیه با بچه‌ها برخورد می‌کند و در دل آنها جا کرده است. بچه‌ها با عشق و علاقه او را دوست دارند. ما دعا می‌کنیم هرچه زودتر به جمع همکاران فرهنگی خود و آغوش خانواده برگردد.
زارعی در مورد تاثیر حرکت دانش‌آموزان در جامعه گفت: این حرکت به صورت خودجوش و به پیشنهاد دانش‌آموزان به راه افتاد و دانش‌آموزان به دلیل همدردی با آموزگارشان که می‌گفتند ما هم می‌خواهیم مثل آقای قادری بشویم درخواست دادند و ما هم با همکاری مجیر خضریان که از دوستان آقای قادری است از طریق مسئولان پیگیری کردیم که موافقت شد. این حرکت می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در جامعه داشته باشد. نه تنها در بین فرهنگیان، اگر کس دیگری دچار مشکل و یا بیمار شد دیگران حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که با او همدردی کنند و خود را جای او تصور کنند و بگویند ما همدرد شما هستیم و ما هم احساس می‌کنیم که از درد شما رنج می‌کشیم. امیدواریم این حرکت تسکینی برای دردهای محمدرضا قادری باشد.

برنامه پیشگیری از سرطان در مدرسه
معاون پرورشی این مدرسه در مورد پیشگیری از این بیماری در مدرسه‌ها گفت: تغذیه سالم یکی از راهکارهای اساسی برای ریشه‌کن کردن سرطان است. پرداختن به بهداشت تغذیه و رعایت بهداشت فردی در مدارس می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند. ما در مدرسه علاو‌ه‌بر صحبت‌های روزانه با دانش‌آموزان از طریق کارشناس تغذیه مدرسه در مدرسه با برگزاری کلاس‌ها و دعوت از پزشکان تغذیه در زمینه پیشگیری از سرطان تلاش می‌کنیم و با برگزاری نمایشگاه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

صحبت‌های دانش‌آموزان
«امیررضا سلحشور» یکی از دانش‌آموزانی که موهای سرش را تراشیده گفت: آقای قادری مریض شده و موهایش ریخته من هم موهایم را تراشیده‌ام تا آقای قادری زودتر خوب بشود.
«ابوالفضل صدری» یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت: آقای قادری 5 سال معلم ورزش ما بود و به خاطر آقای قادری که مریض است موهایمان را تراشیدیم تا روحیه‌اش قوی شود و با بیماری مبارزه کند.
از بقیه دانش‌آموزانی که در صف ایستاده‌اند تا سرهایشان را بتراشند پرسیدم اگر آقای قادری اینجا بود به او چه می‌گفتید؟ هریک به زبان کودکانه حرفی زدند، «رضا ونایی» گفت: آقای قادری من شما را خیلی دوست دارم، دوست دارم باز هم با ما فوتبال بازی کنی.
«حسین بهمن‌زاده» دانش‌آموز کلاس پنجم گفت: آقای قادری شما خیلی آقای خوبی هستی من موهایم را کوتاه کردم تا به شما روحیه بدهم و دوست دارم زودتر برگردی.
«محمدحسین کرمی» نیز گفت: آقای قادری من تورا دوست دارم. تو به من ورزش یاد دادی. تو مریض شدی ما به خاطر تو کچل کردیم که زودتر برگردی. چرا به مدرسه نمی‌آیی؟
«هادی عزیزی» گفت: سلام آقای قادری شما مربی خوبی هستی. دوست دارم همیشه همراه ما باشی.
تعدادی از دانش‌آموزان سال‌های گذشته قادری این خبر را شنیده‌اند و با دانش‌آموزان مدرسه آیت الله معصومی همراه شده‌اند.
از یکی از آنها که تازه سرش را تراشیده می‌خواهم خودش را معرفی کند و بگوید از کجا آمده است که گفت: محمد شعبانلو هستم. از مدرسه راهنمایی خضریان آمده‌ام. دوره ابتدایی شاگرد آقای قادری بودم. وقتی شنیدیم که دانش‌آموزان ابتدایی موهایشان را برای همدردی با آقای قادری کوتاه می‌کنند ما هم آمدیم، کاش زودتر برگردد ما دوست داریم دوباره به ما درس بدهد و هیچوقت مریض نشود

http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، محمدرضا قادری ، دانش آموزان موهای سر خود را تراشیدند ،

شنبه 27 دی 1393

«کلید کوچک جهان» منتشر شد

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،

«کلید کوچک جهان» منتشر شد

«کلید کوچک جهان» منتشر شد
«کلید کوچک جهان» نام دومین مجموعه شعر «حسن گوهرپور» شاعر همدانی است که در 99 صفحه و با قطع رقعی، پاییز امسال ازسوی انتشارات روزبهان وارد بازار کتاب شده است.
1393/10/27
به‌گزارش همشهری، این اثر در شمارگان 1 هزار نسخه و به قیمت 85 هزار ریال در کتاب فروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان است.
در «کلید کوچک جهان» خواننده با 45 شعر و برای هر شعر با یک تصویر روبرو می‌شود، تصویرسازی کتاب با تکنیک آبرنگ، توسط «مینا عبدی» صورت گرفته است. همخوانی و هماهنگی تصاویر و شعرها از نکات مثبتی است که می‌توان به آن تاکید کرد.
اولین شعر مقدمه‌ تصویری کوتاه اما موجز به خواننده می‌دهد: کلید اول؛ انتظار زیادی است اگر بخواهیم ماشین‌ها بوق نزنند/ خیابان‌های شلوغ مرگ تولید نکنند/ کاسب‌ها به حق خودشان راضی باشند/ و همه مردم شعر بخوانند.
مجموعه شعر «آدم‌های مثلثی از خیابان‌ها آمده‌اند» اولین اثر «حسن گوهرپور»، در سال 1382 ازسوی نشر ثالث منتشر و سال ۸۳ کاندیدای جایزه ادبی کارنامه (شعر ملی ایران) شد. گوهر‌پور کار‌شناسی زبان و ادبیات فارسی و کار‌شناسی ارشد پژوهش هنر دارد. او افزون بر سرودن شعر یک کارگاه آموزش فلسفه و هنر را در تهران اداره می‌کند و سردبیری یک پایگاه خبری و دو ماهنامه را بر عهده دارد.
وی پیش از این مسئول انجمن ادبی «اردی‌بهشت»، یکی از فعال‌ترین  انجمن‌های ادبی استان بود. فعالان فرهنگی و تشکل‌های غیردولتی همدان قصد دارند همزمان با جشنواره زمستانی در همدان، آخرین اثر این شاعر همدانی، «کلید کوچک جهان» را در مراسمی رونمایی کنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%C2%AB%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%C2%BB-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF


برچسب ها: کلید کوچک جهان ، همشهری همدان ، کتاب حسن گوهر پور ،

نمایشگاه عكس‌های یاسمین عبادی در نگارخانه زنگنه

نویسنده: حسین زندی همدان‌‌ـ خبرنگار همشهری
نمایشگاه عكس‌های یاسمین عبادی در نگارخانه زنگنه
نگارخانه زنگنه مجتمع شهید آوینی، همزمان میزبان 2 نمایشگاه است .
1393/10/22
 به نظر می‌رسد هنرمندان جوان همدان تصمیم گرفته‌اند فصل سرمای همدان را با نمایش آثارشان گرم كنند. نمایشگاه عكس‌های یاسمین عبادی عكاس جوان همدانی در این نگارخانه به نمایش درآمده است. یاسمن عبادی دست به تجربه‌های نویی زده و در این نمایشگاه نیز عكس‌هایی متفاوت را عرضه كرده است. گفت‌وگوی همشهری را با او در ادامه می‌خوانید.
  • عكاسی را از چه زمانی آغاز كردید؟
4-5 سال است عكاسی می‌كنم و به دلیل اینكه رشته دانشگاهی من هم عكاسی است به‌صورت تخصص این رشته را پیگیری می‌كنم. با این شیوه كه آثاری از آن را  در نمایشگاه دیدید یك سال است كار می‌كنم‌.
  • ایده برپایی نمایشگاه از كی شکل گرفت؟
دوست داشتم عكس‌هایی را كه در سال‌های گذشته گرفته بودم را جمع‌بندی كنم و با تركیب‌بندی‌هایی كه از دید خودم به آن رسیده‌ام به نمایش بگذارم چون دید هركس متفاوت است و اگر عكاس دیگری در موقعیت من این عكس‌ها را می‌گرفت مسلماً با كارهای من تفاوت داشت. زاویه‌های دید افراد مختلف با هم متفاوت است و آنچه با كادربندی در لنز دوربین قرار می‌گیرد جلوه دیگری دارد. سوژه‌ها را باید از زوایای مختلف نگاه كرد گاهی یك مورد از دید نزدیك بهترنشان داده می‌شود و گاهی دید گسترده و دور بهتر است.
  • از چه تكنیكی در عكاسی استفاده می‌كنید؟
یكی از تكنیك‌هایی كه در این عكس‌ها استفاده كرده‌ام HDR است. این تكنیك، تركیب 3 عكس از یك زاویه و با 3‌گونه نور دهی مختلف كه یك بار با نوردهی نرمال و یك بار بسیار تاریك و بار سوم با نوردهی بسیار روشن گرفته می‌شود. حالا اگر این عكس ویرایش شود و نوردهی را تغییر دهیم سردی و گرمی نور را به مرحله دلخواه برسانیم نتیجه عكسی با این تكنیك می‌شود.
  • به نظر می‌رسد عكس‌ها كادربندی و موضوعات متفاوتی دارند و در این مورد چه شیوه‌ای را تجربه كرده‌اید؟
درست است كارهای من منسجم نیست و بر اساس موضوع عكاسی نكرده‌ام، اما موارد دیگری از درجه اهمیت بیشتری در این كارها برخوردار است. گاهی تلاقی 2 عنصر باعث زیبایی كار می‌شود در صورتی‌كه قواعد و قانون‌های عكاسی در آن رعایت نشده است.
  • استقبال از نمایشگاه و بازخورد تماشاگران چگونه بود؟
استقبال بسیار خوب بود و موجب دلگرمی من شد. عكاس‌ها نیز نظرات متفاوتی داشتند و هر یک مسائلی را مطرح كردند از جمله چاپ، نور و كاغذ سؤال كردند. در مورد چاپ نیز باید بگویم، عكس‌ها را به این دلیل به‌صورت متالیك و براق چاپ كردم كه نور در آن بسیار مهم است نور هم یك طیف سفید و نقره‌ای رنگ دارد و كاغذ براق باعث بهتر شدن نور دهی می‌شود.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%83%D8%B3%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%85%D9%8A%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B2%D9%86%DA%AF%D9%86%D9%87


برچسب ها: عکاسی همدان ، نمایشگاه عکس در همدان ،

سه شنبه 16 دی 1393

وقت نمایش نقاشی‌های بی‌رنگ

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،هنر ،گفتگو ،


همدان

وقت نمایش نقاشی‌های بی‌رنگ

نویسنده: حسین زندی همدان- خبرنگار همشهری
وقت نمایش نقاشی‌های بی‌رنگ
کمبود گالری‌ها، نمایشگاه و فضای آموزشی از موارد مورد انتقاد هنرمندان در همدان است
1393/10/16
«نینا جوادی‌قانع» متولد 1366در همدان است و با اینکه از ده سالگی نقاشی و طراحی را شروع کرده اما اولین بار است که آثارش را در معرض نمایش عموم قرار داده است. آثاری که در خلق آن تکنیک خاصی به کار رفته و تنها از دو رنگ سیاه و سفید استفاده شده است. به نظر می‌رسد این نمایشگاه در فصل زمستان با استقبال خوبی روبه‌رو شود این نمایشگاه تا 18 دی‌ماه در گالری زنگنه مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برقرار است. نینا جوادی در این گفت و گو از چگونگی ورودش به عرصه هنر می‌گوید.
  • چه عاملی باعث شد به نقاشی علاقه پیدا کنی؟
حدود ده، یازده سالگی وقتی مجله‌هایی که پدرم می‌خرید را ورق می‌زدم از طرح‌ها و کاریکاتورهای سیاه و سفید  این نشریات لذت می بردم از همان زمان شروع کردم به طراحی و کاریکاتور، البته با مضمون‌های کودکانه.
  • آموختن این هنر را از چه زمانی آغاز کردی؟
بعد از اینکه وارد هنرستان شدم رشته گرافیک را انتخاب کردم و در زمینه تصویرسازی، عکاسی و نقاشی کار کردم انتخاب رشته گرافیک به علت بیان صریح و شیوه و تکنیک‌های خاص و جذاب بود ودر دانشگاه نیز این رشته را ادامه دادم، اما بعد از دوران تحصیل اوقات بیشتری را به نقاشی اختصاص دادم و این هنر شکل آگاهانه‌تری برایم پیدا کرد.
  • منظور از این شکل آگاهانه چیست؟
بیشتر به بازنمایی ضمیر ناخودآگاه و آن چه در رویاها بازخوانی می‌شود و دستیابی به ناخودآگاه خود از طریق هنر را مد نظر قرار دادم و به سمت معنا، لذت بردن و دستیابی به درون خود از طریق نقاشی رفتم.
  • از این‌که تصمیم گرفتی کارهای خود را در نمایشگاه به معرض دید و تماشا بگذاری بیشتر بگو. در واقع چه چیزی باعث شد که نمایشگاه برگزار کنی؟
البته پیش از این‌ها دوست داشتم این اتفاق بیفتد و حدود چهار سال هم پیگیر بودم اما متاسفانه در گذشته مدیران ارشاد همکاری نمی‌کردند. نمایشگاه آثار هنری ایستگاهی است که هنرمند می‌تواند مسیر رفته و نرفته را در آن رصد کند من هم به این دلیل مجموعه کارهایم را به نمایش می‌گذارم تا نظرات و نقد استادان، صاحبنظران و دوستان را دریافت کنم و از این طریق نگاه درست‌تری به هنر داشته باشم.
  • چه تعداد از کارهای شما در این نمایشگاه آمده است؟
تعداد آثاری که در این نمایشگاه ارایه شده 57 اثر است. این آثار به شیوه خودنویس روی مقوا به صورت سیاه قلم کار شده است.
چرا این شیوه را انتخاب کردی و از روش‌های دیگر که طیف رنگی بیشتری در آنها به کار می‌رود استفاده نمی‌کنی؟
به دلیل علاقه شخصی با این شیوه کار می‌کنم. البته پیش‌تر رنگ روغن و مداد رنگ هم کار کرده‌ام طیف رنگ مشخص در نقاشی اغواگر است و من برای بیان احساسات و اندیشه‌های خود این شیوه را انتخاب کردم که به صورت سبک اکسپرسیونیسم و سورئالیسم خود را نشان می‌دهد و هدف ازنمایش آثار نشان دادن ایده پردازی نو دراین مجموعه و اهمیت بازخورد آن است.
  • یعنی کمتر به واقع‌گرایی توجه می‌کنی؟
من در آثارم از سبک نمادگرایی هم به نحوی استفاده می‌کنم و از واسطه های ناهماهنگ بصورت عمدی استفاده می‌کنم. هدف این است که افکار و عواطف را با اشاره غیرمستقیم نمایش دهم و کمتر از بیان صریح بهره ببرم. عقیده‌ام این است که هر اثر هنری برای اینکه جذاب باشد باید تفاوت‌هایی را به نمایش بگذارد تا بر میزان اهمیت و تاثیر‌گذاری تاکید کند.
  • در آثار شما زن نقش بسیار پررنگی دارد. علت این کار چیست؟
درست است، البته من در آثارم علاوه بر نقش زن در بیشتر کارها طبیعتاً تصویری از خود و ذهنیتم را دارم و از نمادهایی مانند ماهی، کلاغ، پروانه و گنجشک استفاده می‌کنم.
کمبود گالری‌ها، نمایشگاه و فضای آموزشی از جمله مواردی مشخص و مورد انتقاد هنرمندان در همدان است.
  • محیط‌های آموزشی در همدان بخصوص فضای آموزش که تجربه حضور در آن را داشتی را چگونه می‌بینی؟
فضای دانشگاهی که متوسط است و چندان تعریفی ندارد و در آموزشگاه‌های خصوصی هم به جز چند نفر اگر کسی حرفی برای گفتن دارد بعد از چند وقت از همدان می‌رود.
  • وضعیت نقاشی در همدان را چگونه ارزیابی می‌کنی؟
در همدان فضای آزاد و موقعیت مناسبی برای تبادل ایده‌ها، نظرها و به طور کلی نقد هنر وجود ندارد. پیشنهادم این است که محافل و اماکنی شکل بگیرد تا فضایی برای گفت و گو پدید آید. انجمن‌های غیر‌دولتی می‌توانند در این زمینه کمک کنند. امیدوارم هنرمندان همدان پیشقدم شوند تا چنین انجمن‌ها و تشکل‌هایی شکل بگیرد. نکته مهم‌تر این است که در نبود چنین فضایی هنرمندان همدانی مجبور به مهاجرت می‌شوند همدان نقاشان بزرگی داشته اما با یک نگاه اجمالی متوجه می‌شویم که یا به خارج از استان و یا خارج از کشور رفته‌اند. باید برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای چاره‌ای اندیشید.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%86%DA%AF?magazineid=


برچسب ها: هنر همدان ، نقاشی همدان ، همشهری همدان ،

بهره‌گیری از هنر برای پویایی هلال‌ احمر در فصل سرما

نویسنده: حسین زندی
بهره‌گیری از هنر برای پویایی هلال‌ احمر در فصل سرما
موضوع آموزش یکی از مباحث اساسی در جمعیت هلال احمر است. درباره وضعیت آموزش‌ها در این نهاد با «بهروز کارخانه‌ای» مدیرعامل جمعیت هلال احمر گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
1393/10/10
موضوع آموزش یکی از مباحث اساسی در جمعیت هلال احمر است. درباره وضعیت آموزش‌ها در این نهاد با «بهروز کارخانه‌ای» مدیرعامل جمعیت هلال احمر گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
  • آموزش در هلال احمر استان همدان چگونه است؟
آموزش در هلال احمر در زیرگروه‌های آموزش عمومی، همگانی و تخصصی است. آموزش همگانی از وظایف هلال احمر است که شامل آموزش به مردم در اماکن عمومی است، آموزش عمومی نیز یعنی عده خاصی به هلال احمر مراجعه کنند و آموزش‌های خاصی دریافت کنند.
 آموزش تخصصی نیز برای افرادی است که آموزش اولیه و مقدماتی را طی کرده‌اند و حالا می‌خواهند در هلال احمر در یکی از رسته‌ها به صورت تخصصی فعالیت کنند.
  • این رسته‌ها شامل چه مواردی است؟
ما در هلال احمر 10 رسته داریم ازجمله‌؛ امداد و نجات جاده ای، اسکان اضطراری، رسته سیلاب وکوهستان که هرکدام تخصص خاصی را شامل می‌شود.  ما به دنبال آموزش همگانی از طریق صدا و سیما هستیم و به همین دلیل برنامه‌های زیادی ضبط کرده‌ایم که هفته‌ای دوبار از طریق صدا و سیما پخش می‌شود.
  • برای روستاها و جوامع محلی چه فکری کرده‌اید؟
برای تحقق یک هدف با  شعاری: «هر خانواده یک امداد‌گر» اجرای طرحی به نام «دادرس» در میان دانش‌آموزان آغاز شده که آموزش‌های کمک‌های اولیه را دریافت می‌کنند. ستاد بحران روستا و امدادگر نیز از طرح‌های دیگر ماست که تیم امداد روستا آموزش داده می‌شوند و قرار است در روستاها مستقر شوند.
هدف ما این است که وقتی بحرانی رخ می‌دهد افرادی باشند که سریع به محل برسند و موقعیت را ارزیابی کنند، ارزیابی اولین گام در یک بحران است و به افراد نیازمند کمک‌های لازم را با توجه به امکاناتی که در دست دارند ارائه کنند در روستاهایی که بیش از 250 نفر جمعیت دارند این طرح را پیاده خواهیم کرد.
  • برای زمستان همدان چه برنامه‌ای دارید؟
در این موضوع دو مشکل جاده‌ها و گردنه‌ها و همچنین کوهستان را داریم. ظرف چند روز آینده پایگاه امداد و نجات کوهستان الوند در ارتفاع «میدان‌میشان» فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و با افتتاح این پایگاه در سراسر زمستان گروه امداد در دامنه الوند مستقر خواهند شد. قرار است یکی از هلی‌کوپترهای جدید خریداری شده برای امداد و نجات به همدان داده شود تا از این نظر هم به روز شویم.
با توجه به اینکه همدان استان سردسیر است و زمستان ها با یخبندان روبه‌رو است در بحث امداد جاده‌ای چه برنامه‌هایی دارید؟
 در بحث امداد جاده‌ای هم فعال هستیم اما باز هم توصیه می‌کنیم شهروندان مراقب باشند، رعایت قوانین رانندگی وحقوق دیگران اولین گام است تا تا حادثه وحشتناکی اتفاق نیفتد به هر حال وظیفه ماآموزش شهروندان و کمک به آسیب دیدگان است اما سخن ما این است که شهروندان خود باید مواظب خودشان باشند.
  • در زمینه برنامه‌های فرهنگی چه اقداماتی انجام شده است؟
در بخش جوانان برگزاری کلاس‌های عکاسی و تولید فیلم‌های کوتاه را داریم یکی از نفرات برتر جشنواره فیلم کوتاه امداد و نجات یک همدانی بود که فیلی با عنوان «فریاد در سکوت» برنده این جشنواره شد.
جمعیت هلال‌احمر می‌تواند با جذب جوانان در بخش‌ برنامه‌های هنری بهتر فعالیت کند در بحث هنر پیرو سخنان فیلسوف شهیر علامه محمد‌تقی جعفری باید بگویم «هنر شمایل شفاف کمال است».
این زیباترین تعریف از هنر است اگر کمال را مبنا قرار دهیم وآن را تزیین کنیم آن تزیین هنر است ما در هلال احمرهمدان در آموزش‌های هنری به دنبال چنین شیوه ای هستیم.
  • ارتباط هنر و جمعیت هلال احمر در چیست؟
هنر نزدیکترین ویژگی به صفت خداوند است به همین سبب باعث خلاقیت می‌شود و دوست داریم در همه امور حضور داشته باشد.
 هنر ما برگرفته از تاریخ ایران است در این زمینه بسیار غنی هستیم. تلاش خواهیم کرد از این ظرفیت استفاده کنیم و جمعیت هلال احمر را به سمت پویایی پیش ببریم.  
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%88%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84%E2%80%8C-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D9%85


برچسب ها: همشهری همدان ، هلال احمر ، هلال احمرهمدان ،

دوشنبه 15 دی 1393

مدیون برگزاری جشنواره تئاتر هستیم

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،روزنامه همشهری ،

مدیون برگزاری جشنواره تئاتر هستیم

نویسنده: حسین زندی
مدیون برگزاری جشنواره تئاتر هستیم
«نوشین بیگلریان» از فعالان حوزه تئاتر همدان است كه در یك خانواده اهل تئاتر و نمایش متولد و از پنج سالگی به‌عنوان بازیگر وارد فعالیت حرفه‌ای شد .
1393/10/13
«نوشین بیگلریان» از فعالان حوزه تئاتر همدان است كه در یك خانواده اهل تئاتر و نمایش متولد و از پنج سالگی به‌عنوان بازیگر وارد فعالیت حرفه‌ای شد . از سال 1362 ده‌ها تجربه بازیگری، طراحی صحنه و كارگردانی را در كارنامه خود دارد و در بسیاری از جشنواره‌ها حضور داشته و موفق به كسب مقام شده است. اما این روزها او وارد تجربه دیگری در عرصه نمایش شده و مدتی است كه مسئولیت كانون تئاتر كودك همدان را بر عهده دارد. وی در این گفت‌وگو وضعیت این نهاد فرهنگی را تشریح می‌كند.
  • كانون تئاتر كودك همدان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز كرده است؟
فعالیت كانون تئاتر كودك همدان از آذر سال گذشته كلید خورد و در مجمعی كه توسط اداره ارشاد استان همدان و جمعی از فعالان تئاتر كودك و نوجوان همدان برگزارشد پس از رأی‌گیری، پنج نفر به‌عنوان اعضای هیأت مدیره و یك نفر بازرس انتخاب شدند كه عبارت بودند از محسن‌پور قاسمی، سعید باغبانی، حمیدرضا رضایی، فرزاد لباسی، من و صابر دارپوی كه بازرس كانون هستند و از بین 6 نفر من به‌عنوان مدیر كانون انتخاب شدم.
  • چه افرادی می‌توانند عضو كانون شوند و تاكنون وضعیت عضوگیری شما چگونه بوده است؟
در این مدت كوتا بیش از110 نفر عضو كانون شده‌اند كه همه از فعالان تئاتر همدان هستند به‌خصوص افرادی كه در حوزه كودكان كار می‌كنند، خوشبختانه استقبال خوب بوده است.
  • هدف و برنامه‌های شما در این نهاد چیست چه فعالیت‌ها و چه انتظاری از اعضا دارید؟
ما در این یك سال چندین كارگاه و «ورك شاپ» برگزار كرده‌ایم. رایزنی‌هایی برای تقویت كانون با نهادهای استانی مانند شهرداری و استانداری داشته‌ایم حتی با تهران هم رایزنی كرده‌ایم.
 باید توجه داشته باشیم كه اعتبار دوره‌های انتخابات كانون 2ساله است و من فكر می‌كنم بعد از اتمام دوره دو ساله ما این نهال به ثمر خواهد رسید و اعضای بعدی می‌توانند آنچه ما كاشته‌ایم را برداشت كنند، ما در آغاز راه هستیم.
  • كانون برای تقویت تئاتر همدان چه برنامه‌ای دارد؟
اگر گروه‌ها امكانات داشته باشند و بتوانند هزینه بیشتری را صرف كارها كنند نتیجه بهتری خواهیم گرفت و تماشاچی بیشتری را در سالن خواهیم دید، در طول سال ما تماشاچی‌های خود را داریم در همدان تئاتر كودك جا افتاده است در طول تابستان گذشته همزمان دو سالن درگیر اجرای كار كودك بود و مردم شهر نیز خوشبختانه استقبال خوبی داشتند.
  • این استقبال از كجا می‌آید؟
به هر حال ما مردم علاقه‌مندی داریم، مردم همدان با كار كودك ارتباط خوبی برقرار كرده‌اند البته بخشی از این استقبال و ارتباط را مدیون برگزاری جشنواره‌ها در همدان هستیم. در روزهای برگزاری این جشنواره همه مردم همدان درگیر هستند.
  • از جشنواره‌ها گفتید، نقش كانون در جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان چگونه بود؟
امیدوار بودیم كه از كلید خوردن جشنواره تا پایان جشنواره كانون سهیم باشد اما چون این كانون نوپا بود این اتفاق نیفتاد البته مراسم اختتامیه بر عهده ما بود و كمیته داوران كودك هم به كانون واگذار شد امیدواریم سال‌های آینده نقش پررنگ‌تری داشته باشیم.
  • اعضای شما از لحاظ اجرا و شركت در جشنواره چه نقشی داشتند؟
من با افتخار باید بگویم كه 6 كار تولید صحنه‌ای گروه‌هایی كه عضو كانون هستند در جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان حضور داشتند هر چند نتوانستیم حمایت چندانی از این گروه‌ها داشته باشیم اما در كنار این دوستان بودیم و من از همه آنان تشكر می‌كنم.
  • این روزها چه كارهایی در حال اجرا است؟
البته در ماه‌های محرم و صفر یك وقفه‌ای در تئاتر ایجاد می‌شود و به جز كارهای مناسبتی و عاشورایی كه تعداشان بسیار كم است ،كار چندانی در همدان نداریم.
بیشتر فعالیت گروه‌های تئاتر از فروردین ماه هر سال آغاز می‌شود و در طول سال ادامه پیدا می‌كند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D9%85


برچسب ها: همشهری همدان ، تئاتر همدان ، تئاتر کودک ،

دوشنبه 15 دی 1393

30 سال زندگی با دوات

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گفتگو ،

30 سال زندگی با دوات

30 سال زندگی با دوات
سید علا سرمدی:هنر خوشنویسی اكتسابی است واگر کسی به دنبال آن نرود این هنر را یاد نمی‌گیرد .
1393/10/09
خوشنویسی همدان پیشینه درخشانی دارد، در صدسال اخیر بزرگانی چون ریاض همدانی و حسن دانشفر چراغ این هنر را برافروختند و جانشینان خلف آنان این رشته را همچنان ادامه می‌دهند. سیدعلا سرمدی یكی از خوشنویسان با سابقه همدان است كه بیش از 30 سال به تربیت هنرجویان این رشته پرداخته است. او متولد 1328 در همدان است كه پس از پایان تحصیلات در سال 1362 اولین آموزشگاه خصوصی در همدان را دایر كرد. سرمدی دارای درجه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران است و در این گفت‌و‌گو خوشنویسی همدان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • ابتدا از چگونگی ورودخود به عرصه خوشنویسی بگویید؟
بخشی از تحصیلاتم را در همدان گذراندم و پس از مهاجرت به تهران در آن شهر ادامه تحصیل دادم، همزمان آموختن خوشنویسی را هم پیگیری كردم و دوره‌هایی را نزد استاد عبدالله فرادی گذراندم، خط نستعلیق را نزد ایشان و خط شكسته نستعلیق را پیش استاد یداللهی كابلی آموختم.
  • آموزش دادن به هنرجوها را چه زمانی شروع كردید؟
پس از بازگشت به همدان متوجه شدم كلاس و آموزشگاه خصوصی در همدان وجود ندارد و چند نفر از استادان قدیمی این رشته از جمله استاد حسن دانشفردر منزل خود شاگردان را آموزش می‌داد، با توجه به علاقه‌ای كه به خوشنویسی داشتم در سال 1362 اولین كلاس و یا آموزشگاه خوشنویسی را در همدان راه‌اندازی كردم و تا امروز ادامه داده‌ام.
  • آن زمان انجمن خوشنویسان فعال نبود؟
تا سال 67 كه انجمن خوشنویسان در همدان تأسیس شد هیچ نهادی در زمینه آموزش خوشنویسی وجود نداشت.
  • تفاوت نگرش و حتی آموزش در هه 60 با توجه به ورود فناوری‌هایی مانند كامپیوتر با امروز در چه چیزی است؟
آن دوره مردم علاقه زیادی به خوشنویسی داشتند و كامپیوتر و موبایل وجود نداشت با ورود این ابزار جوانان و نوجوانان از خوشنویسی فاصله گرفتند، اما پس از سال‌ها هم خانواده‌ها و هم آموزش پرورش متوجه اهمیت خوشنویسی شدند به همین علت دوباره در حال رونق گرفتن است.
  • آزمون‌های پایان دوره توسط چه نهادی انجام می‌شود؟
آزمون‌ها توسط انجمن خوشنویسان همدان برگزار می‌شود بدین صورت كه امتحانی زیر نظر اداره ارشاد برگزار می‌شود اوراق به تهران فرستاده می‌شود مدارك هم توسط انجمن خوشنویسان در تهران صادر می‌شود.
  • از زنده‌یاد استاد عبدالله فرادی یاد كردید، دوره‌ای كه او درهمدان بود شما هم در كلاس‌ها شركت می‌كردید؟
استاد فرادی به‌صورت مقطعی و گاهی هرسال یك یا دو ماه به استان‌های مختلف می‌رفتند و دوره‌های آموزشی برگزار می‌كردند، استقبال خوبی هم می‌شد اما وقتی به همدان آمدند من در اینجا نبودم.
  • به جز استاد فرادی و كابلی نزد چه كسانی آموزش دیدید؟
پس از زنده‌یاد فرادی ارتباط خوبی با استاد حسین امیرخانی برقرار كردم.
  • شیوه آموزش و خوشنویسی كدام یك از استادان را می‌پسندید؟
هردو خوب است، آن زمان من و دیگر شاگردان سعی می‌كردیم نهایت استفاده را از آنان ببریم مثلاً وقتی خدمت استاد فرادی بودم بعد از پایان كلاس تا منزل ایشان را همراهی می‌كردیم و سؤال‌ها را می‌پرسیدیم چون هفته‌ای یك بار به تهران مراجعه می‌كردیم.
  • در همدان با كدام یك از خوشنویسان ارتباط داشتید؟
در این شهر خوشنویسان زیادی بودند كه رابطه دوستی با هم داشتیم البته بیشترخوشنویسان همدان بعد از انقلاب از شاگردان فرادی بودند اما از قدیمی‌های همدان بیشتر با جواد رحیمی و حسن دانشفر دوست بودم و این دوستی با آقایان قهرمانی و فتوت همچنان ادامه دارد.
  • وضعیت خوشنویسی همدان در مقایسه با قزوین كه به قولی پایتخت خوشنویسی است چگونه است؟
در گذشته استان‌هایی مثل قزوین فعال‌تر بودنداما امروز تقریباً بیشتر نقاط كشور وضعیت همسانی دارد و برای بهتر شدن شرایط باید دولت و مدرسان توان بیشتری را صرف كنند و جوانان و نوجوانان را جذب كنند.
  • در همدان كدام نوع خوشنویسی برجسته‌تر است؟
من فكر می‌كنم نستعلیق و شكسته رونق بیشتری نسبت به ثلث و نسخ داردالبته شكسته ثلث و نسخ در آزمون جزء خط دوم محسوب می‌شود و خط اصلی نستعلیق است. انتخاب خط دوم از دوره عالی شروع می‌شود در این دوره كتابت و نستعلیق اجباری است و خط دوم اختیاری است در این دوره بیشتر هنرجویان همدانی به خط شكسته گرایش دارند.
  • نقش مدرسان در فراگیری بهتر چگونه است؟
باید توجه داشت اگر در محلی آموزشی صورت می‌گیرد اگر تخصصی برخورد نشود موفق نخواهد شد یك فرد نمی‌تواند همه انواع خوشنویسی را تعلیم دهد و هر مدرس باید یك رشته را تعلیم دهد به همین دلیل من تنها نستعلیق آموزش می‌دهم و شكسته، ثلث و نسخ توسط مدرسان دیگر آموزش داده می‌شود.
  • در خانواده شما دوبرادرتان هم خوشنویس هستند تحت تأثیر شما به این رشته روی آورده‌اند یا یك استعداد ذاتی و ارثی در خانواده شماست؟
به نظر من هنر خوشنویسی اكتسابی است و اگر كسی به دنبال آن نرود این هنر را یاد نمی‌گیرد.
  • یعنی اگر كسی خط بدی داشته باشد با آموزش می‌تواند خوشنویس درجه یك بشود؟
بله، صد‌درصد چنین اعتقادی دارم، انسان موجود بسیار توانایی است و اگر بخواهد می‌تواند.
رشته‌های مرتبط با خوشنویسی مانند تذهیب در همدان چه وضعیتی دارد؟
تذهیب حرفه‌ای در همدان كمتر دیده می‌شود برخلاف خوشنویسی كه به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌كنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/30-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AA?magazineid=


برچسب ها: خوشنویسی همدان ، هنر همدان ، علا سرمدی ، همشهری همدان ،

دوشنبه 15 دی 1393

پل بعثت روی دست مسئولان ماند

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :میراث فرهنگی ،گفتگو ،


پل بعثت روی دست مسئولان ماند
http://ghanoondaily.ir/News/39463/%D9%BE%D9%84-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF

حسین زندی - فعالان مدنی ساخت پل بعثت در همدان را  عامل تخریب قدیمی‌ترین قنات‌های همدان می‌دانند و تغییر مسیر رودخانه دره‌مرادبیک را خطرناک عنوان می‌کنند اما مسئولان از طرح نیمه کاره خود دفاع می‌کنند.
شهردار منطقه یک همدان می‌گوید: «پروژه پل بعثت تا خرداد ماه سال آینده تکمیل خواهد شد و اکنون  حدود 55 درصد از کار پیشرفت فیزیکی داشته است. شهروندان نیزخوشبختانه راضی هستند.» 
مهدی مجیدی  در پاسخ به مخالفت کارشناسان می‌گوید: «اگر به حرف منتقدان توجه کنیم اصلا نباید در این شهر عملیات عمرانی داشته باشیم و پل بسازیم. رکوردی که شهرداری در این سال‌ها در زمینه پل سازی زده است در هیچ شهری وجود ندارد.»
اما کارشناسان و فعالان مدنی موافق شهردار نیستند. مهندس بهرنگ مجیدی مدرس 
دانشگاه آزاد در همدان می‌گوید: «برخی فکر می‌کنند اگر چند برج بلندمرتبه و چند پل در یک شهر بسازند مدرن می‌شوند اما مدرن شدن با پل ساختن نیست. اگر کشورهای دیگر توسعه یافته اند و حتی شهرهای دیگر ایران در حال پیشرفت هستند به خاطر این است که رفتار بهتر داشته‌اند و به زیرساخت‌ها توجه کرده‌اند نه به منافع شخصی.»
اشرف منطقی از فعالان فرهنگی همدان نیز می‌گوید: «ما فعالان مدنی کاملا با این طرح مخالف هستیم. بهتر بود بودجه‌ای که برای پل‌سازی صرف می‌شود برای احیاء قنات‌ها، چشمه‌ها و استیل‌ها (استخرهای) تاریخی همدان هزینه شود که در اثر شهرسازی جدید نابود شدند. شهر دستخوش منافع برخی از مهندسان شده است و تمامی‌چشمه‌های طاقی و گبری باستانی نابود شده است. »
منطقی با بیان اینکه «هر کاری در تهران انجام می‌شود ما هم تقلید می‌کنیم» می‌گوید: «در پل‌سازی هم ظاهرا الگوی مسئولان ما تهران است، مگر آن همه اتوبان و پل مشکل ترافیک تهران را حل کرده است؟ منطقه بعثت صبح‌ها قیامت است. اینها به اعصاب و روان مردم آسیب می‌زنند و به آلودگی و گرد و خاک این پل توجه نمی‌کنند. رودخانه دره مراد بیک دقیقا عمود بر این پل است. اگر طغیان کند چه کار خواهند کرد»
مهندس مهرداد خضریان می‌گوید: 
«در طرح تفضیلی همدان شعاع یا رینگی که بلوار بعثت را هم در بر می‌گیرد یک بزرگراه به عرض 75 متر تعریف شده است. این شعاع حلقه بزرگراهی همدان را تشکیل می‌دهد و چنین طرحی تنها در همدان پیش‌بینی شده است. طبق قواعد شهرسازی باید دسترسی سواره در این بزرگراه بدون توقف صورت بگیرد. به همین دلیل ساخت پل پس از تکمیل بزرگراه لازم است اما اینکه جانمایی پل چگونه باشد بسیار حساس است.»
این مدرس دانشگاه می‌گوید: «یکی از مشکلات، برخورد رودخانه دره مرادبیک با آن است. باید توجه داشته باشیم که بالاخره یک روز این رود زنده خواهد شد و ممکن است طغیان کند. پس باید پیش از ساخت پل به این نکته و جانمایی پل توجه می‌شد.»
خضریان ادامه می‌دهد: « پل‌هایی که در همدان ساخته شده است هیچ زیبایی ندارند. سابقه پل‌سازی ما در ایران به بیش از دو هزار سال پیش بر می‌گردد. در همین منطقه همدان و غرب کشور پل‌هایی از دوره ساسانیان، صفویه و قاجار داریم. پل‌سازی یک پدیده وارداتی نیست که از غرب آمده باشد. یک فناوری بومی‌و کهن است به همین دلیل اگر امروز ما پل می‌سازیم باید به جنبه زیبایی‌شناسانه هم توجه کنیم و ارزش‌های معماری را در آن ببینیم.»
با همه این انتقادها و مخالفت‌ها، پل بعثت احداث خواهد شد و قرار است تا بهار سال آینده به پایان برسد. اما آیا پس از این مسئولان و مدیران شهری همدان به خواست شهروندان توجه خواهند کرد یا در طرح‌های کلان شهری یکسویه تصمیم خواهند گرفت؟


برچسب ها: روزنامه قانون ، پل بعثت همدان ، شهرسازی همدان ،