سه شنبه 25 آذر 1393

پیگیری وضعیت مدارس روستایی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،روزنامه همشهری ،


همدان

پیگیری وضعیت مدارس روستایی

پیگیری  وضعیت مدارس روستایی
دبستان روستای چشین که در 3 کیلومتری شرق همدان واقع شده است از امکانات اولیه محروم است.
1393/09/25
یكی از نهادهایی كه در دولت نهم و دهم آسیب جدی دید وزارت آموزش و پرورش بود. در حالی که معمولا این وزارتخانه وظیفه آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان را بر عهده دارد، اما در این سال‌ها این كودكان بودند كه قربانی برخی سیاست‌ها شدند. این مسأله در روستاها بیشتر به چشم می‌خورد.  این مسأله در روستاها بیشتر به چشم می‌خورد. بی‌توجهی برخی آموزگاران و نیروهای خدماتی در روستاها به آموزش و بهداشت، نسلی را تربیت می‌كند كه این مسائل را كمتر رعایت می‌كند‌.
ماه‌های گذشته اتفاقاتی در مدارس روستایی همدان افتاده است كه قابل چشم‌پوشی نیست، اما مورد غفلت مسئولان واقع شده و پیگیری والدین نیز به نتیجه نرسیده است. یكی از این مدارس دبستانی در روستای چشین است. این روستا در فاصله 3 كیلومتری شرق همدان واقع شده و از امكانات اولیه محروم است.
یكی از والدین به همشهری می‌گوید: زمین بازی مدرسه خاكی است و دانش‌آموزان در این زمین بازی می‌كنند. سرویس‌های بهداشتی آن خراب است و مدرسه یك روز در میان آب ندارد، برخی روزها نیز نیروی خدماتی مدرسه، دانش‌آموزان را مجبور می‌كند تا كلاس‌های درس را نظافت كنند.
وی می‌گوید: همه می‌دانیم كه كودكان آینده‌سازان این مملكت هستند اما با چنین برخوردی و چنین امكاناتی چه انتظاری از این كودكان داریم؟ ما حاضر شدیم نیروی خدماتی برای مدرسه استخدام كنیم و حقوق آن را بپردازیم، اما به شأن كودكان ما توهین نشود به نظر می‌رسد پیش از این‌كه دانش‌آموزان نیاز به آموزش داشته باشند برخی از كاركنان آموزش و پرورش نیازمند آموزش رفتار درست با دانش‌آموزان هستند.
با پیگیری‌هایی كه از طریق همشهری انجام شد، مسئولان قول دادند كه به‌زودی موضوع را پیگیری كنند. معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش استان با حضور در این مدرسه گفت: متأسفانه مواردی وجود دارد كه برای برطرف کردن آنها از طریق مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یك همدان پیگیری خواهیم كرد. هر چند بخشی از نقص‌ها مربوط به اداره نوسازی مدارس است و مشكلات سخت‌افزاری است اما در این مدرسه نیاز به افزایش فضای آموزشی داریم و این مسأله مستلزم اعتبارات است.
عبدالله جعفری ادامه داد: مهم‌ترین مسأله این است كه باید شرایط ایمنی مدرسه سریع‌تر پیگیری شود. همچنین سرویس‌های بهداشتی در این مدرسه مسدود شده است كه هرچه زودتر باید رسیدگی شود، خوشبختانه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یك اعتباری را به‌صورت اورژانسی به این منظور اختصاص داده است.
وی در پایان گفت: در این نهاد آموزشی مسائلی داشته‌ایم كه به فرهنگسازی در امور بهداشت محیط مربوط می‌شود. به مدیر و معاون آموزشی تذكر داده شد تا نیروی خدماتی ملزم به اجرای مسئولیت شود. توجه به حفظ محیط‌زیست ضروری است، اما این موضوع باید از طریق شورای مدرسه و اولیای دانش‌آموز انتقال یابد و باید جایگاه‌ و شان دانش‌آموزان رعایت شود. ما قطعاً چنین مواردی را پیگیری خواهیم كرد و كم‌كاری نیروها را تحمل نمی‌كنیم. مشكلات به مدیران ارشد استان انتقال داده شد و در هر مدرسه‌ای چنین موردی باشد برخورد خواهیم كرد.
چاپ
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D9%BE%D9%8A%DA%AF%D9%8A%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B6%D8%B9%D9%8A%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%8A%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: مدارس روستایی همدان ، همشهری همدان ، روستاهای همدان ، روستای چشین همدان ،

یکشنبه 23 آذر 1393

خانه آواز؛ خانه همه اهالی موسیقی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،موسیقی ،روزنامه همشهری ،

خانه آواز؛ خانه همه اهالی موسیقی

نویسنده: حسین زندی همدان/خبرنگار همشهری
خانه آواز؛ خانه همه اهالی موسیقی
روزهای شنبه از ساعت 4تا 7 در اداره ارشاد شهرستان نشست‌هایی را برگزار می‌كنیم.
1393/09/23
در استان همدان نیز با وجود موانع اداری بسیار، نهادها و انجمن‌هایی ایجاد شده است كه برخی از این تشكل‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. یكی از این تشكل‌ها خانه آواز است كه از سال 1387 فعالیت‌های خودرا آغاز كرده و توانسته علاقه‌مندان و فعالان این رشته را ساماندهی كند و مطالبات خوانندگان همدانی را در قالب خانه آواز پیگیری كند.«محمدباقر مرادی» یكی از اعضای هیأت مدیره خانه آواز همدان است كه چگونگی شكل‌گیری و فعالیت‌های این نهاد را شرح می‌دهد.
  • بر چه اساسی به دنبال پی‌ریزی خانه آواز رفتید؟
پس از آنكه در همدان خانه عكاسان خانه تئاتر و تشكل‌های هنری دیگری ایجاد شد، این ایده به ذهن من رسید كه چرا خانه موسیقی و آواز نداشته باشیم.بر همین اساس در سال 1387 با همفكری آقای نوین خوشنوا و آقای آذربه این نتیجه رسیدیم كه پس از تدوین اساسنامه از طریق اداره ارشاد موضوع را دنبال كنیم اما با موانعی روبه‌رو شدیم به نتیجه نرسیدیم و تا سال 1390 با دوستان در آموزشگاه‌های موسیقی در زمینه شكل‌گیری این انجمن هم‌اندیشی می‌كردیم و در همان سال با همكاری حوزه هنری به‌صورت غیررسمی فعالیت عمومی را آغاز كردیم.
  • این همكاری‌ها به چه صورت بود؟
حوزه هنری سیاستگذاری‌های ما را قبول نداشت و اعمال نظر حوزه با اساسنامه ما مغایر بود. به همین دلیل این همكاری تداوم نداشت و از اسفند 1392 تا اردیبهشت 1393 منتظر همكاری حوزه هنری بودیم و تلاش‌های ما به نتیجه نرسید پس از چند جلسه با دوستان به این نتیجه رسیدیم كه موضوع را از طریق اداره ارشاد پیگیری كنیم با تغییراتی كه در دولت به وجود آمد دوباره به اداره ارشاد رجوع كردیم و خوشبختانه این بار شرایط بهتر بود.
  • اهداف شما از تشكیل خانه آواز چه بود؟
متأسفانه در همدان فضای موسیقی خیلی خوب نیست و روحیه كار جمعی ضعیف است، دوستان موسیقی چندان ارتباطی با هم ندارند به دلیل این‌كه این ارتباط شكل بگیرد و جمع شدن دوستان فعال در عرصه آواز حول یك محور و دوستی و تبادل نظر منجر به رویدادهای هنری شود و كارهای جدید پدید آید ما را به این موضوع ترغیب كرد البته اكنون به دنبال بحث، تحلیل آوازی، ارائه مقاله، نقد و تحلیل ردیف آوازی و مهم‌تر از همه استعدادیابی هستیم. به‌طور مثال كارگاهی كه با حضور حمیدرضا نوربخش خواننده صاحب‌نام كشورمان برای استعداد‌یابی برگزار شد بسیار مفید بود.
  • چه كسانی عضو خانه آواز هستند؟
هركس كه علاقه‌مند به موسیقی باشد در خانه آواز جا دارد، هیچ‌گونه مرزبندی نداریم، شرط دانستن موسیقی ایرانی است.
  • خانه آواز برای چه فعالیت‌هایی نیاز به اداره ارشاد دارد؟
هر دو هفته یك بار روزهای شنبه از ساعت 4تا 7 درسالن جلسات اداره ارشاد شهرستان نشست‌هایی را برگزار می‌كنیم كه اعضای خانه آواز و علاقه‌مندان حضور دارند و به مباحث مرتبط می‌پردازند.
هرجلسه بیش از 40 نفر حضور دارند البته تعدادی از آنها عضو هستند و برخی علاقه‌مندان نیز شركت می‌كنند، معمولاً پس از ارائه كارها اعضای شورا و حسن زندی بسیار محترمانه توضیحاتی را ارائه می‌كنند هرچند خیلی تخصصی برخورد نمی‌شود و باید توجه داشت كار تخصصی در آموزشگاه صورت می‌گیرد.
  • خانه آواز توانسته همه خوانندگان و فعالان آواز را جذب كند؟
برخی دوستان خواننده استقبال نكردند، به هر دلیلی دوست ندارند با ما همكاری كنند اما جوانان استقبال كردند و فعالیت خوبی دارند.
  • معیار شما برای عضویت افراد چیست؟
دانستن ردیف و اجرا، البته رتبه‌بندی نداریم اما طوری برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه همه دوستان بتوانند از این فرصت استفاده كنند وقتی تحلیل ردیف آوازی صورت می‌گیرد ممكن است یك هنرجو گو‌شه‌ای را نشنیده باشد اما علاقه‌مند است و اطلاعتی كه كسب می‌كند مفید است.
  • هزینه‌ها از چه راهی تأمین می‌شود؟
ما هیچ حمایتی، حتی یك برگ كاغذ از هیچ نهاد دولتی نگرفته‌ایم و كمكی از جانب آنها نشده است. تمامی هزینه‌ها از طریق خودیاری دوستان تأمین می‌شود.
  • چقدر این نهاد برای آشنایی شهروندان با مقوله آواز و موسیقی سنتی تلاش كرده است؟
البته ما در آغاز راهیم و در این راه نیازمند یاری رسانه‌ها هستیم. در صورت همكاری رسانه‌ها چشم‌اندازی كه ما ترسیم كرده‌ایم این موضوع را در نظر داشته‌ایم فعلاً اطلاع‌رسانی دوستانه است امیدواریم شرایط بهتر شود.
  • وضعیت آواز و اجرا در همدان چگونه است؟
خوانندگان همدانی بسیار مستعد هستند. این موضوع را پس از برگزاری مستر كلاس‌هایی كه با حضور استاد حسین علیزاده و حمیدرضا نوربخش برگزار شد هردو بزرگوار تأیید و تأكید و آینده خوانندگان همدانی را خوب ارزیابی كردند، اما باید توجه داشته باشیم كه آیا فضای موسیقی شهر مناسب است؟ فضا برای ارائه كار وجود دارد؟ اگر كنسرتی برگزار می‌شود جز هزینه برای هنرمندان سودی دارد؟ ما در این شهر موانع بسیاری داریم كه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید برطرف شود.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Iran/Hamedan/Contents/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%9B-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%82%DB%8C?magazineid=


برچسب ها: همشهری همدان ، موسیقی همدان ، خانه موسیقی همدان ، حمیدرضا نوربخش ، حسین علیزاده ،

دوشنبه 17 آذر 1393

انجمن پیرمردها و پیرزن‌ها

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :روزنامه همشهری ،گفتگو ،


همدان

انجمن پیرمردها و پیرزن‌ها

نویسنده: حسین زندی
انجمن پیرمردها و پیرزن‌ها
7 سال پیش با همت جمعی از بازنشستگان همدانی نهادی متولد شد كه «كانون فرزانگان، برنادلان همدان» نام گرفت و پس از 5 سال فعالیت موفق با تغییر عنوان به بنیاد تبدیل شد .
1393/09/17
7 سال پیش با همت جمعی از بازنشستگان همدانی نهادی متولد شد كه «كانون فرزانگان، برنادلان همدان» نام گرفت و پس از 5 سال فعالیت موفق با تغییر عنوان به بنیاد تبدیل شد این بنیاد بیش از 150 نفر عضو فعال دارد و این روزها در زمینه‌های گردشگری، ورزش، هنرو ادبیات فعالیت می‌كند. حسین شریفی مدیرعامل كانون پس از 60 سال فعالیت مدنی، در آستانه 80 سالگی همچنان همسالان خود را فراموش نكرده و ابراز امیدواری می‌كند در تمام ایران سالمندان بتوانند با تشكیل كانون‌ها و بنیادهایی نظیر «بنیاد فرزانگان، برنادلان همدان» فضای امیدبخشی را تجربه كنند.
  • این بنیاد را از چه طریقی ثبت كردید؟
ما از اداره بهزیستی همدان مجوز گرفته‌ایم، اداره بهزیستی می‌تواند برای ساماندهی وضعیت سالمندان خدمات‌رسانی كند و این موضوع در حوزه وظایف این نهاد است البته بهتر است این خدمات از طریق نهادهای مدنی و غیر‌دولتی مرتبط در اختیار سالمندان قرار گیرد بنیاد فرزانگان، برنادلان همدان به‌عنوان یك نهاد غیر‌دولتی با همین هدف شكل گرفت.
  • فعالیت‌های اعضای بنیاد در چه فضا و مكان‌هایی انجام می‌شود؟
پیش از این یكی از ویلاهای مرحوم مكارچی كه درمحوطه بیمارستان بهشتی قرار دارد در اختیار ما بود.
 اما اداره بهزیستی ویلاها را به مهمانسرا تبدیل كرد و ما آنجا را تخلیه كردیم و ساختمانی را اجاره كردیم كه هم به‌عنوان دفتر كار از آن استفاده می‌كنیم و نیز دو روز در هفته برای تمرین‌های یوگا و ورزش‌های بانوان استفاده می‌شود.آقایان هم در فصل سرما در همین مكان ورزش می‌كنند. علاوه بر این سالن امور تربیتی را سه روز در هفته اجاره كرده‌ایم كه بانوان 3 نوبت در آنجا ورزش می‌كنند. استقبال بسیار خوب است و برخی از خانم‌ها می‌گویند اگر یك هفته برنامه‌های بنیاد تعطیل شود ما بیمار می‌شویم، ورزش‌ها متناسب سن اعضا و بسیار مفیداست.
  • فضای كافی در این ساختمان وجود دارد؟
ما علاقه‌مند هستیم پیگیری كنیم بتوانیم در بهترین موقعیت از نظر امكانات و رفاه به اعضا خدمات‌رسانی كنیم به دنبال آن هستیم كه فضای مستقل و مناسبی برای دوستان تهیه كنیم و امیدوارم شورای شهر و شهرداری همدان در این زمینه مارا یاری كنند از خانه‌های تاریخی كه در شهر وجود دارد در اختیار بنیاد قرار بگیرد تا هم این بناها حفظ شود و هم سالمندان شهر همدان از خدمات شهرداری بهرمند شوند.
  • علاوه بر ورزش چه فعالیت دیگری در این بنیاد صورت می‌گیرد؟
برنامه‌ها گوناگون است، هر فصل یك برنامه ایرانگردی برگزار می‌كنیم؛ فصل بهار 93به شهر كرد و اصفهان رفتیم، فصل تابستان به تبریز و زنجان و فصل پاییزامسال به مراغه و جلفا و سرعین رفتیم. هربار حدود 40 نفراز اعضا با هزینه شخصی در این برنامه‌ها حضور دارند از آنجا كه بیشتر اعضای بنیاد تنها زندگی می‌كنند فرزندان آنها ازدواج كرده‌اند و برخی حتا همسرانشان را از دست داده‌اند این برنامه‌ها بسیار امید بخش است. بیشتر خانم‌هایی كه با ما به این سفرهای یك هفته‌ای می‌آیند می‌گویند؛ هرگز در زندگی تجربه چنین مسافرتی را نداشته‌ایم.
  •  چه تعداد از سالمندان همدانی جذب این بنیاد شده‌اند؟
اعضای بنیاد حدود 150 نفرهستند و بیش از یكصد نفر از آنها خانم‌ها هستند و تمامی هزینه‌ها از طریق دریافت حق عضویت تأمین می‌شود این بنیاد از نظر نظم، انسجام و دقت در كشور كمتر نظیر دارد هدف ما این است كه افراد سالمند به جای این‌كه بدون برنامه در پارك‌ها بنشینند وارد این بنیادها و كانون‌ها بشوند
  • آینده چنین نهادهایی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
با توجه به شناختی كه از كشور داریم امیدواریم نه تنها در همدان تعداد چنین نهادها و بنیاد‌هایی رشد كند بلكه در تمامی شهرهای ایران این اتفاق بیفتد و سالمندان انگیزه و روحیه شاد خود را بازیابند و از نا امیدی فاصله بگیرند.
  • چند ساعت و یا چند روز از هفته اعضای شما می‌توانند از امكانات این بنیاد بهره‌ببرند به سخن دیگر چقدر برنامه‌های بنیاد می‌تواند وقت اعضا را پر كند؟
تقریباً هر روز برنامه داریم به‌طور مثال كلاس‌های آموزش زبان برای خانم‌های علاقه‌مند برگزار می‌شود و یا هر5 شنبه از ساعت 4تا6 درسالن اداره امور تربیتی كه در خیابان شهید بهنامجو واقع شده است برنامه شعر و موسیقی برگزار می‌كنیم و هر بار بیش از صد نفر از اعضا در این برنامه شركت می‌كنند افراد باسواد و باشخصیتی كه برخی از آنها نویسنده، شاعر و پژوهشگر هستند این برنامه باعث شده بقیه دوستان هم به سمت و سوی مطالعه رهنمون شوند.
همچنین اجرای موسیقی توسط گروه‌های مختلفی از جوانان همدانی است كه در هر هفته 3 برنامه 15 دقیقه‌ای در فواصل برنامه برای حاضران قطعات جذابی را اجرا می‌كنند.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7


برچسب ها: همشهری همدان ، حسین شریفی ، نهادهای مدنی ، بنیاد فرزانگان ، برنادلان همدان ،

ملهمدره؛ مخملی سبز بر بستر دیار سید جمال‌الدین

ملهمدره؛ مخملی سبز بر بستر دیار سید جمال‌الدین
امكانات روستا متناسب با ظرفیت های گردشگری آن نیست، باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پیشرفت روستا حمایت شود .
1393/09/16
روستای ملهمدره در فاصله هفت كیلومتری اسدآباد همدان واقع و چند سالی می‌شود كه به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است. از ویژگی‌های آن معماری پلكانی و باغ‌های یكپارچه است. ملهمدره به‌عنوان مركز برگزاری جشن آلو در فصل برداشت میوه مهمانان زیادی را در خود جای می‌دهد. این روستا 120 خانوار با 420 نفر جمعیت و  و 45 كیلومتر با مركز استان فاصله دارد.
زبان مردم ملهمدره تركی است، دارای آیین‌ها و باورهای محلی هستند كه معرفی این آیین‌ها و جشن‌ها می‌تواند وضعیت گردشگری روستا را به سامان برساند در این روستا 200 هكتار باغ وجود دارد كه بیش از 60 هكتار آن آلو و 100 هكتار باغ گردو است. فراورده‌های آلو، رب آلو، ترشی، آلوی خشك، مربا، لواشك و مواردی از این دست است كه بیشتر مردم روستا از فروش این محصولات امرار معاش می‌كنند.
مشكل زیرساخت‌ها
«حسین زارعی» دهیار روستا می‌گوید: ملهمدره روستای بكر و زیبایی است و ظرفیت‌های مثبت بسیاری دارد كه نیازمند توجه بیشتر از طرف مسئولان است از جمله زیرساخت‌های روستا، بهداشت و روشنایی وضعیت مناسبی ندارد. به‌طور مثال وقتی مهمانان برای بازدید به ملهمدره مراجعه می‌كنند در جاده منتهی به روستا هیچ تابلو راهنمایی وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: ما اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به این روستا دعوت كنیم گام مؤثری در توسعه گردشگری منطقه برمی‌داریم. در طول سال با توجه به مراسم‌ و جشن‌هایی كه در روستا برگزار می‌شود گردشگران زیادی به روستا وارد می‌شوند اما هنوز منافعی برای روستا نداشته است.
زارعی می‌گوید: یك سرمایه‌گذاری خصوصی با همكاری میراث فرهنگی در این روستا انجام شده و ما امیدواریم سرمایه‌گذاران بیشتری دعوت شوند تا بازارچه‌های محلی، اقامتگاه و اماكن تفریحی توسعه پیدا كنند و گردشگران بتوانند با امنیت بیشتر در اینجا اقامت داشته باشند. محصولاتی كه در روستا تولید می‌شوند باید در همین روستا عرضه شود.
كشاورزی و كمبود آب
«نورالدین زارعی» یكی از اعضای شورا نیز می‌گوید: اولین مشكل مردم روستا در بحث كشاورزی است. جهاد كشاورزی همیشه از كمبود بودجه می‌گوید. ما در باغ‌های این روستا 25 جوی آب داریم كه در هر كدام دو ساعت هدررفت آب وجود دارد و مردم روستا توانایی بازسازی این جوی‌ها را ندارند.
وی می‌افزاید: اگرچه گردشگری روستا خوب است اما امكانات روستا متناسب با آن نیست. قطعاً ما از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌كنیم. ما از وزارت كشور، سازمان مسكن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی انتظار داریم وقتی روستایی با عنوان روستای هدف معرفی می‌شود مشكلات آن را رفع كنند.
«كرمعلی امامیان» دیگر عضو شورای روستای ملهمدره می‌گوید: لوله‌های آب آشامیدنی پوسیده است و باید تعویض شود، همچنین جوی آب قدیمی است و هدررفت آب كشاورزی زیاد است و هنوز گازكشی در آن صورت نگرفته در حالی كه فاصله روستا تا اسدآباد كمتر از هفت كیلومتر است. او می‌گوید: این روستا 25 هكتار باغ انگور، 70 هكتار آلو و 100 هكتار گردو دارد. اقتصاد روستا با تكیه بر باغداری تأمین می‌شود. گردو، آلو، بادام، انگور، زردآلو از محصولات باغ‌های روستا است كه جزء مرغوب‌ترین محصولات منطقه به شمار می‌رود وگیاهان دارویی منطقه منحصربه‌فرد است.
«فرامرز پایور» كارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اسدآباد نیز با اشاره به ظرفیت‌های ملهمدره توضیح می‌دهد: روستای ملهمدره از قدیمی‌ترین روستاهای اسدآباد است.
در اشعار رودكی از ملهم نام برده شده كه به معنای پارچه سبزرنگ مخمل است. در گذشته ملهمدره مخمل‌بافی داشته و به خاطر سرسبزبودن روستا این نامگذاری صورت گرفته است.
روستایی آرام با مردم سازگار
پایور می‌گوید: ملهمدره اولین پایگاه گردشگری اسدآباد است كه بیش از 700 نوع گیاه دارویی در آن یافت می‌شود. اگر مسئولان بودجه‌ای اختصاص دهند و التفات و توجه بیشتری به مناطق هدف گردشگری داشته باشند، سازمان میراث فرهنگی برنامه و طرح‌های مناسبی برای این مناطق دارد كه جذب گردشگر اولین اولویت میراث فرهنگی است. در این زمینه البته تكیه بر بخش خصوصی بیشتر است كه به‌عنوان سرمایه‌گذار در زمینه گردشگری بهره‌خواهیم برد. اهالی ملهمدره‌ها سازگار و این روستا آرام‌ترین روستاست. این كارشناس میراث فرهنگی در پایان می‌گوید: گمانه‌زنی‌هایی بر روی بقایای قلعه روستا انجام شده اما هنوز به‌طور قطع نمی‌توان گفت كه متعلق به چه دوره‌ای است.
 یكی از مشكلات روستا فاضلاب است كه وارد رودخانه می‌شود و آن را آلوده می‌كند و زیبایی روستا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد،ضمن این که مدیریت پسماند ضعیف است.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D9%85%D9%84%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%9B-%D9%85%D8%AE%D9%85%D9%84%D9%8A-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%86


برچسب ها: همشهری همدان ، ملهمدره اسد آباد ، روستاهای هدف گردشگری همدان ، اسد آباد ، جشن آلو ،

سه شنبه 11 آذر 1393

روایت هنرمند همدانی از گذشته موسیقی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،موسیقی ،روزنامه همشهری ،

روایت هنرمند همدانی از گذشته موسیقی

نویسنده: حسین زندی
روایت هنرمند همدانی از گذشته موسیقی
موسیقی همدان مدیون كسانی است كه با محدودیت‌های اجتماعی مبارزه كردند و سینه به سینه حافظ این هنر شدند و راه را برای نسل امروز، علاقه‌مندان ومخاطبان این هنر هموار كردند.
1393/09/10
موسیقی همدان مدیون كسانی است كه با محدودیت‌های اجتماعی مبارزه كردند و سینه به سینه حافظ این هنر شدند و راه را برای نسل امروز، علاقه‌مندان ومخاطبان این هنر  هموار كردند. رضا جعفر‌پور همدانی از جمله این افراد است كه با وجود سختی‌ها به فعالیت خود ادامه داد و امروز یكی از خوانندگان شناخته‌شده همدان به شمار می‌رود.او سال 1316 در همدان متولد شد و با همنشینی با بزرگان این عرصه و استعداد فردی آواز ایرانی را آموخت و آثاری را در زمینه موسیقی سنتی و محلی خلق كرد. گفت‌وگویی با این خواننده همدانی انجام داده‌ایم كه در پی می‌آید.
  • آقای جعفرپورسرچشمه علاقه شما به موسیقی چیست؟
در دوران ابتدایی آقای برق لشكری معلم موسیقی ما در مدرسه محمدی بود. آن زمان مدرسه محمدی كه پشت شهرداری فعلی بود در انتهای كوچه‌ای كه امروزه به‌صورت طاقی باقی مانده و یك در آن هم از سمت محله دوگوران بود اما از سن 15 یا 16سالگی با گوش‌كردن رادیو به خواندن آواز و ترانه تشویق شدم و پس از آن هرچه آموختم با شنیدن رایو و به‌صورت خودجوش بوده است.
  • آن زمان اجرا هم داشتید؟
قبل از انقلاب من هیچ فعالیت موسیقی به‌صورت عمومی نداشتم. از نظر خانوادگی ما محدودیت د‌اشتیم و آن زمان تنها در جمع‌های خصوصی و برای دوستان می‌خواندم. بعد از انقلاب یك مدتی موسیقی مهجور ماند اما ما تشویق شدیم كه این هنر را به جامعه ارائه دهیم. اولین كنسرتی كه اجرا كردیم با همكاری صدا و سیما در سالن اجتماعات باشگاه معلمان بود كه زنده‌یادان داریوش زرگری و جلال دوستی هم از نوازندگان این برنامه بوند و آقای مهرورز هم خواننده بود. من یك ترانه محلی در این كنسرت اجرا كردم كه از ساخته‌های آقای كمال مدنی بود. اجرای این برنامه اوایل دهه هفتاد بود و اولین كنسرت بعد از انقلاب به شمار می‌آمد كه آن زمان اجرا شد.
  • رابطه شما با بزرگان موسیقی همدان مثل استاد دانشفر، استاد جمالی، آسایش و گلپریان چگونه بود؟
با آقای دانشفر دوستی نزدیكی داشتیم و چند برنامه خصوصی هم با ایشان اجرا كردیم، آقای دانشفر هم تدریس آواز داشتند و هم ویلن می‌نواختند. با آقای آسایش هم ارتباط دارم ایشان هم از نوازندگان بنام هستند اما با آقای جمالی ارتباط بسیار خوبی داشتیم به‌ویژه از سال‌های 64 تا 74 كه فوت كردند با هم كارهایی به‌صورت خصوصی اجرا می‌كردیم.
  • ویژگی كارآقای جمالی چه بود؟
آقای جمالی هم استادی نداشت و گاهی با افراد گمنام كار كرده بود اما هنرمندی در سطح استادان جلیل شهناز و فرهنگ شریف بود و در سال‌های 54 و 55 چند اجرا با آقای حسین خواجه امیری (ایرج) اجرا كرده‌اند كه 3 برنامه به دست من رسیده است. این كارها در شور، همایون، اصفهان، سه‌گاه اجرا شده است. آثار آقای جمالی در اختیار فرزندشان ساسان جمالی است و او محبت كرد چند اثر از كارهای ایشان را به من داد.
  • از خوانندگان همدان چه كسانی را می‌شناختید؟
سیدرضا شاهد كه به سید رضا عطار مشهور بود و در زمان نوجوانی من می‌خواند. آقای یوسف محبی، آقای مهرورز و آقای حسین مقربی كه تقریباً از هم‌نسلان من هستند.
  • چرا بیشتر این هنرمندان آموزش ندیده‌اند و استاد نداشتند؟
موسیقی ما گوشی و شنیداری است. هنرمندان و نوازندگان ما سینه به سینه كار می‌كردند. آموزشگاهی هم وجود نداشت. استاد می‌نشست و شاگرد هم در مقابلش به‌صورت شفاهی كار می‌كردند. پیش از كلنل وزیری كه نت را وارد ایران كرد، موسیقی ما سینه به سینه منتقل می‌شد. آواز هم از همین قاعده پیروی می‌كرد.
  • شما هیچ آموزشی ندیدید؟
من تا سال 64 آموزشی در مورد ردیف‌های موسیقی ندیده بودم اما گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را می‌شناختم. آن سال به تشویق یكی از دوستانم به نام رضا بختیاری دوره‌های آموزشی ردیف را گذراندم.
  • تقسیم‌بندی‌هایی كه به نام مكاتب موسیقی اصفهان، تبریز و تهران وجود دارد آیا همدان را هم در بر می‌گیرد؟
همدان موسیقی محلی ندارد و سبك خاصی هم ندارد، هنرمندان بنابر علاقه خود به دنبال یكی از این مكاتب می‌روند. من هم سبك اصفهان و تاج اصفهانی را كار می‌كنم.
  • چرا تاكنون آلبومی منتشر نكرده‌اید؟
چند كار محلی دارم كه در صدا و سیمای مركز همدان اجرا كرده‌ام اما متأسفانه از پخش برخی از آنها جلو‌گیری می‌كنند. آلبوم هم منتشر نكرده‌ام و امروز هم در 78 سالگی از آن صدایی كه در 50سالگی داشتم، خبری نیست. كیفیت صدای جوانی دیگر نیست.
  • وضعیت موسیقی همدان را چگونه می‌بینید؟
موسیقی همدان خیلی خوب است. از گذشته بهتر است. جوانان مستعدی در نوازندگی و خوانندگی داریم. پیش از انقلاب چندان آموزش موسیقی معمول نبود و به اهالی موسیقی به‌عنوان مطرب نگاه می‌كردند.
  • به جز فعالیت اجرایی و خواندن آواز فعالیت دیگری هم در زمینه موسیقی داشتید؟
در سال 76 با همكاری دوستان انجمن موسیقی را در همدان راه‌اندازی كردیم در همان سال كه مهندس خرم استاندار همدان بود، توسط اداره ارشاد 2میلیون تومان به انجمن كمك كرد و از آقای بختیاری ساختمانی اجاره كردیم و به‌ ترویج موسیقی اقدام كردیم.
3 سال به‌عنوان مدیر داخلی و مسئول آموزش انجمن فعالیت كردم و با همكاری انجمن كنسرت‌های خوبی در همدان اجرا ،اما متأسفانه پس از 4سال تعطیل شد حالا حدود 6 یا 7 آموزشگاه در همدان وجود دارد و شرایط بهتر است.


برچسب ها: همشهری همدان ، موسیقی همدان ، هنرمندان همدان ،


الوند در خطر

یک راهنمای گردشگری عجیب برای گنجنامه





مسئولان مجموعه تفریحی- توریستی گنجنامه آبشار و کتیبه‌های گنجنامه را در اختیار خود گرفتند. در حال حاضر تابلوهایی در ورودی گنجنامه نصب شده که مسیر دسترسی به آبشار و کتیبه گنجنامه را تغییر داده‌، به نحوی که بازدیدکنندگان ابتدا باید از رستوران و بازارچه این مجموعه دیدن کنند و سپس به محل کتیبه‌ها و آبشار برسند








خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- مسئولان مجموعه تفریحی- توریستی گنجنامه آبشار و کتیبه‌های گنجنامه را در اختیار خود گرفتند. در حال حاضر تابلوهایی در ورودی گنجنامه نصب شده که مسیر دسترسی به آبشار و کتیبه گنجنامه را تغییر داده‌، به نحوی که بازدیدکنندگان ابتدا باید از رستوران و بازارچه این مجموعه دیدن کنند و سپس به محل کتیبه‌ها و آبشار برسند.
 
این تصویر نشان می‌دهد که تابلوهای راهنمای گردشگری جدیدی که برای گنجنامه نصب شده، به جای راهنمایی درست گردشگران به سمت گنجنامه آن‌ها را به سمت رستوران و بازارچه و پارکینگ  هدایت می‌کند.
 




مجتبی جوادیه، عضو انجمن نبض سبز حیات در این باره به chn می‌گوید: جانمایی محور گنجنامه برای این مجموعه تفریحی اشتباه است و باید مسیر دیگری را انتخاب می کردند، این محور به خودی خود گردشگر‌پذیر است در حالی که اکنون مسیر تعیین شده برای گردشگران گمراه کننده است.
 
همانطور که در این عکس دیده می‌شود، جهت گنجنامه به سمت رستوران و بازارچه زده شده در حالی که مسیر اصلی و کوتاهتر در جهت عکس آن است
 



جوادیه می‌گوید: نه تنها مشکل تعیین مسیر برای گردشگران به وجود آمده بلکه کتیبه ها در سایه تبلیغات پنهان شده و دیده نمی‌شود و فاجعه این است که تبلیغات این شرکت باعث شده مسیر کتیبه ها تغییر کند و بازدید کنندگان از مسیر خارج شده و به سمت سازه های این مجموعه بروند و ساخت و ساز در اطراف کتیبه ها و آبشار آنقدر زیاد شده که جاذبه اصلی پنهان شده است.
محیط زیست گنجنامه در خطر
از طرف دیگر صخره‌برداری بخشی از کوه برای ساخت اقامتگاه و پارکینگ در سال گذشته موجب اعتراض فعالان مدنی و کوهنوردان شد. اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه واکنشی نشان ندادند.
 
 فاضلاب این مجموعه به رودخانه گنجنامه سرازیر می‌شود که بیش از شش کیلومتر می‌رود و باغ‌های اطراف از آن سیراب و آب شرب برخی از باغ‌ها نیز از آن تأمین می‌شود. پیگیری‌های اداره حفاظت از محیط زیست استان همدان پس از اعتراض‌های فعالان محیط زیست و کوهنوردان باعث تشکیل پرونده قضایی شد و گفته می‌شود به محکومیت مجموعه تفریحی- توریستی گنجنامه انجامید اما همچنان بخش بزرگی از فاضلاب این مجموعه به رودهای اطراف سرازیر می‌شود و بخشی از زباله‌ها و پسماند مجموعه منطقه کیوارستان الوند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
به گفته جوادیه،   اگر مدیران ارشد استان همچنان در این زمینه بی‌تفاوتی پیشه کنند و برای جلوگیری از این تعرض‌ها اقدام نکنند بزودی این مجموعه تفریحی تمامی الوند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و جاده‌سازی و خیابان ‌کشی تا قله الوند ادامه می‌یابد.
جوادیه می‌گوید در حال حاضر فعالیت‌های این مجموعه گردشگری، کوهستان الوند را به خطر انداخته، نابودی میدان میشان، آبشارها و رودهای منتهی به گنجنامه، پوشش گیاهی، جانوری و تخریب منطقه را به دنبال داشته است و باعث تغییر مسیر رودها، لوله گذاری و برداشت آب چشمه موجب نبودی پوشش گیاهی و جانوری منطقه شده است. توسعه سازه­ها و بناهای ناموزون و ناهماهنگ که حتی درآن از مصالح بوم آورد استفاده نشده، بخش بزرگی از کوهستان را نابود کرده است.
 
حسین زندی



برچسب ها: گردشگری همدان ، خبرگزاری میراث فرهنگی ، کتیبه های گنجنامه ، میراث در خطر همدان ،

چهارشنبه 5 آذر 1393

قدیمی ترین آجرتراش همدانی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،میراث فرهنگی ،روزنامه همشهری ،

قدیمی ترین آجرتراش همدانی

نویسنده: حسین زندی‌
قدیمی ترین آجرتراش همدانی
قدیمی ترین آجرتراش همدانی
غلامعلی حسن‌زادگان سال 1314 در محله قدیم ما كوچه بابا‌طالب نزدیك مسجد شالبافان و استیل چارباغ به دنیا آمد و در 12 سالگی همراه خانواده به تهران مهاجرت كرد و از همان كودكی به حرفه آجرتراشی و نماكاری روی آورد.
1393/09/05
قدیمی ترین آجرتراش همدانی: هیچ‌كس سراغم را نمی گیرد
غلامعلی حسن‌زادگان سال 1314 در محله قدیم ما كوچه بابا‌طالب نزدیك مسجد شالبافان و استیل چارباغ به دنیا آمد و در 12 سالگی همراه خانواده به تهران مهاجرت كرد و از همان كودكی به حرفه آجرتراشی و نماكاری روی آورد.آجرتراشی حرفه‌ای است كه در نماكاری ساختمان كاربرد دارد، تا دو دهه پیش از استادكاران این فن آجر را با تیشه و چرخ‌دستی برای اجرای نماهای آجری می‌تراشیدند و در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌كردند این شیوه از هزاران سال پیش در ایران متداول بوده است اما با فراگیر شدن نماهای جدید مانند آلومینیوم نمای آجری روبه فراموشی است.
غلامعلی حسن‌زادگان پس از 6 دهه آجرتراشی و نماكاری این روزها در بستر بیماری است و از نداشتن بیمه تأمین اجتماعی رنج می‌كشد از او در مورد چگونگی فعالیتش در این رشته پرسیدیم.
  • چگونه وارد حرفه آجر‌تراشی شدید؟
ابتدا در تهران شاگردی می‌كردم، اما چون استعداد خوبی داشتم زود به استادكاری رسیدم، در كار هنری تنها نقشه كافی نیست هوش هم لازم است.در قدیم بیشتر با استعداد و هوش كار می‌كردیم در گذشته ما آجر را با تیشه می‌تراشیدیم تیشه من2كیلو وزن داشت.
  • در تهران روی چه بناهای كار كرده‌اید؟
 من تا اواخر دهه 60 در تهران مشغول بودم. مسجد دماوند را با استاد غلامحسین تفرشی ولرنژاد كار كردم. مسجد مروی درخیابان ناصر خسرو‌، مرمت مسجد سپهسالار، كاخ نیاوران را كار كرده‌ام، حدود 50 سال پیش استاد حسن قمی، كاخ گلستان را مرمت می‌كرد و من هم شاگردی می‌كردم.
  • در شهر همدان چند ساختمان اجرا كرده‌اید؟
اسامی همه در خاطرم نیست اما در همدان سر در تلفنخانه خیابان شریعتی، طاق بیرونی مسجد مهدیه كه به «طاق آهن گم» معروف است، مسجد امیر‌المؤمنین(ع) خیابان صدف، آجرتراشی حسینیه امام، اداره برنامه بودجه، محراب حسینیه شالبافان، مسجد كولانج، آجرهای اداره جهاد و كشاورزی كه خرابش كردند، ستون‌های عمارت اعتمادیه، اداره مخابرات چراغ قرمز، پاساژشاهرضایی، مرمت برخی بناهای دور میدان، بازار زغالی‌ها‌، خانه حبیبی‌ها، عمارت سوخته‌، بنای قدیم امامزاده عبدالله و موارد دیگری را آجر‌تراشی و نما‌كاری كرده‌ام.
  • «آهن گم» چه شیوه‌ای است؟
پنج سانتی‌متر از سقف آویزان می‌شود وبه‌صورت تخت از بالای آن پنج سانتی‌متر آجر، باید‌كاری كرد كه آهن داخل آن پنهان شود و مشخص نشود.
  • هیچ وقت از طرف نهادهای دولتی دعوت به كار شده‌اید؟
 یك زمان مهندس فرزانه از مدیران سابق میراث فرهنگی از من خواست با آنها همكاری كنم. آن زمان كار زیاد داشتم اما پس از آن هیچ‌كس سراغی از من نگرفته است.
  • از چه آجری در نماهای همدان استفاده می‌كردید؟
حمام‌های قدیمی را خراب می‌كردند و آجرهای آن را می‌آوردند ما می‌تراشیدیم و مسجدها را مرمت می‌كردیم،برای مسجد نظر‌بیك هم از همین آجرهای كهنه حمام‌ها استفاده می‌كردیم چون نه پولك می‌كند، نه خراب می‌شود، این آجرها دیگر مرگ ندارد. اما تراشیدن آنها خیلی سخت است.
  • از استادانی كه با شما كار می‌كردند كسی را به خاطر دارید؟
استاد عباس كه اهل علی‌آباد بود، استاد سیف‌الله و برادرش استاد محسن، استاد عبدالله مرزبان كه با هم دانش‌سرای تربیت معلم را به شیوه «خفته بیدا» یا «خفته راستا» كار كردیم.
  • وقتی می‌بینید كه كار شما نابود می‌شود و جایگزین خوبی ندارد چه حسی پیدا می‌كنید؟
برخی خانه‌هایی را كه من آجرتراشی و نماكاری كردم تخریب كردند و آپارتمان ساختند وقتی این بناها خراب می‌شود انگار بچه‌های من را می‌كشند وقتی نماهای جدید را می‌بینم، می‌گویم هنر كشته شده است.
  • به غیر از شما در خانواده كسی بود كه این حرفه را ادامه دهد؟
برادرم مهدی حسن‌زادگان از استادان این حرفه بود و پس از مرمت كاخ صاحبقرانیه او را بردند در پایتخت كانادا برای ایران نمایشگاه ساخت، در كاخ گلستان و صاحبقرانیه من آجر می‌تراشیدم و او كار می‌كرد. متأسفانه فوت كرد، كاخ گلستان را وقتی مرمت می‌كردند، خیلی تغییر دادند.
  • چه تفاوتی بین شیوه‌ها و سبك‌های شهر‌های مختلف ایران وجود دارد؟
 در خیلی از شهرها كار كرده‌ام، در كرمانشاه نمای بازارچه زیرگذر را كار كرده‌ام. سینما و بیمارستان این شهر را كار كردم، در كرج یك بانك را نماكاری كرده‌ام. اما سبك كرمانشاه بهتر و پیچیده‌تر است و بیشتر می‌پسندیدند. اما كارهای متفاوت زیاد است مثلاً كنار در هنرستان دیباج را به شیوه حصیری كار كرده‌ام از دور كه نگاه كنید فكر می‌كنید روی دیوار حصیر كشیده‌اند.http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D9%82%D8%AF%D9%8A%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%8A%DA%86%E2%80%8C%D9%83%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%8A%D8%B1%D8%AF?magazineid=


برچسب ها: مشاغل قدیم همدان ، آجر تراشی در همدان ، نما کاری با آجر ، همشهری همدان ،

خانه تشكل‌های میراث فرهنگی استان به‌زودی تأسیس می شود

نویسنده: حسین زندی‌
خانه تشكل‌های میراث فرهنگی استان به‌زودی تأسیس می شود
مدتی است مدیران ارشد استان همدان در سخنانشان راه توسعه این استان را در گرو توسعه گردشگری قلمداد می‌كنند و به ضرورت سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری در این حوزه تأكید دارند.
1393/09/03
مدتی است مدیران ارشد استان همدان در سخنانشان راه توسعه این استان را در گرو توسعه گردشگری قلمداد می‌كنند و به ضرورت سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری در این حوزه تأكید دارند. همدان میزبان مهمانانی از كشورها و استان‌های مختلف بود. این نشست یا هدف بررسی بستر و وضعیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری استان برگزار شد تا شاید گره‌ای از مشكلات اقتصادی استان باز شود. در این بین برخی مسئولان فرهنگی كشور نیز هیأت‌های سرمایه‌گذاری را همراهی می‌كردند. از جمله این مدیران معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود كه ضمن حضور درنشست‌های این همایش چند طرح استانی را نیز افتتاح كرد.
ابلاغ دستور ایجاد خانه
دكترسعید شیركوند؛ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كشور در آیین گشایش خانه صنایع‌دستی همدان، با تأكید بر توسعه سرمایه‌گذاری و امكانات صنایع‌دستی در كشور گفت: دستور ایجاد خانه تشكل‌های غیر‌دولتی حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را به مدیران كل استان‌ها اعلام و ابلاغ كرده‌ایم تا پیگیری كنند. ما به ایشان اعلام كرده‌ایم كه اگر این امكان وجود دارد در تمام اداره‌های كل كشور مكانی را به خانه تشكل‌های غیر‌دولتی اختصاص دهند. حتی اگر محدودیت مكان دارند باید یك فرد را به‌عنوان رابط و هماهنگكننده بین استان و مركز، در تهران معرفی كنند تا تشكل‌ها بلاتكلیف نمانند. در همدان از طریق مدیركل محترم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موضوع را دنبال می‌كنیم. امیدواریم به‌زودی خانه تشكل‌های همدان ایجاد شود. شیركوند در مورد نبود ارتباط درست بین تشكل‌های غیردولتی و حوزه میراث فرهنگی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی گفت: متأسفانه سرماگذاران بخش خصوصی هنوز نتوانسته‌اند هویت‌یابی شوند و تشكل پیدا كنند. در حالی كه تشكل‌های غیر‌دولتی چه از لحاظ علاقه و اشتیاق و چه فعالیت وضعیت بهتری دارند و متشكل شده‌اند. اما سرمایه‌گذاران به دلیل پراكنده بودنشان هنوز موفق نشده‌اند.
برنامه‌ریزی برای توسعه طرح جدید
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: گردشگری در كشور ما امر مغفولی بوده است و سرمایه‌گذاری سازمان یافته در این زمینه نداشته‌ایم. تلاش ما این است كه این تشكل‌ها را ساماندهی كنیم كه هم ما با آنها ارتباط بهتری داشته باشیم و هم آنها بتوانند با تشكل‌های غیر‌دولتی تعامل داشته باشند. جلال تاجیك مدیركل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در مورد وضعیت روستاهای هدف گردشگری گفت: ما بودجه این حوزه را افزایش خواهیم داد و تلاش خواهیم كرد در برنامه توسعه طرح جدیدی به آن بیفزاییم. تاجیك بیشتر افزایش بودجه‌ها را در زمینه زیرساخت‌ها اعلام كرد و گفت: ما بودجه زیرساخت‌های روستاهای هدف، كمپ‌های بین راهی و مناطق نمونه گردشگری را تقویت خواهیم كرد. در همدان نیز بیشتر روستاهای هدف مورد توجه است. تاجیك افزود: ما به تازگی یك برنامه با حوزه شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت كشور، بنیاد مسكن، مركز مناطق محروم ریاست جمهوری و استانداری‌ها پیگیری می‌كنیم و این موضوع را از مبدأ شروع كرده‌ایم تا با همكاری و همافزایی مسائل روستای هدف را پیگیری كنیم. همدان ظرفیت‌های خوبی دارد كه امیدواریم با تلاش دوستان به نتایج دلخواه برسیم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D8%B3-%D9%85%DB%8C


برچسب ها: خانه تشکل های میراث فرهنگی ، خانه تشکل های همدان ، میراث فرهنگی همدان ، سعید شیرکوند ، همایش سرمایه گذاری همدان ،

یکشنبه 2 آذر 1393

پیگیری تخریب میراث فرهنگی و طبیعی

   نوشته شده توسط: حسین زندی    نوع مطلب :گفتگو ،میراث فرهنگی ،گردشگری ،روزنامه همشهری ،


پیگیری تخریب میراث فرهنگی و طبیعی
حساسیت مردم مسئولان را وادار خواهد کرد تا بیشتر به میراث این کشور توجه کنند..
1393/09/02
امیر خجسته نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و  از جمله نمایندگانی است که موضوع میراث فرهنگی را به صورت جدی پیگیری می‌کند. سال گذشته نیز در مخالفت با تخریب باغ‌ها و خانه‌های تاریخی همدان، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران را همراهی کرد و پیگیری‌هایی برای جلوگیری از این تخریب‌ها انجام داد.
با گذشت بیش از یک سال از این پیگیری‌ها و تلاش ها، در همین زمینه گفت‌و گویی با این نماینده مجلس انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.
  •  با اینکه بیش از یک سال از تلاش‌ها و پیگیری‌های امیر خجسته و همراهانش در مقابل نابودی محیط زیست و میراث فرهنگی می گذرد، اما نتیجه قابل قبولی را شاهد نبوده‌ایم و همان‌طور که می‌دانیم اعضای شورای شهر نیز قول دادند در این زمینه مساعدت کنند و برخی از خانه‌های تاریخی را پس از تملک به فرهنگسرا تبدیل کنند، اما این اتفاق نیفتاد. اگرچه نهاد مالک باغ به حفظ عمارت در محدوده‌ای کوچک‌شده رضایت داده است بفرماییدچگونه می‌توان از وقوع چنین رخدادهایی جلوگیری کرد؟
باید توجه داشته باشیم، میراث طبیعی و فرهنگی سرمایه‌های ملی ما هستند و این سرمایه ملی مربوط به این نسل یا نسل بعدی نیست، متعلق به تمامی نسل‌های آینده است. همان‌گونه که می‌دانید یک روز نفت و گاز ما تمام خواهد شد. اما میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی خواهد ماند.
اگر ما به گردشگری و توریسم فکر می‌کنیم باید این سرمایه‌ها را حفظ کنیم. حتی اگر کشورهای دیگر را نادیده بگیریم، ما در همدان نسبت به استان‌هایی مانند اصفهان که سابقه تاریخی کمتری دارند و بیشتر آثار شان مربوط به 400 سال گذشته است، ضعیف عمل کرده‌ایم.  با اینکه در استان همدان شرایط خوبی داریم، متاسفانه این  میراث را رها کرده‌ایم.
مسئولان استان به این موضوع توجه نکرده‌اند. من پس از تخریب باغ‌ها از تمامی مسئولان خواستم با قدرت از میراث فرهنگی هم دفاع کنند. ما در برابر آیندگان مسئول هستیم. نباید حق نسل آینده را تضعیف کنیم و از بین ببریم و نابود کنیم. امروز بسیاری از این میراث در روستاها قرار گرفته‌اند و در حال نابودی هستند.
  • تعامل شما با دیگر مسئولان دولتی برای حفظ این میراث چگونه است؟
با معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صحبت کردیم و از ایشان خواستیم با جدیت وارد عمل شود.
در همدان 2 هزار جاذبه گردشگری و تاریخی داریم. اما تاکنون نتوانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم.
 امیدوارم مدیران ارشد استان و مسئولان میانی، برنامه و ساماندهی مناسبی برای این موضوع داشته باشند. مخصوصاً شورای اسلامی شهر که امروز به عنوان نمایندگان مردم در شهر تصمیم‌سازی و مدیریت می‌کنند. میراث برای ما بسیار مهم است و مسئولان باید آن را به نحو احسن حفظ کنند.
  • چه‌قدر موضوع میراث برای شما جدی است؟
ما نگرانیم و نگرانی ما هم جدی است. کسانی که عمق مسأله‌را درک کنند، احساس نگرانی می‌کنند. من به هنرمندان و جوانانی که سال گذشته در اعتراض به تخریب‌ها به مجلس آمدند، گفتم: بدا به حال مسئولانی که به این قضیه بی‌تفاوت باشند. بحث میراث یک مسأله‌ جدی است و من هم به عنوان نماینده مردم آن را پیگیری می‌کنم.
  • مجلس چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده است؟
ما در مجلس از قوه نظارتی استفاده می‌کنیم. از طریق ریاست جمهوری، هیأت دولت و معاون رئیس جمهور موضوع را مطرح می‌کنیم و این موارد را تذکر می‌دهیم.  نمایندگان به عنوان زبان مردم باید از میراث دفاع کنند.
  • شنیده شده این تخریب‌ها مانند بریدن درختان با مجوز صورت می‌گیرد. چه ابزار بازدارنده‌ای در این زمینه وجود دارد؟
حساسیت مردم مسئولان را وادار خواهد کرد تا بیشتر به میراث این کشور توجه کنند. من در استان با هیچکس تعارف ندارم تنها به مردم پاسخگو هستم. زمانی که از این موارد اطلاع داشته باشم برخورد می‌کنم.
از استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان هم می‌خواهم که با زیاده‌خواهی برخورد کنند و  از  تعرض افرادی که به دنبال منافع شخصی هستند جلوگیری کنند. مسئولان که نباید به این مسأله ‌دامن بزنند. این‌ها تنفسگاه شهر ما را از بین برده‌اند و من بارها به استاندار و شورای اسلامی  شهر تذکر داده‌ام.
  • یکی از مسایلی که وجود دارد نبود احساس مسئولیت مردم و مدیران دولتی است. چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟
این نکته را در مجلس مطرح کردیم تا در زمینه تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی برای حفظ میراث فرهنگی تلاش کنیم.
http://ostani.hamshahrilinks.org/Ostan/Hamedan/Contents/%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C?magazineid=


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic