سه شنبه 27 آبان 1393

خانه‌های تاریخی همدان فرهنگسرا می شوند

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :میراث فرهنگی ،گفتگو ،




همدان

استاندار همدان در نمایشگاه مطبوعات:

خانه‌های تاریخی همدان فرهنگسرا می شوند

خانه‌های تاریخی همدان فرهنگسرا می شوند
استاندار همدان: ادامه ساخت موزه منطقه‌ای غرب كشور به‌زودی آغاز خواهد شد .
1393/08/27
همدان ‌ـ حسین زندی ـ خبرنگار همشهری: استاندار همدان با حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران برضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و فرهنگی تأكید كرد.
محمد ناصر نیكبخت با تأكید بر این‌كه رسانه‌ها به‌عنوان ركن اصلی مردمسالاری و دموكراسی نیاز جامعه امروز ایران هستند، گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات باید به رسانه‌ها و مردم اعتماد كرد و ما نیز باید با هم همكاری كنیم تا مسیر را برای برای رسانه‌ها بازكنیم و در استان همدان با تعامل دوسویه بتوانیم اخبار صحیح را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
وی با اشاره به این‌كه همدان می‌تواند به پایلوت رویدادهای ادبی و هنری به‌ویژه در حوزه كودك و نوجوان تبدیل شود گفت: ما تلاش می‌كنیم بار دیگر جشنواره فیلم كودك و نوجوان به همدان باز گردد. من با جناب وزیر در این خصوص صحبت كرده‌ام و اداره كل استان نیز موضوع را دنبال می‌كند اما بستگی دارد به شرایطی كه وزارت ارشاد ایجاد خواهد كرد.
البته جشنواره تئاتر كودك و نوجوان را داریم اما از دیگر رویدادهای فرهنگی نیز غافل نیستیم نمایشگاه تخصص كودك و نوجوان را دنبال می‌كنیم و امیدواریم بتوانیم یك جشنواره ادبی بین‌المللی برای كودكان و نوجوانان در همدان پیریزی كنیم. رویدادهایی مانند جایزه باباطاهر را هم در استان داریم.
همدان با توجه به سابقه علمی و پایه‌های فرهنگی همدان، این استان شایستگی و ظرفیت این را دارد تا بتواند به پایلوت فرهنگی تبدیل شود.
نماینده دولت در همدان ایجاد فضاهای جدید برای فعالیت‌های فرهنگی از جمله سالن‌های استاندارد كنسرت را ضروری دانست وگفت: ما اولویت اول برای استان را توسعه گردشگری تعریف كرده‌ایم.
 یكی از ضرورت‌های توسعه گردشگری تو‌سعه فرهنگی است و فضاهای فرهنگی استان باید به گردشگران معرفی شود. اگرچه سالن‌های خوبی در همدان داریم اما 2 سالن بزرگ‌تر در حال ساخت است و برای توسعه این حوزه از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌كنیم و تلاش خواهیم كرد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه بهره‌ببریم.
محمد‌ناصر نیكبخت در مورد مسكوت ماندن طرح تبدیل خانه‌های تاریخی همدان به فرهنگسرا گفت: این طرح مدتی مسكوت بود و با پیگیری‌هایی كه صورت گرفت دوباره به جریان افتاد و اكنون همكاران موضوع را بررسی می‌كنند تا این اتفاق در همدان بیفتد. من هم پیگیر موضوع هستم.
نیكبخت در پاسخ به این سؤال كه چرا با توجه به قولی كه سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری و او به‌عنوان مسئول استانی برای ادامه ساخت موزه منطقه‌ای غرب كشور هنوز اقدامی صورت نگرفته است و این پروژه همچنان متوقف شده است گفت: شما تاكنون از من قولی شنیده‌اید كه عملی نشده باشد؟ این پروژه قرار است به‌صورت 50-50  ادامه پیدا كند. امیدوارم بزودی توافقی با سازمان میراث برای چگونگی ادامه كار صورت گیرد تا بتوانیم اقدام را نهایی كنیم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF?magazineid=


دوشنبه 26 آبان 1393

راه دشوار اجرای نمایش در همدان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،مطالب در خبر گزاری ها ،گفتگو ،

فت‌و‌گوی همشهری با كارگردان همدانی «نوعی داستان عاشقانه»

راه دشوار اجرای نمایش در همدان

نویسنده: حسین زندی‌ـ خبرنگار
برخورد مناسبی با نمایش و نمایشنامه‌نویسی در ایران نمی‌شود و متولیان هنر نگاه سازنده‌ای به این مقوله ندارند
1393/08/25
همدان‌ـ حسین زندی‌ـ خبرنگار همشهری: «سهراب نیك‌فرجاد» كارگردان نام‌آشنای همدانی پس از كارگردانی و بازی موفق «خواستگاری» و «آواز قو» كه با حضور پدر تئاتر همدان استاد «نصرالله عبادی» در تابستان گذشته به روی صحنه رفت، این‌بار نمایشی دیگر از آرتور میلر را كارگردانی می‌كند.
نیك‌فرجاد این روزها با گروه خود در حال تمرین است. منیژه احمدی و سهراب نیك‌فرجاد در این نمایش نقش‌آفرینی می‌كنند. به همین بهانه با این كارگردان گفت‌وگویی داشتیم.
  •     این روزها مشغول چه‌كاری هستید؟
به تازگی نظرم به یكی از نمایشنامه‌های آرتور میلر به نام «نوعی داستان عاشقانه» جلب شد كه این روزها در حال تمرین هستیم و امیدوارم به‌زودی به روی صحنه برود.
  •     نمایش چه موضوعی را دنبال می‌كند؟
نمایش به مسائل اجتماعی آمریكا به‌ویژه اضمحلال شخصیت زن در كنار فساد دستگاه قضایی آن كشور می‌پردازد. یكی از شخصیت‌های این نمایشنامه كاراگاهی است که دنبال اثبات بی‌گناهی متهمی در زندان است. تنها كسی كه می‌تواند به این بی‌گناهی شهادت دهد زنی به نام آنجلا است. این زن دچار اختلال شخصیت است و در طول نمایشنامه مشخص می‌شود كه پرونده باید بسته شود.
همه شخصیت‌های دولتی و قضایی فاسد در این پرونده حضور دارند كه در مفاسدی  مانند مواد مخدر و جرم‌های دیگر غرق هستند. در این نمایشنامه با یك نگاه زیركانه تلاش دارد نشان دهد كه یک جامعه فاسد چگونه از زن به‌عنوان یك وسیله ابزاری استفاده می‌کند و برای پیشبرد كارهای سیاسی دست به هر‌كاری می‌زند. حتی خود كارآگاه هم می‌گوید در این جامعه عشق معنایی ندارد.
    علت انتخاب نمایشنامه‌های خارجی در اجراهای اخیر شما چه بوده است؟ به نظرم این چهارمین‌كاری است كه از نمایشنامه‌نویسان خارجی انتخاب كرده‌اید.
گاهی دلایل شخصی است مثل علاقه شخصی من به چخوف كه باعث شد 2 نمایشنامه «خواستگاری» و «آواز قو» را تابستان گذشته به روی صحنه ببرم اما علت دیگر این است كه اعتقاد دارم در این شهر باید از نمایشنامه‌نویسان بزرگ هم كار روی صحنه برود تا هم مخاطبان قدرت انتخاب داشته باشند و هم هنرمندان كارهای متفاوت را دتجربه کنند. پیش‌تر كه نمایش «مرگ و دختر جوان» اثر آریل دورفمان را اجرا كردیم، به دلیل برجسته بودن نمایشنامه بود. این نمایشنامه در عین متفاوت بودن متناسب با جامعه ما بود.
  •     علت انتخاب این كار چه بود؟
یكی از دلایل انتخاب نوعی داستان عاشقانه این است كه نشان دهیم امریكایی‌ها چه دستگاه فاسدی دارند و هر جامعه‌ای كه در آن فساد باشد راه و رسم درستی نخواهد داشت. البته انتخاب نمایشنامه‌های خارجی به این معنا نیست كه ما در ایران هیچ نمایشنامه خوبی نداریم گرچه این روزها نمایشنامه خوب بسیار كم داریم و در زمینه نمایشنامه‌نویسی دچار ضعف هستیم. حتی به تعداد انگشتان یك دست در ایران نمایشنامه‌نویس درجه یك نداریم.
  •     علت را چه می‌دانید؟
یكی از دلایل این است كه پیشینه نمایشنامه نویسی  در ایران بسیار كم است. این پدیده از دوره مشروطه آغاز شده است. در حالی كه یونان از 2600 سال پیش نویسندگانی بزرگی در این زمینه  را در خود پروراند. در كشورهای غربی نیز از زمان رنسانس نمایشنامه‌نویسی رشد كرد. بدیهی است آنها از ما جلوتر باشند.دیگر این كه برخورد مناسبی با نمایش و نمایشنامه‌نویسی در ایران نمی‌شود و متولیان هنر نگاه سازنده‌ای به این مقوله ندارند. مگر ما در سال چند كار از استادانی مانند اكبر رادی اجرا می‌كنیم یا كارهای محمد رحمانیان، محمد چرمشیر و محمد یعقوبی چه مدت روی صحنه می‌رود؟ این برخوردها تئاتر را رو به نابودی می‌كشاند‌.
    شما از افرادی كه نام بردید‌كاری اجرا نمی‌كنید؟
البته یكی از كارهای زنده‌یاد اكبر رادی انتخاب كرده‌ام به نام «خانومچه و مهتابی» كه در مراحل اولیه است‌.
  •     برخورد تماشاچیان همدانی با نمایشنامه‌های خارجی چگونه است؟
وقتی كارگردانی از اجرای همكارش خسته می‌شود و تحمل تماشای اثر را ندارد چه انتظاری از تماشاچی عادی می‌توان داشت؟ از طرفی كسانی باعث می‌شوند منِ نویسنده كار ضعیف ارائه كنم كه شناختی از هنر ندارند و به‌عنوان متولیان فرهنگی مانع راه هنرمندان می‌شوند.
 در طول یك سال حتی دو نفر را معرفی و حمایت نمی‌كنند. هیچ‌كس به این فكر نیست كه راهكاری پیدا كند تا وضعیت تئاتر بهتر شود و مخاطب با صحنه آشتی كند.
  •     شما انتظار چگونه حمایتی را دارید؟
به‌طور مثال زمانی كه كارهای چخوف را به روی صحنه بردم همه هزینه به‌صورت شخصی پرداخت شد و هیچ تبلیغاتی برای من نكردند در صورتی كه اگر تبلیغات درستی داشتیم، می‌توانست انبوه تماشاگر را به سالن بكشاند اما برای نصب بنر تبلیغاتی آن‌چنان درگیر مسائل اداری بودیم كه 3 روز پس از اجرا توانستیم آن را نصب كنیم. وقتی همه هزینه‌ها برعهده خود كارگردان است مسلماً دكور ضعیف می‌شود و طراحی لباس و گریم باب میل كارگردان نیست. متأسفانه مدیران فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای تئاتر ندارند و تنها شعار می‌دهند. تلویزیون همان تعرفه‌ای كه برای تبلیغ یخچال و چیپس دارد انتظار دارد همان را برای تبلیغ یك كالای فرهنگی دریافت كند.
  •     با این شرایط چرا همچنان كار می‌كنید؟
ما اعتقاد به هنر این كشور داریم و معتقد به مردم سرزمینمان هستیم. هرچند كار بزرگی انجام نمی‌دهیم اما وجدان ما راحت است به رغم این‌كه پیش پای ما موانع فراوانی وجود دارد اما تلاش می‌کنیم و پیش‌ می‌رویم.


برچسب ها: نمایش در همدان ، نوعی داستان عاشقانه ، تئاتر همدان ، روزنامه همشهری همدان ، سهراب نیک فرجاد ،

رهاورد نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای اهالی رسانه همدان

نویسنده: حسین زندی
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ‌از تاریخ 17تا 23 آبان در تهران برگزار شد. یک پایگاه خبری، یک روزنامه و معاونت مطبوعاتی اداره ارشاد استان همدان در این نمایشگاه حضور داشتند.
1393/08/26
بیستمین نمایشگاه  مطبوعات  و خبرگزاری‌ها ‌از تاریخ 17تا 23 آبان در تهران برگزار شد. یک پایگاه خبری، یک روزنامه و معاونت مطبوعاتی اداره ارشاد استان همدان در این نمایشگاه حضور داشتند.
 اما این رویداد فرهنگی چه رهاورد رسانه‌ای برای رسانه‌های همدان داشت؟ رسانه‌ها ‌جدا از این‌که ارکان مردمسالاری دانسته شده‌اند، از ابزارهای توسعه نیز هستند. اما این ابزار هنوز در کشور ما با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. دولتی بودن از موانع مهم روزنامه‌نگاری کشور است. اما روزنامه‌نگاری به مسیر خود ادامه داده؛ هرچند موفقیت چندانی در پی نداشته است.
     در کشور ما علاوه بر نمایشگاه‌های محلی که گاهی در استان‌ها برگزار می‌شود، در روزهای گذشته بیستمین نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران برگزار شد.برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب در این نمایشگاه حضور داشته‌اند. یکی از انتقاداتی که بر این نوع نمایشگاه‌ها وارد می‌شود، این است که هنوز این نمایشگاه‌ها را دولت برگزار می‌کند و به نظر می‌رسد هنوز به بخش خصوصی و اهالی مطبوعات اعتماد کافی در این زمینه نمی‌کنند و خصوصی‌سازی در عرصۀ فرهنگ همچنان یک شعار است تا واقعیت.
معمولا چنین نمایشگاهی بر پایه چنین اهدافی برگزار می‌شود:
-تعامل و ارتباط بین روزنامه‌نگاران سراسر کشور،
-معرفی رسانه‌ها، روزنامه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها به مخاطبان (به ویژه رسانه‌های محلی و استانی که از امکانات کمتری برخوردارند)،
-ارتباط بین صاحبان رسانه‌ها ‌و خبرنگاران، همچنین بخش دولتی و فعالان عرصه خصوصی مطبوعات،
-آشنایی با دستاوردها و فناوری‌های نوین در زمینه روزنامه‌نگاری،   مواردی از این دست از جمله اهدافی است که این رویداد فرهنگی در پی آن است. اما نمایشگاه مطبوعات و رسانه باید بتواند چنین دستاوردی برای همه ذی‌نفعان داشته باشد. دریافت اجارۀ غرفه و بالا‌بودن هزینهها باعث شده تعدادی از رسانه‌ها ‌در این نمایشگاه حضور نیابند. در مقابل برخی رسانه‌های دولتی، فضاهای بزرگی در اختیار داشته باشند. با این‌که با تغییر دولت جامعه شاهد تغییر رویکرد در نگاه مدیران دولتی بود و سال گذشته نمایشگاه برگزار نشد، انتظار می‌رفت اهالی رسانه در بیستمین نمایشگاه شاهد اتفاق‌های متفاوتی باشند. اما آیا این نمایشگاه باید می‌توانست انتظار علاقه‌مندان و اهالی رسانه را برآورد.      یکی از بخش‌های این نمایشگاه به نشریات و رسانه‌های محلی اختصاص داشت که  به علت قرار‌داشتن در بخش دور از دیگر غرفه‌ها بخش مهجور نمایشگاه بود.در این بخش نیز غرفه‌های اداره‌های ارشاد استان‌ها کم‌رونق‌تر از همه بود. هزینه حضور در نمایشگاه و اقامت در تهران برای کارکنان نشریات شهرستانی سنگین است و همه رسانه‌های محلی نمی‌توانستند در این نمایشگاه حضور یابند. اداره ارشاد هر استان می‌توانست برای معرفی رسانه‌های استان با ایجاد غرفه‌ای، رسانه‌ها ‌و نشریات استان خود را ارائه می‌کرد. از استان همدان علاوه بر یک پایگاه خبری و یک روزنامه محلی، معاونت مطبوعاتی اداره ارشاد استان در این نمایشگاه حضور داشتند. آنچه در این غرفه ارائه می‌شد، باعث تعجب بود.بهتر بود نمونه‌هایی از شماره‌های جدید نشریات استانی در غرفه عرضه شود. بیشتر نشریه‌ها و هفته‌نامه‌ها اما به ماه‌های گذشته اختصاص داشت.      سؤال این است که یک رویداد فرهنگی مانند بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها چه دستاوردی برای همدان داشت و مراجعه‌کنندگان با چه الگو، نمونه و پدیده فرهنگی استان آشنا شدند؟ مدیران فرهنگی ارشاد همدان لابد می‌دانند سود عرضه نشریات تاریخ گذشته در یک نمایشگاه که صدها رسانه در آن حضور دارند، چیست و در رقابت با نشریات دیگر استان‌ها می‌تواند چه جایگاهی به دست‌آورد.


برچسب ها: نمایشگاه مطبوعات ، حضورهمدان در نمایشگاه مطبوعات ، مطبوعات همدان ،

سه شنبه 20 آبان 1393

ركاب‌زدن برای حفظ آنچه دارد از دست می‌رود

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،

ركاب‌زدن برای حفظ آنچه دارد از دست می‌رود

ركاب‌زدن برای حفظ آنچه دارد از دست می‌رود
همدان‌ـ حسین زندی‌ـ خبرنگار همشهری: «مسعود طباطبایی» جانباز 65‌درصد ارتش است كه در آستانه 50 سالگی تمامی استان‌های ایران را با دوچرخه ركاب زده است.
1393/08/05
همدان‌ـ حسین زندی‌ـ خبرنگار همشهری: «مسعود طباطبایی» جانباز 65‌درصد ارتش است كه در آستانه 50 سالگی تمامی استان‌های ایران را با دوچرخه ركاب زده است. او از سال 82 برنامه‌های ایرانگردی را آغاز كرده و با پای پیاده بخش بزرگی از ایران را گشته است و این روزها آخرین مرحله یك سفر طولانی با دوچرخه را پشت سر می‌گذارد. او قصد دارد روز 7 آبان روز جهانی كورش به پاسارگاد برسد، هنگام عبور او از همدان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
  •     از چه زمانی ایرانگردی و جهانگردی را آغاز كردید؟
از سال 82 برنامه‌ها را آغاز كردم. ابتدا غیر از چند مسیر داخلی، مسیرهای قم تا كربلا و ایران تا تركیه را پیاده طی كردم و تا سال87 منتظر اخذ مجوز برای جهانگردی بودم. همین سال ویزاها را دریافت كردیم اما متأسفانه یكی از همراهان (مترجم گروه) در حین انجام امور اجرایی كار، با موتور تصادف كرد و ضربه مغزی شد و سفر انجام نشد. در سال 89 مجدداً مجوزها صادر شد و از گروه 4 نفری ما، تنها 2 نفر توانستیم ویزا بگیریم. به كشور ایتالیا رفتیم. جایی كه یك بار رفته باشیم سعی می‌كنیم دوباره نرویم اما وقتی وارد ایتالیا شدیم رفتیم سفارت ایران و متأسفانه متوجه شدیم نامه‌های ما از ایران ارسال نشده و مجبور شدیم از راه آلمان برگردیم و سفر انجام نشد.
  •     گردشگری با دوچرخه را چگونه آغاز كردید؟
از سال 1390 همزمان با روز ملی خلیج فارس از پاسارگاد سفر را آغاز كردم و طرح یادمان حماسه‌سازان سرزمین پارس از كورش تا شهید فهمیده نام گرفت. از پاسارگاد به سمت شلمچه سفر دور ایران آغاز شد و امسال 23 فروردین مرحله پایانی این طرح را آغاز كردم كه دور ایران در روز ملی خلیج فارس پایان یافت. 5 استان باقی مانده بود كه از تاریخ 23 مهر از آذربایجان شرقی به طرف آذربایجان غربی حركت كردم. پس از ارومیه و بیجار و قروه اكنون وارد همدان شده‌ام و قرار است بعد از عبور از استان مركزی و اصفهان به سمت چهارمحال و بختیاری وكهگیلویه و بویر احمد بروم و بعد وارد استان فارس بشوم. سپس در روز بزرگداشت كورش 7 آبان به پاسارگاد خواهم رسید و روز 8 آبان به‌صورت نمادین در بزرگداشت شهید فهمیده خواهم بود.
  •     در این سفرها حامل چه پیام‌هایی بودید؟
تهران تا ورزقان را در اعلام همدردی با مردم زلزله‌زده طی كردم و 2 هفته هم به امدادرسانی مشغول بودم.
مسیر پاسارگاد تا بوشهر را هم در اعلام همدردی با زلزله‌زدگان بوشهر طی كردم و روز آزادسازی خرمشهر از نیشابور تا تهران را ركاب زدم. همچنین روز خبرنگار و انتقال خون هم از پاسارگاد تا كرمان را ركاب زدم و سفرهای قبلی با پیام اهدا عضو و اهدا خون بود اما این بار علاوه بر این پیام‌ها، مسائل صلح و دوستی و بحث بحران آب و حفظ محیط‌زیست را هم در پیام آوردم.
  •     ركوردزدن در رشته شما چه جایگاهی دارد؟
این رشته برای رکود زدن نیست و بیشتر به‌صورت استقامتی است. مقدار ركاب‌زنی در روز در حدود 80 تا 120 كیلومتر است اما سیستان و بلوچستان را تا 160 كیلومتر هم ركاب زده‌ام. هم موقعیت جاده‌ای مناسب بود و هم در تابستان زمان زیادی برای ركاب‌زدن وجود دارد. این بار حدود 1300 كیلومتر ركاب خواهم زد. به برخی استان‌ها 2 یا 3 بار وارد شده‌ام.
  •     رابطه شما با فعالان این رشته چگونه است؟
با تمامی فعالان سایكل‌توریسم ایران ارتباط دارم و از طریق سایت با دوستان همدانی هم در این حوزه مرتبط هستم. گروهی هستیم كه گاهی با اعلام هم‌اندیشی، برنامه‌هایی را انجام می‌دهیم اما دنبال ایجاد تشكل هستیم كه در پایان این سفرها در راستای فعالیت‌های انسان‌دوستانه به ایجاد آن اقدام خواهیم كرد.
  •     با توجه به این‌كه پیام سفر شما موضوع بحران آب است این فعالیت شما به‌طور   مثال چقدر بر روی خشكی تالاب شیرین‌سو تأثیر خواهد گذاشت؟
همه تالاب‌های ایران شرایط بدی دارند و بحث فقط تالاب شیرین‌سو و تالاب‌های همدان نیست. تالاب گاوخونی، دریاچه پریشان و دریاچه هامون به دست خود ما به سوی خشك‌شدن رفته است و ما هستیم كه باید تلاش كنیم این مسائل پیش نیاید.  قطعاً اگر چنین حركت‌هایی تداوم داشته باشند، تأثیر خواهد داشت هرچند به نظر برسد حركت‌هایی اندك و ناچیز باشند.
  •     این تأثیر روی سیاست‌های كلان دولتی است یا جوامع محلی؟
ما سعی می‌كنیم روی اذهان و افكار عمومی تأثیر داشته باشیم و از آنجا كه اهداف ما غیرسیاسی، غیرمذهبی و غیردولتی و غیرقومی است، ارتباط ما هم با مردم است. ما در جاده‌ها با كشاوزان، چوپانان و رانندگان گفت‌وگو می‌كنیم و از طریق رسانه هم عنوان می‌كنیم كه مثلاً چرا یك مجروح جنگی دغدغه این را دارد كه برای مباحثی این‌چنینی ركاب بزند. امروز این مبحث كلی وجود دارد آن هم مسأله آب و خاك است كه خیلی از انسان‌های والا به خاطر آن جانشان را از دست داده‌اند.
  •   امروز چگونه می‌شود دفاع از آب و خاك را به حفظ محیط‌زیست گره زد؟
آن زمان ما در جبهه می‌جنگیدیم و دفاع می‌كردیم و امروز باید مبارزه كنیم تا آنچه داریم را حفظ كنیم. آنچه از دست داده‌ایم كه رفته است. فرزندان ما نیاز به آب دارند. اكنون بستگی به مردم دارد كه چه عشقی به این آب و خاك دارند و چقدر می‌توانیم این آب و خاك را حفظ كنیم. باید این پرسش را از خود بپرسیم كه فردا فرزندان ما چگونه می‌خواهند در این سرزمین زندگی كنند؟
    در طول سال چند روز در سفر هستید؟
از اواخر فروردین شروع كرده‌ام و حدود 6 ماه به‌صورت منقطع در سفر بوده‌ام.
  •     خانواده با این نوع زندگی مشكل ندارند و اعتراض نمی‌كنند؟
مگر می‌شود اعتراض نكنند! اما هدف من بسیار باارزش است. ما در جنگ جان خود را در این راه گذاشتیم، ركاب‌زدن كه چیزی نیست. خوشبختانه خانواده هم كنار آمده‌اند.
  •     سفر با دوچرخه از نوع سفر پاك است. برای این‌كه این نوع سفرها یعنی سفر پاك فراگیر شود چه كار باید كرد؟
نیاز به بسترسازی دارد. ما باید سفرهای درون‌شهری را هم حتی با دوچرخه بگذاریم. از یك میلیون ایرانی تنها یك نفر برای چنین سفری برنامه‌ریزی می‌كند و تعداد سایكل‌توریست‌ها بسیار كم است.
    بزرگ‌ترین آسیب دیدگان آلودگی هوا جانبازان و قربانیان شیمیایی هستند. برای این موضوع تاكنون تلاشی کرده‌اید؟
بی‌شك چنین است. بچه‌های شیمیایی بسیار آسیب می‌بینند. بعد از اتمام سفرها با دوستان برنامه‌هایی را در این رابطه پیگیری خواهیم كرد.
  •     در این سفرها كدام نقطه از ایران را بهتر دیدید؟
من از جای جای ایران لذت می‌برم. كویر، زیبایی خودش را دارد و دشت، جنگل وكوه زیبایی خاص خودش را دارد و زمانی كه من روی دوچرخه هستم مانند یك فیلمی است كه به كندی پیش می‌رود و پلان به پلانش لذت‌بخش است. ایران هم مردم خوبی دارد و هم كشوری چهار‌فصل است هرچند ما در دهه‌های اخیر باعث تغییرات جوی شده‌ایم.
  •     رهاورد سفر شما برای همدان چه بود؟
من به هر شهری كه می‌رسم با برخی از مسئولان آن گفت‌وگو و مشكلات را مطرح می‌كنم. در همدان نیز در دیدار با مدیركل اداره آب گفتم كه تالاب‌های استان امانتی است در دست شما، برای پاسداشت آن بیشتر باید تلاش كرد و به تالابی مثل شیرین‌سو باید توجه بیشتری شود و مردم هم باید در این راه تلاش كنند.امیدوارم تلاشی صورت بگیرد و از خشك شدن این تالاب‌ها جلوگیری شود.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D8%B1%D9%83%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A7%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF


سه شنبه 20 آبان 1393

توسعه مراكز پرورش اسب و رونق گردشگری در استان

   نوشته شده توسط: حسین زندی    

توسعه مراكز پرورش اسب و رونق گردشگری در استان

توسعه مراكز پرورش اسب و رونق گردشگری در استان
ما می‌توانیم گردشگرانمان را به مناطقی ببریم كه اسب در آنها به‌صورت سنتی و چندین هزار ساله پرورش می‌یابند.
1393/08/20
همدان‌ـ حسین زندی‌ـ خبرنگار همشهری: یكی از مهم‌ترین مسائل قابل بررسی در تاریخ بشر هم‌بودی و همزیستی انسان و حیوان و یا جانوران است كه در درازای تاریخ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.
ایران یكی از مهم‌ترین جایگاه‌ها و به روایتی مهد پرورش اسب اصیل در دنیاست و اكنون نیز با دارابودن بیش از 5 تا 6‌نژاد مشهور اسب، روند پرورش و نگهداری این حیوان در این سرزمین ادامه دارد و یكی از مهم‌ترین نقاطی است كه اسب با‌گونه‌ها و خصوصیات مختلف در آن پرورش پیدا می‌كند.
ایرانی‌ها همواره در طول تاریخ پرورش اسب و سواركاری را با دقتی ویژه دنبال می‌كردند و در گذر از هزاران سال تمدن آن را به یك پدیده فرهنگی بدل كرده‌اند. به‌صورتی كه این حیوان در ایران نه تنها وسیله‌ای برای حركت، رسیدن به محلی دیگر و یا استفاده‌های كاربردی در جنگ و مانند این داشته، بلكه نقش مهمی در معیشت و جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی مردمان این دیار داشته است. در ادبیات، فرهنگ‌های عامه، بازی‌ها و ورزش‌ها، تاریخ، هنر، ادبیات شفاهی حتی در نام‌ها و نام مكان‌ها، مثل‌ها و متل‌ها مردمان جایگاه یافته است.
بازی‌های بومی
یكی از پرورش‌دهندگان اسب در همدان در این‌باره به همشهری گفت: شیوه‌های نگهداری و پرورش این حیوان در ایران به‌صورتی بوده است كه می‌توان به آنها دقیق‌تر نگریست تا آنجا كه می‌توان گفت تا امروز هم كاربردهای خود را حفظ كرده‌اند. ایرانیان بازی‌های بومی محلی متعددی دارند كه اسب از جایگاه مهمی در آن برخوردار است به‌صورتی كه هنوز زنان تركمن عروسی را با اسب‌دوانی همراه با آن به خاطر دارند و غریو مردان لر در كوهستان‌های آن دیار به گوش می‌رسد كه بازی قیقاژ را در مراسم‌ مختلف انجام داده‌اند. چه زیباست كه ما این كاربردهای قومی و آیینی اسب اصل را همچنان تداوم بخشیم.
«بابك مغازه‌ای» ادامه داد: این موضوع نه تنها در جشن و سرور كه در عزاداری‌های مردمان نیز پررنگ است. برای مثال در لرستان وقتی مردان فوت می‌كنند، زین را برعكس بر اسبشان می‌گذارند و در پیشاپیش كاروان تشییع‌كنندگان حركت می‌كنند چرا كه جایگاه اسب شاید از خانواده آن فرد نیز مهم‌تر است.
كاربرد در گردشگری
وی با بیان‌ اینكه اسبی كه روزگار دیرین جزیی از معیشت پایدار ما بوده است، امروزه هم می‌تواند جزیی از فرهنگ و معیشت ما ایرانی‌ها باشد، افزود: هر چند در جریان زندگی روزمره نیازی به آن نداریم اما اگر آن را به دید یكی از موارد اثرگذار در معیشت پایدار ببینیم می‌توان علاوه بر اینكه مشخصه‌ای فرهنگی است، در گردشگری و بسیاری موارد دیگر از آن بهره‌ببریم و از اسب و برنامه‌های مرتبط با آن استفاده كنیم.
مغازه‌ای گفت: امروز در دنیا چیزی به نام گردشگری با اسب را داریم اما فقط از اسب به‌عنوان یك وسیله حركتی در طبیعت‌گردی، بومی‌گردی و امثال آن استفاده می‌كنند، ما می‌توانیم كاربردهای بسیار متعددی را در ارتباط گردشگری با اسب داشته باشیم.
وی تأكید كرد: ما می‌توانیم گردشگران‌مان را به مناطقی ببریم كه اسب در آنها به‌صورت سنتی و چندین هزار ساله پرورش می‌یابند. در ایران‌نژادهایی همچون اسب تركمن، اسب عرب یا اصیل، اسب كرد، اسبچه خزر، اسب دره شوری و مانند آن ریشه دیرینه دارد. در این مسیر علاوه بر زادگاه‌های اسب‌ها روند تولید وسایل مرتبط با اسب را هم می‌توانیم به علاقه‌مندان نشان دهیم و می‌توان فرهنگ اسب و سواركاری را به گردشگران معرفی كنیم.
در این میان نه تنها پرورش و سواركاری كه چوگان نیز یكی از مهم‌ترین شاخصه‌های همزیستی ما ایرانیان با اسب است. هنوز هم میدان نقش‌جهان قدیمی‌ترین میدان چوگان است و تنگ چوگان یادگاری از اینكه ما چقدر به این ورزش و بازی محلی اهمیت می‌دادیم.
مغازه‌ای در این‌باره توضیح داد: اگر ما بتوانیم فرهنگ احترام به اسب و تداوم حضور آن در معیشت پایدار مردمان را رواج دهیم نه تنها مشخصه بارز سرزمین خود را معرفی می‌كنیم بلكه می‌توانیم یكی از مهم‌ترین زمینه‌ها برای داشتن یك جایگاه ارزشمند در حوزه گردشگری با كمك اسب و با احترام به این حیوان و پیوند با آن را در اختیار داشته باشیم.
تاریخچه
استان همدان نیز یكی از مناطقی است كه از گذشته دور و نزدیك تا به امروز در این جریان نقشی تأثیرگذار داشته است. برای مثال روستای وركانه و اصطبل تاریخی مهری‌خانم در روند پرورش و احیای اسب اصیل ایرانی شهرتی جهانی دارد هر چند كه امروز رها شده است و می‌توان با توجه به تاریخی‌بودن این روستا و طبیعت و معماری زیبای آن، تركیبی ارزشمند برای جذب گردشگر به این منطقه ایجاد كرد.
در سواركاری و مسابقات مرتبط نیز همدانی‌ها جزو مقام‌آوران كشوری بوده‌اند و این نكته نیز می‌تواند سبب توجه هرچه بیشتر به این موضع در این استان باشد.
تاریخچه پرورش اسب در همدان به دوره مادها برمی‌گردد. همدان به دلیل وجود كشتزارهای یونجه و داشتن شرایط جغرافیایی كوهستانی منطقه مناسبی برای پرورش این حیوان زیبا بوده است. هرودوت نیز در كتاب تاریخ خود از كشتزارهای یونجه و همچنین یك نوع اسب تیزرو به نام «نیسائی» مربوط به منطقه همدان نام برده كه نسل این اسب بعد از شكست ایران از اعراب منقرض شده است. اما به اعتقاد برخی كارشناسان اسبی كه اكنون در استان‌های كرمانشاه، كردستان و آذربایجان غربی پرورش داده می‌شود از بقایای نسل اسب نیسایی است. بنابراین می‌توان گفت پرورش اسب در همدان سابقه‌ای 2500 ساله دارد.
فعالیت 7 واحد
اكنون در همدان 2 هزار رأس اسب از تیره‌های مختلف در همدان داریم كه تعداد هزار رأس آن ورزشی هستند و بقیه كاربردهای دیگری دارند. 7 واحد پرورش اسب صنعتی در همدان فعال است كه یكی از آنها در رزن فقط اسب اصیل عرب پرورش می‌دهد و در سال‌های اخیر در جشنواره زیبایی نیز مقامات برتر را كسب كرده است. این واحد یك سال به‌عنوان واحد نمونه شناخته شد. یك واحد دیگر در شهرستان بهار در زمینه پرورش اسب تركمن فعال است و 4 واحد دیگر به‌صورت مختلط اسب‌های ورزشی و‌نژادی پرورش می‌دهند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%83%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86


همایش گردشگری و توسعه جوامع محلی در یزد برگزار شد
با حضور بیش از ۵۰ نماینده تشکل های غیردولتی حوزه گردشگری؛
همایش گردشگری و توسعه جوامع محلی در یزد برگزار شد
این همایش با حضور بیش از ۵۰ نماینده تشکل های غیردولتی حوزه گردشگری از ۲۰ استان ۱۰تا۱۳ آبان در استان یزد برگزار شد.
 
تاریخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۸

 به گزارش هنرنیوز،همایش گردشگری و توسعه جوامع محلی با هدف ارتباط فعالان تشکل های غیردولتی وجوامع محلی با حضور مسئولان استانی و محلی از جمله؛محمود ابوالقاسمی رئیس شورای اسلامی خرانق، مجتبی خالصی بخشدار شهر خرانق، مرتضی کاظمی معاون مدیر کل امور اجتماعی استانداری استان یزد، احمدرضا موحد رئیس انجمن صنفی گردشگری یزد، دکتر مرتضی طالع ماسوله مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، محمدمهدی شرافت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و نمایندگان تشکل های غیردولتی حوزه گردشگری موضوع گردشگری مذهبی و گردشگری زمین شناختی در استان یزد را مورد بررسی قرار دادند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد دخالت انسان را مهم ترین عامل تخریب میراث فرهنگی و طبیعی دانست و گفت: ما زمانی دچار انحطاط شده ایم که از گذشته خود دور شده ایم همین دوری باعث فاصله ما با توسعه پایدار شد . 

محمد مهدی شرافت ادامه داد: یزدی ها عزاداری سنتی را به عنوان یک میراث ناملموس حفظ کرده اند ادب و آداب جزء فرهنگ عاشورایی سنتی یزد است و در این راه وارد بدعت های جدید نشده اند در معماری نیز که تجلی هنر جامعه است در سال های اخیر هیچ نمونه قابل قبولی را نداشته ایم معماری یزد بر پایه خشت پایه گذاری شده است در ۴۰ سال اخیر تمام آن سنت را کنار گذاشته ایم و مصالح مدرن استفاده کرده ایم متاسفیم که در یزد با معماری خاک فاصله گرفته ایم . 

مجتبی خالصی بخشدار شهر خرانق تقویت و توسعه زیرساخت های جوامع محلی را ضروری برشمرد و گفت: ما در استان ظرفیت های بسیاری داریم اما نیازمند به زیرساخت در امر خدمات رسانی و گردشگری هستیم خرانق و روستاهای اطراف نیز از همین قاعده پیروی می کند. 

دکتر مرتضی طالع ماسوله مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به تجربه های موفق در روستاهای هدف اشاره کرد و گفت: در ماسوله که بیشتر مردم مهاجرت کرده بودند با اقدامات کوچکی در زمینه گردشگری در سال۱۳۷۶ مردم بار دیگر به ماسوله بازگشتند و ماسوله به یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل شد. 

طالع گفت: بیشترین آسیب در دولت های نهم و دهم از سوی نهادهای برنامه ریز بود امیدواریم با ورود نهادهای مدنی در جوامع محلی شرایط بهبود پیدا کند. 

ابوالقاسم میرزایی دبیرانجمن گردشگری حافظان طبیعت یزد و میزبان برنامه به مشکلات اجرای این همایش اشاره کرد و ازهمراهی نکردن برخی نهادهای دولتی گله کرد و افزود: علت اینکه برنامه از مرکز استان به شهرها و روستاهای اطراف مانند خرانق و نیر انتقال یافت این بود که رابطه نزدیک تری با مسائل و مشکلات جوامع محلی داشته باشد و موانع موجود در مورد توسعه گردشگری را از نزدیک لمس کنیم . 

بابک مغازه ای که مدیریت محتوایی همایش را برعهده داشت نیز اظهار کرد: این برنامه سومین گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی گردشگری و توسعه پایدار کشور بود که در ادامه تجربه هایی کرمانشاه و همدان برگزار می شود،ما از برنامه آینده از جمله برنامه ای که در خوزستان برگزار خواهد شد تلاش خواهیم کرد تا به سوی کاربردی تر شدن برنامه ها پیش رفته و نمایندگان تشکل های حاضر در نشست ها ضمن ارائه پیشنهادات کاربردی بتوانند به بهبود وضعیت گردشگری پایدار در منطقه کمک کنند. 

در این همایش چهار روزه برنامه هایی از جمله مباحث توانمندسازی و آموزشی برگزار شد فاطمه توقیری که آموزشگری کارگاهی با موضوع تجربه های مشارکتی در جوامع محلی را برعهده داشت گفت: تجربه های کوچک نهادهای مدنی در جوامع محلی می تواند روزنه ای را برای اجرای برنامه ها و ارایه طرح های ملی بگشاید. 

همچنین افراد شرکت کننده در این همایش بازدید هایی ازآثارتاریخی در روستاهای اطراف یزد و کویر زرین داشتند و با حضور در مراسم عزاداری از جمله مراسم "شده برداری"،" نخل برداری" وتعزیه و همراهی با عزاداران یزدی به بررسی ظرفیت های آیین های مذهبی منطقه در زمینه گردشگری پرداختند. 
http://honarnews.com/vdcivzay.t1aqy2bcct.html


سه شنبه 20 آبان 1393

تالاب شیرین سو در انتظار تلخ کامی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :مطالب در خبر گزاری ها ،گفتگو ،


تالاب شیرین سو در انتظار تلخ کامی

تالاب شیرین سوکه قرار بود پناهگاهی برای پرندگان و حیات وحش منطقه باشد اما گفته می‌شود، درسال زراعی جاری بخش عمده آب این تالاب توسط شرکت آب منطقه‌ای فروخته و باعث خشک شدن آن شد، بر اساس برآورد کارشناسان کشاورزی در هر ثانیه نیم اینچ آب از هر چشمه وارد تالاب می شود و با هر پمپ 6اینچ آب در هر ثانیه خارج می شود اگر این روند ادامه داشته باشد به زودی آب تالاب کاملا خشک و بیش از 150گونه پرنده و انواع جانوران و پوشش گیاهی نابود می‌شود.



خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- تالاب شیرین سو یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان استان همدان است، درهر فصل میزبان بیش از 150 گونه بوده و حیوانات و جانوران زیادی در منطقه شیرین سو زندگی می کنند که مهمترین آن کلونی مارو سنجاب خاکی است. علاوه برآلودگی‌های که از طریق احشام، دام‌ها ، زباله ها و پسماندهای شهری وارد دریاچه تالاب می شود برداشت آب توسط کشاورزان باعث خشک شدن آب تالاب شده است و زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند.
 
در آخرین جلسه کمیته بحران آب استان همدان که با حضور بیش از ده نفر از مدیران ارشد استان برگزار شد حاضران در جلسه به جای پرداختن مسئله اصلی یعنی خشک شدن تالاب شیرین سو اولین موضوعی که مورد بحث قرار گرفت، عنوان این تالاب بود که سد است یا تالاب؟ در متن صورت جلسه که به شماره 31636/005/44/95 و تاریخ 31/60/1393تنظیم شده آمده است: " به لحاظ ضرورت، موضوع سد شیرین سو را در خصوص سد یا تالاب بودن آن مطرح و از دستگاه های مرتبط ازجمله محیط زیست- فرمانداری و بخشداری منطقه- شرکت آب منطقه ای استان خواستند تا به ارائه توضیحات لازم بپردازند" و در بند دیگربا اشاره به موضع مدیر عامل آب منطقه‌ای از سایر دستگاه ها خواسته شده است تا از مطرح کردن سد به نام تالاب بخصوص در فضای رسانه ای خودداری شود، اما نکته قابل توجه این است که عادل عربی سرپرست اداره کل محیط زیست استان نیز این صورت جلسه را امضاء کرده و به این موضوع اعتراضی نکرده است.
 
حسین صادقی فعال محیط زیست در همدان می گوید: این تالاب یکی از قدیمی ترین زیستگاه های حیات وحش استان است ، مهمترین شاهد این ادعا وجود فسیل و سنگواره فیل دریائئ در کنار این سد است که متاسفانه شرایط خوبی ندارد،این تالاب با دارا بودن 5 چشمه جوشان دائمی از دیر باز زیستگاه پرندگان بوده است حالا اگر نهادی بدون کار کارشناسی و مطالعه اقدام به احداث سد در کنار تالاب می کند که نام آن تغییر نمی کند.
 
این دوستدار محیط زیست می گوید: ده ها تابلو در اطراف تالاب نصب شده که بر روی همه آنها عنوان تالاب شیرین سو نقش بسته است ، حال چه اتفاقی افتاده است که تصمیم گرفته اند نامش را تغییر دهند، حتا اگر نام آن را هم به کار نبریم تفاوتی ندارد امروز ده ها گونه جانوری و پرنده در این تالاب پناه گرفته است که با خشک شدن آن تلف می شوند و ما وظیفه داریم از آن ها محافظت کنیم.
او می گوید چرا از مردم محلی نظر خواهی نمی شود ؟ اگر محیط زیست نقشی در حفظ آن دارد چرا هیچ اقدامی از جانب آن صورت نمی گیرد؟ 
 
 بخشدار شیرین سو معتقد است یکپارچه نبودن مدیریت این بلا را سر شیرین سو آورده است، مهدی سعادتمند می‌گوید: نهادهایی مانند اداره میراث فرهنگی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و شهرداری مدعی متولی گری در این تالاب هستند و هیچ یک تا کنون برای نجات تالاب و گونه های زیستی آن انجام نداده‌اند.
بخشدار شیرین سو در ادامه می‌گوید: ما سعی کردیم یک نهاد برای مدیریت واحد معرفی کنیم و قصد داریم مسئولیت آن را به شهرداری شیرین سو واگذار کرده و سرمایه گذارانی از مناطق مختلف کشور را در اینجا جذب کنیم اما لازمه این اقدام وجود آب است که متاسفانه وضعیت خوبی ندارد و حتی برای احیای آن اقدام خواهیم کرد.
 
عادل عربی، سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست اما در این مورد حاضر به گفت و گو با chn نشد.
http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=113210&Serv=3&SGr=22


اخبار ویژه » نمایشگاه مطبوعات

 حمایت ویژه دولت برای توسعه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین+تصاویر

برای عناصر ایران از جمله رسانه های ایرانی مانند روزنامه ها، خبرگزاری ها و نشریات بهتر است نامهای ایرانی انتخاب کنند و با توجه به تاریخ و فرهنگ این کشور توجه ویژه ای داشته باشیم | من به عنوان یک همدانی و یک مسئول دولتی کمک خواهم کرد تا نیازهای استان حل شود و مسائل را حل کنیم.
به گزارش همدان پرس؛ دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شب گذشته از غرفه سایت خبری همدان پرس بازدید کرد.
حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در غرفه همدان پرس

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی با اشاره به پیشینه تاریخی ایران در این بازدید اظهار داشت: برای عناصر ایران از جمله رسانه های ایرانی مانند روزنامه ها، خبرگزاری ها و نشریات بهتر است نامهای ایرانی انتخاب کنند و با توجه به تاریخ و فرهنگ این کشور توجه ویژه ای داشته باشیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران دولت قبلی در استان همدان گفت: من موافق جابجایی این مندیران هستم و باید استاندار را برای این تغییرها کمک کنیم هرچند استاندار همدان محدودیت هایی دارد و باید موارد پیشنهادی در مرکز پذیرفته شود.

حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در غرفه همدان پرس
وی ادامه داد: البته استاندار هم قدمهایی در این زمینه برداشته است و نیاز به کمک دولت دارد اگر چه همه چیز با جابجایی مدیران حل نمی شود چرا که مشکل اصلی مردم مساله اشتغال است و مشکلات اقتصادی استان بر مسائل دیگر اولویت دارد.

حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در غرفه همدان پرس
دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: ما برای توسعه استان باید ابتدا بودجه های کلان جذب کنیم و اولین کاری که استاندار همدان باید انجام دهد که مقدمات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان را فراهم کند.
حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در غرفه همدان پرس

وی تصریح کرد: من به عنوان یک همدانی و یک مسئول دولتی کمک خواهم کرد تا نیازهای استان حل شود و مسائل را حل کنیم.
http://hamedanpress.ir/?p=gallery_show&i=1&e=330#7


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات